AMP WarsawW
AMP Warsaw

AMP Warsaw – pierwszy program prowadzony w Polsce przez hiszpańską Wyższą Szkołę Zarządzania IESE dla menedżerów najwyższego szczebla z zakresu executive education.

Association of MBAsW
Association of MBAs

Association of MBAs (AMBA) – międzynarodowe stowarzyszenie zajmującym się badaniami z zakresu nauk o zarządzaniu. Instytucja ta działa od 1967 i przyznaje międzynarodowe akredytacje dla uczelni prowadzących programy Master of Business Administration.

Back officeW
Back office

Back office – zaplecze administracyjne, funkcje wspomagające podstawową działalność lub procesy pomocnicze w organizacji lub przedsiębiorstwie.

BiurokracjaW
Biurokracja

Biurokracja – scentralizowany system organizacyjny, w którym władza powiązana jest z urzędem, lub ogół ludzi zajmujących się administrowaniem. Pojęcie to oznacza oderwanie władzy od obywateli, czy wręcz urzędników podejmujących szkodliwe decyzje dla społeczeństwa.

Business Model CanvasW
Business Model Canvas

Business Model Canvas jest zarządzaniem strategicznym i szablonem startowym modelu biznesowego. Jest to wizualny wykres składający się z dziewięciu bloków. Są to elementy opisujące pozycję wartości firmy lub produktu, infrastrukturę, klientów i finanse. Business Model Canvas został pierwotnie zaproponowany przez Alexandra Osterwaldera(ang.) na podstawie jego wcześniejszych prac nad Business Model Ontology.

Business Process Model and NotationW
Business Process Model and Notation

Business Process Model and Notation – graficzna notacja służąca do opisywania procesów biznesowych.

Call centerW
Call center

Call center – całość elementów sprzętowych, programowych służących do obsługi masowych kontaktów z klientami przy użyciu telefonu jako medium.

Centrum usług wspólnychW
Centrum usług wspólnych

Centrum usług wspólnych – wyodrębniona organizacyjnie jednostka, która świadczy usługi na rzecz innych jednostek wieloodziałowego przedsiębiorstwa. Są to zwykle usługi o charakterze pomocniczym, m.in. usługi księgowe, zarządzenie zasobami ludzkimi, rozliczanie wynagrodzeń, usługi informatyczne, a także obsługa zamówień i zakupów.

Enhanced Telecom Operations MapW
Enhanced Telecom Operations Map

eTOM – rozszerzona mapa procesów telekomunikacyjnych, to szeroko stosowany model procesowy przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego. Opisuje on komplet obszarów biznesowych, kluczowe procesy w tych obszarach oraz ich współdziałanie. Autorem tego modelu jest TeleManagement Forum. Specyfikacje eTOM są dalej rozwijane i dlatego najlepszym źródłem aktualnych dokumentów jest internetowy portal eTOM

FiliaW
Filia

Filia – ekspozytura, agenda lub oddział, mający najczęściej swoją lokalizację poza miejscem funkcjonowania głównej, nadrzędnej jednostki.

Front officeW
Front office

Front office – określenie miejsca oraz funkcji w organizacji lub w przedsiębiorstwa, w których następuje interakcja pomiędzy klientem a pracownikiem. Są to np. recepcja oraz miejsca, w które pozwala interesariuszom wejść na teren danej firmy, by spotkać się z jej przedstawicielami.

Główny harmonogram produkcjiW
Główny harmonogram produkcji

Główny harmonogram produkcji, także plan spływu produkcji lub operatywny plan produkcji – zbiór danych planistycznych, który steruje obsługą planowania zapotrzebowania materiałowego.

Larry E. GreinerW
Larry E. Greiner

Larry E. Greiner w roku 1972 opisał, że zaobserwował, iż większość organizacji rozwija się poprzez kryzysy. Na podstawie swoich obserwacji opracował Model Greinera, zwany także cyklem życia organizacji Greinera.

Integracja wertykalnaW
Integracja wertykalna

Integracja wertykalna – pojęcie opisujące styl kontrolowania zarządzania, poprzez połączenie technologicznie odrębnych faz produkcji, dystrybucji, sprzedaży lub innych procesów gospodarczych w obrębie jednej firmy. Zintegrowane wertykalnie firmy są zjednoczone poprzez hierarchię, na której czele stoi wspólny właściciel. Na ogół każdy członek hierarchii wytwarza innego rodzaju produkt czy usługę, mające na celu zaspokoić wspólną potrzebę.

Management by walking aroundW
Management by walking around

Management by walking around lub management by wandering around – styl (metoda) aktywnego zarządzania polegający na częstej obecności menedżerów na stanowiskach pracy i angażowaniu się przez nich w komunikację ze swoimi podwładnymi.

Modelowanie procesów biznesowychW
Modelowanie procesów biznesowych

Modelowanie procesów biznesowych – jest to zbiór czynności wykonywanych przez analityków procesów biznesowych w przedsiębiorstwie. Modelowanie procesów ma na celu ustalenie w jaki sposób działa dana organizacja i może służyć do określenia docelowego sposobu postępowania.

