ELNAW
ELNA

ELNA – oznaczenie wszystkich produkowanych według standardów, niemieckich, normalnotorowych, towarowych lokomotyw parowych dla małych i prywatnych kolei po I wojnie światowej. Norma przewidywała sześć typów lokomotyw. Pierwszą lokomotywę według tej normy zbudowała firma Krauss Maffei z Monachium w 1922 roku. Wszystkie niemieckie fabryki wyprodukowały 200 takich lokomotyw parowych dla kolei prywatnych. Trzy parowozy ELNA 6 były eksploatowane na kolejce karkonoskiej.

TKp100-4W
TKp100-4

TKp100-4 – parowóz przemysłowy wyprodukowany w firmie R. Wolf AG w Magdeburgu-Buckau w 1924 roku, zaliczony na PKP do zbiorczej serii TKp100. TKh100-4 jest obecnie zachowany w Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. W 1924 roku był eksploatowany w Kleinbahn Kreuz - Schloppe - Deutsch-Krone - od 1940 pod wspólnym zarządem Pommersche Landesbahnen. W 1945 roku trafił na inwentarz PKP jako TKp100-4. 5 marca 1951 roku został skreślony z inwentarza i przekazany do Cukrowni Kętrzyn, gdzie służył jako TKp100-4, następnie TKp 1149. 2 lipca 1993 roku parowóz został wycofany z eksploatacji, ostatnie pół roku pracował jako kocioł grzewczy.

Tp1W
Tp1

Tp1 – polskie oznaczenie na PKP parowozu towarowego pruskiej serii G71 o układzie osi D, na parę nasyconą.

Tp15W
Tp15

Tp15 – polskie oznaczenie PKP austriackiego parowozu towarowego serii kkStB 73 o układzie osi D. Parowóz wykorzystywał parę nasyconą i silnik bliźniaczy. Budowano je w latach 1885–1909, w kilku fabrykach. Ponad połowa została po I wojnie światowej przyznana Polsce – w okresie międzywojennym na PKP pracowało do 233 maszyn tej serii.

O (parowóz)W
O (parowóz)

O – oznaczenie serii rosyjskich parowozów towarowych o układzie osi D (0-4-0), budowanych masowo w kilku wariantach przez liczne fabryki w latach 1890 − 1907, a w mniejszych seriach do 1928. Był to podstawowy typ rosyjskich parowozów towarowych na początku XX wieku i pierwszy typ rosyjskich znormalizowanych parowozów towarowych, zbudowany łącznie w liczbie 9129 sztuk. Oznaczenie O od ros. osnownoj („podstawowy”) nadano im dopiero od 1912 roku, wcześniej lokomotywy te nosiły różne oznaczenia na poszczególnych kolejach. Najliczniejszymi wariantami były OW i OD, używane również w Polsce jako serie Tp104 i Tp102. Seria OW znana była w Rosji popularnie jako owieczka.

O (parowóz)W
O (parowóz)

O – oznaczenie serii rosyjskich parowozów towarowych o układzie osi D (0-4-0), budowanych masowo w kilku wariantach przez liczne fabryki w latach 1890 − 1907, a w mniejszych seriach do 1928. Był to podstawowy typ rosyjskich parowozów towarowych na początku XX wieku i pierwszy typ rosyjskich znormalizowanych parowozów towarowych, zbudowany łącznie w liczbie 9129 sztuk. Oznaczenie O od ros. osnownoj („podstawowy”) nadano im dopiero od 1912 roku, wcześniej lokomotywy te nosiły różne oznaczenia na poszczególnych kolejach. Najliczniejszymi wariantami były OW i OD, używane również w Polsce jako serie Tp104 i Tp102. Seria OW znana była w Rosji popularnie jako owieczka.

Ѵ (parowóz)W
Ѵ (parowóz)

Iżyca – oznaczenie serii rosyjskich parowozów towarowych, o układzie osi D, na parę przegrzaną.