Artykuł wstępnyW
Artykuł wstępny

Artykuł wstępny, wstępniak – nazwa artykułu w czasopiśmie, poruszającego najważniejsze bądź najbardziej aktualne wydarzenia z ostatniego okresu, albo też wprowadzającego do najważniejszych tematów poruszonych w bieżącym numerze pisma. Często autorstwa redaktora naczelnego lub jego zastępcy, czasem któregoś z innych dziennikarzy. W czasopismach mających istotny wpływ na życie polityczne tekst wstępniaka może kreować pewne wydarzenia polityczne i wpływać na przyszłe wydarzenia, a jego tytuł – wejść do powszechnego obiegu jako hasło lub slogan; tak stało się z artykułem Michnika z 3 lipca 1989 pt. "Wasz prezydent, nasz premier", albo Smoleńskiego w tejże "Gazecie" z 27 grudnia 2002 pt. "Ustawa za łapówkę czyli przychodzi Rywin do Michnika". W pismach artystycznych, literackich artykuł wstępny może stać się początkiem nowego prądu artystycznego, tak jak było ze wstępniakiem pióra Przybyszewskiego w krakowskim "Życiu" z 10 stycznia 1899 pt. "Confiteor", który stał się deklaracją literacką "Młodej Polski".

Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy ZagranicznejW
Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej

Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej – organizacja non-profit założona w 1943 przez brytyjskiego korespondenta dziennika „Daily Mail”, przyznająca corocznie od 1944 Złote Globy. Skupia dziennikarzy piszących o Hollywood w prasie zagranicznej. Teoretycznie może dołączyć do niej 5 nowych członków rocznie, lecz w praktyce rzadko zdarza się, aby przyjęto więcej niż 1. Nie posiada w swoich szeregach korespondentów z renomowanych pism takich jak „The Times” czy „Le Monde”, odrzucając wielokrotnie ich prośby o członkostwo, a przyjmuje niezależnych reporterów.

Komunikat prasowyW
Komunikat prasowy

Komunikat prasowy lub informacja dla mediów – komunikat skierowany do poszczególnych członków środków przekazu w celu ogłoszenia informacji, która ma wartość medialną. Zazwyczaj są one wysyłane drogą pocztową, faxem lub e-mailem do edytora a następnie do gazety, magazynu, stacji radiowej lub stacji telewizyjnej. Komercyjne komunikaty prasowe służą do rozprowadzenia najświeższych wiadomości.

PrenumerataW
Prenumerata

Prenumerata – usługa polegająca na zapłaceniu z góry za określoną liczbę kolejnych numerów czasopisma lub tomów książki w zamian za zapewnienie ciągłości ich dostarczania. Prenumerata to także kwota, którą płaci się za tę usługę.

Reklama prasowaW
Reklama prasowa

Reklama prasowa – forma reklamy, dla której środkiem przekazu jest szeroko rozumiana prasa. Do środków przekazu reklamy prasowej zalicza się zarówno „prasę” w tradycyjnym pojęciu, czyli słowo pisane i publikowane na papierze, jak i jej multimedialny odpowiednik występujący w e-gazetach lub e-wydaniach, który obok obrazu statycznego może wykorzystywać również formy ruchome, dźwiękowe i interaktywne angażujące adresata reklamy. Również w postaci tradycyjnej obok wizualnego środka przekazu można znaleźć środki angażujące inne zmysły np.: reklamę zapachową, bądź załączane darmowe próbki produktów, co wyróżnia ten rodzaj reklamy, dając reklamodawcy możliwość zaprezentowania oferowanego produktu potencjalnym klientom. Reklama prasowa jest jednym z najlepszych sposobów komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. Prasa codzienna jest bardzo dobrym medium dla utrzymania świadomości istnienia produktu na rynku. Do środków przekazu informacji można zaliczyć zarówno gazety jak i czasopisma, magazyny. Reklama prasowa jest niezwykle rozwiniętą formą reklamy o bardzo długich tradycjach. Na jej popularność niewątpliwie wpływa przeświadczenie, że słowo pisane jest bardziej wiarygodne i wzbudza mniej wątpliwości. Za pośrednictwem prasy można docierać do konkretnej grupy odbiorców i przekazywać bardziej szczegółowe informacje o produkcie niż w innych formach reklamy.

Stopka redakcyjnaW
Stopka redakcyjna

Stopka redakcyjna (wydawnicza), impressum – informacja o składzie redakcji, adresie, telefonach, adresie e-mail itp. Stopka jest wyodrębniona graficznie i umieszczana zwykle u dołu ostatniej kolumny czasopisma. Stopką redakcyjną (wydawniczą) nazywa się także dane wydawnicze i drukarskie, znajdujące się zwykle na odwrocie strony tytułowej lub na końcu książek.

Światowy Dzień Wolności PrasyW
Światowy Dzień Wolności Prasy

Światowy Dzień Wolności Prasy – został ustanowiony 20 grudnia 1993 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją 48/432 na dzień 3 maja.

Wskaźnik wolności prasyW
Wskaźnik wolności prasy

Wskaźnik wolności prasy, indeks wolności prasy – klasyfikacja 180 krajów oparta na ocenie wolności prasy w danym kraju, publikowana od 2002 roku corocznie przez organizację Reporterzy bez Granic.