Olimpiada Przedsiębiorczości i ZarządzaniaW
Olimpiada Przedsiębiorczości i Zarządzania

Olimpiada Przedsiębiorczości i Zarządzania – interdyscyplinarna olimpiada szkolna sprawdzająca wiedzę i umiejętności uczniów z zakresu przedsiębiorczości i zarządzania, organizowana od roku szkolnego 2012/2013 przez Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. W olimpiadzie mogą brać udział uczniowie szkół ponadpodstawowych. Funkcjonuje w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad.

Online outsourcingW
Online outsourcing

Online outsourcing – internetowa wersja outsourcingu. Proces ten zachodzi gdy jeden dział lub cały obszar działalności biznesowej, oddaje innemu przedsiębiorstwu zadania nie związane bezpośrednio z podstawową działalnością firmy. Sposób w jaki jest to realizowane i zakres w jakim działania te są przeprowadzone zależy wyłącznie od zleceniodawcy. Usługi w formie outsourcingu online mogą być oferowane zarówno przez wyspecjalizowane firmy jaki i indywidualnych dostawców usług internetowych pracujących jako freelancerzy. Rodzajem outsourcingu jest offshoring, w którym poszczególne zadania lub produkcja przenoszone są do innego kraju.

Proces produkcyjnyW
Proces produkcyjny

Proces produkcyjny – całokształt działań związanych z przekształceniem surowców i półproduktów w wyroby gotowe. Efektem ekonomicznym procesu produkcyjnego jest wartość dodana.

PrzedsiębiorczośćW
Przedsiębiorczość

Przedsiębiorczość – cecha charakteru lub zespół cech w grupie i zachowań właściwych przede wszystkim dla przedsiębiorców.

Samorządność pracowniczaW
Samorządność pracownicza

Samorządność pracownicza, określana również jako samorządność organizacyjna i zarządzanie pracą – forma zarządzania organizacją opartą na samodzielnie kierowanych procesach pracowniczych po stronie pracowników. Samozarządzanie jest cechą charakterystyczną socjalizmu, z propozycjami samozarządzania pojawiającymi się wielokrotnie w historii ruchu socjalistycznego, popieranymi na różne sposoby przez wolnościowych i rynkowych socjalistów, komunistów i anarchistów.

Struktura macierzowaW
Struktura macierzowa

Struktura macierzowa – jeden z typów struktury organizacyjnej polegający na tym, że komórki organizacyjne będące najczęściej doraźnymi zespołami roboczymi ułożone są w macierzy, która określona jest na zasadzie dwuwymiarowego grupowania.

Teoria oczekiwańW
Teoria oczekiwań

Formalne ramy teorii oczekiwań zostały zdefiniowane przez Victora Vrooma. Cała teoria opiera się na założeniu, że motywacja jednostki zależy od jej siły pragnienia oraz prawdopodobieństwa zaspokojenia tego pragnienia. Ludzie mają wybór w jaki sposób mogą się zachować i dokonują go w zależności od oczekiwanych wyników.

Towarzystwo Naukowe Organizacji i KierownictwaW
Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa

Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa – polska instytucja naukowa, zajmująca się problematyką zarządzania. Było jedną z pierwszych instytucji tego typu na świecie.

Wrażliwość organizacji na zmianyW
Wrażliwość organizacji na zmiany

Wrażliwość organizacji na zmiany – pojęcie w dziedzinie nauk o zarządzaniu, które odwołuje się do jednej z popularniejszych metafor w opisie organizacji, tj. do metafory organizmu, w której to organizacja rysuje się jako żywy organizm, zależny od otoczenia, wrażliwy na zmieniające się środowisko i spełniający funkcje niezbędne do przetrwania. Zgodnie z metaforą organizmu, organizacje najefektywniej działają wtedy, gdy są zaspokojone ich potrzeby.

Wykup lewarowanyW
Wykup lewarowany

Wykup lewarowany – transakcja przejęcia przedsiębiorstwa notowanego na rynku publicznym lub pozostającego w rękach prywatnych przez niewielką grupę inwestorów dostarczających kapitał własny, finansowaną głównie przy pomocy długu, którego spłata jest finansowana przez operacyjne przepływy pieniężne przejętego przedsiębiorstwa. LBO stanowi specyficzny i skomplikowany rodzaj transakcji fuzji i przejęć.

Zarządzanie procesami biznesowymiW
Zarządzanie procesami biznesowymi

Zarządzanie procesami biznesowymi – podejście do zarządzania koncentrujące się na optymalizacji przebiegu procesów biznesowych w organizacjach.

Zarządzanie zasobami załogiW
Zarządzanie zasobami załogi

Zarządzanie zasobami załogi lub zarządzanie zasobami kokpitu – zestaw procedur szkoleniowych do stosowania w środowiskach, w których błąd ludzki może pociągać za sobą katastrofalne następstwa. Stosowany głównie w obszarze bezpieczeństwa lotów, polega na komunikacji międzyludzkiej, przywództwie i podejmowaniu decyzji w kokpicie.