Koło łopatkoweW
Koło łopatkowe

Koło łopatkowe - rodzaj pędnika statku w formie konstrukcji o poziomej osi obrotu prostopadłej do płaszczyzny symetrii statku. Jego elementami roboczymi są łopatki zamocowane na obwodzie koła. W przypadku małych jednostek zamocowanie łopatek może być stałe, jednak na dużych jednostkach stosuje się zamocowanie obrotowe i sterowanie łopatkami. Sterowanie odbywa się za pomocą mimośrodu i pozwala na takie ułożenie łopatek, by w czasie ruchu koła nie powodować ich uderzania o powierzchnię wody.

PędnikW
Pędnik

Pędnik – urządzenie zamieniające energię dostarczoną z zewnątrz lub z silnika napędowego na siłę poruszającą jednostkę pływającą.

Pędnik azymutalnyW
Pędnik azymutalny

Pędnik azymutalny - pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu.

Pędnik cykloidalnyW
Pędnik cykloidalny

Pędnik cykloidalny - pędnik okrętowy z pionową lub nieznacznie odchyloną od pionu osią ruchu. Jego zasada działania jest zbliżona do działania koła łopatkowego: łopatki pędnika są obrotowe i sterowane są za pomocą mimośrodu, ale w odróżnieniu od koła łopatkowego są stale zanurzone w wodzie, a sam pędnik cykloidalny służy jako ster.

Pędnik wodnoodrzutowyW
Pędnik wodnoodrzutowy

Pędnik wodnoodrzutowy – pędnik okrętowy, który strumień wody wyrzucanej poza jednostkę pływającą zamienia na siłę poruszającą ją po wodzie.

Ster strumieniowyW
Ster strumieniowy

Ster strumieniowy – pędnik okrętowy stosowany początkowo na średnich i dużych jednostkach pływających o napędzie mechanicznym, obecnie także na mniejszych np. jachtach, którego istota działania polega na wytworzeniu siły naporu wody prostopadle do płaszczyzny symetrii jednostki poniżej linii wodnej w części dziobowej oraz (rzadziej) rufowej.

Śruba okrętowaW
Śruba okrętowa

Śruba okrętowa, śruba napędowa, śruba statku – rodzaj pędnika o napędzie mechanicznym, służący do napędzania statku wodnego. Przetwarza ruch obrotowy wału śrubowego na siłę naporu poruszającą statek.

ŻagielW
Żagiel

Żagiel – rodzaj pędnika wiatrowego stosowanego do napędzania żaglowców, jachtów, bojerów, żaglowozów itd. Jest to odpowiednio ukształtowany płat tkaniny rozpięty na omasztowaniu jednostek żaglowych, stawiany fałami i kierowany szotami lub brasami. Zadaniem żagla jest wytworzenie siły aerodynamicznej napędzającej jednostkę. Zespół żagli tworzy ożaglowanie.

ŻaglopłatW
Żaglopłat

Żaglopłat, żaglo-skrzydło – sztywny lub półsztywny płat o przekroju laminarnym, rodzaj pędnika wiatrowego na jednostce pływającej o napędzie żaglowym. Zarówno konstrukcją, jak i fizyczną podstawą działania, przypomina skrzydło samolotu z tą różnicą, że jest przystosowany do wytwarzania siły ciągu po obydwu stronach profilu w zależności od halsu, którym porusza się jednostka. Zazwyczaj zintegrowany jest z noszącym go masztem. Zmiana krzywizny żaglopłatu możliwa jest poprzez rotację jego elastycznego bądź sztywnego segmentu (klapy). Uważa się, że przy użyciu żaglo-skrzydła można uzyskać do 30% większą siłę ciągu, niż w przypadku standardowego ożaglowania z tkanin. Z powodu skomplikowanej konstrukcji oraz wysokiej ceny nie znajduje powszechnego zastosowania w żeglarstwie turystycznym.