Klasa olimpijskaW
Klasa olimpijska

Klasa olimpijska – klasa jachtu, na której ścigają się zawodnicy na igrzyskach olimpijskich. 39 klas jachtów jest lub było klasami olimpijskimi.

49erW
49er

49er – jacht typu skiff, będący klasą olimpijską od 2000 roku. Od 1997 klasa ta posiada własne mistrzostwa świata.

420 (klasa jachtu)W
420 (klasa jachtu)

420 – międzynarodowa, dwuosobowa klasa żaglówek (slup), skonstruowana dla młodzieży i dorosłych. Przygotowana do używania trapezu i spinakera. Pierwsza łódź tej klasy została zwodowana w 1959 roku.

470 (klasa jachtu)W
470 (klasa jachtu)

470 – dwuosobowa klasa regatowa. Została skonstruowana w 1963 roku przez Andre Cornu, a od 1976 roku jest klasą olimpijską. Początkowo 470 była klasą otwartą, jednak od IO 1988 mężczyźni i kobiety startują w niej osobno. W 65 krajach na świecie zostało zarejestrowanych dotychczas ponad 55 tys. jachtów tej klasy. Od 1970 roku w klasie tej rozgrywane są mistrzostwa świata.

505 (klasa jachtu)W
505 (klasa jachtu)

International 505 – monotypowa, jednokadłubowa i dwumiejscowa łodka z symetrycznym spinakerem, wykorzystująca jeden trapez dla załoganta. Łódka o wysokich osiągach i wymagająca przy silnym wietrze. 5o5 jest wyjątkowo stabilną łódką i łatwiej ją kontrolować niż wiele mniejszych łodek z trapezem.

AC50W
AC50

AC50 – klasa jachtowa o długości 15 metrów, określająca budowę i eksploatację jachtów, które będą używane w Regatach o Puchar Ameryki w 2017.

AC72W
AC72

AC72 – klasa jachtów stworzona na potrzeby 34' Regat o Puchar Ameryki. Dwukadłubowa jednostka, napędzana sztywnym płatem – skrzydłem. Klasyczne miecze zastąpiono hydropłetwą, pozwalającą wznieść kadłuby nad taflę wody by zminimalizować tarcie.

Albin vegaW
Albin vega

Albin Vega – typ jachtu zaprojektowanego w 1965 i produkowanego w latach 1966-1979. W tym czasie powstało 3393 egzemplarzy. Jacht produkowany był przez stocznie Albin Marin w Kristinehamn w Szwecji. Vega to klasyczny slup z długą płetwą kilową oraz zespolonym sterem.

Antares (typ jachtu)W
Antares (typ jachtu)

Antares – typ oceanicznego jachtu żaglowego, budowany przez Szczecińską Stocznię Jachtową na przełomie lat 60. i 70. ub.w., zaprojektowany przez R. Langera i K. Michalskiego.

Barka turystycznaW
Barka turystyczna

Barka turystyczna – rodzaj jachtu motorowego przeznaczonego do dłuższych rejsów turystycznych po wodach śródlądowych.

CadetW
Cadet

Cadet – monotypowa, międzynarodowa klasa jachtów dwuosobowych zaprojektowana przez Anglika, Jacka Holta w 1947 r. Kadłub skośnodenny ze ściętym dziobem, miecz szybrowy, ożaglowanie bermudzkie. Klasa została zaprojektowana jako jacht dla młodzieży. Jachty często budowano samodzielnie. Znak klasy – litera C. Produkowane są już jedynie epoksydowe.

Conrad IIW
Conrad II

Conrad II – typ morskiego jachtu z ożaglowaniem typu slup, zaprojektowanego przez R. Langera i K. Michalskiego w 1958 r.

DezetaW
Dezeta

DZ – bezpokładowy jacht mieczowy wiosłowo-żaglowy o ożaglowaniu kecza gaflowego, kadłub drewniany lub z tworzywa sztucznego. Powierzchnia ożaglowania ok. 30 m², maksymalna liczba załogi 12 osób.

Dragon (klasa jachtu)W
Dragon (klasa jachtu)

Dragon – monotypowy jacht balastowy zaprojektowany przez Norwega Johana Ankera w 1929 roku. W roku 1948 Dragon stał się klasą olimpijską, której status utrzymywał aż do igrzysk w Monachium w 1972 roku. Długie kilowe i eleganckie linie Dragona pozostają niezmienione, ale dzisiaj Dragony budowane są przy użyciu najnowszych technologii, aby łódź była trwała i łatwa w utrzymaniu. Konstrukcja GRP została wprowadzona w 1973 roku, a takielunek był regularnie aktualizowany.

Europa (klasa jachtu)W
Europa (klasa jachtu)

Europa – jednoosobowa klasa łodzi żaglowej. Zaprojektowana w roku 1960, jako jeden z typów łodzi spełniających przepisy klasy Moth, dlatego była początkowo znana jako "Moth-Europe". Konstruktor: Alois Roland (Belgia). W latach 1992-2004 klasa olimpijska dla kobiet.

Finn (klasa jachtu)W
Finn (klasa jachtu)

Finn – jednoosobowa klasa łodzi żaglowej. Zaprojektowana w roku 1949, celem udziału w konkursie na łódź olimpijską zorganizowanym przez Fiński Związek Żeglarski przed Olimpiadą w Helsinkach w 1952 roku. Od swojego debiutu jest łódką obecną na każdych letnich igrzyskach olimpijskich stając się najdłużej obecną konstrukcją w całej historii regat olimpijskich. Twierdzi się, że Finn to najbardziej fizyczna i taktyczna jednoosobowa żaglówka na świecie.

Hornet (klasa jachtu)W
Hornet (klasa jachtu)

Hornet – nazwa klasy żaglówek regatowych, których projekt powstał na przełomie lat 1950/1951, popularna w Polsce w latach 60-70 XX wieku.

International America’s Cup ClassW
International America’s Cup Class

International America’s Cup Class (IACC) – międzynarodowa klasa jachtów stworzona specjalnie na potrzeby regat o Puchar Ameryki po aferze, jaką wywołała w 1988 rywalizacja pomiędzy katamaranem „Stars & Stripes” a jednokadłubowym „New Zealand” o długości linii wodnej 90 stóp. W przygotowaniu do tych regat obie drużyny wykorzystały luki w akcie Deed of Gift. Aby zapobiec powtórzeniu podobnej sytuacji stworzono specjalną klasę, której warunki muszą spełniać wszystkie jachty uczestniczące w tych zawodach.

J-80 (typ jachtu)W
J-80 (typ jachtu)

J-80 – typ dwumasztowych jachtów pełnomorskich z poszyciem stalowym, z ożaglowaniem typu jol, zaprojektowanym ok. 1964 r. przez inż. Henryka Kujawę i Józefa Szymańda.

J-140 (typ jachtu)W
J-140 (typ jachtu)

J-140, nieoficjalnie "stuczterdziestka" – typ dwumasztowych jachtów pełnomorskich ze stalowym poszyciem i ożaglowaniem typu kecz. Nazwa pochodzi od powierzchni ożaglowania wynoszącej ok. 140 m².

Jacht motorowyW
Jacht motorowy

Jacht motorowy, MY lub m/y, m. y. – jacht, którego głównym napędem jest napęd mechaniczny (silnik). Często małe jachty motorowe błędnie nazywa się motorówkami. Wedle Polskiego Rejestru Statków motorówkę od jachtu motorowego odróżnia przeznaczenie. Jachty służą wyłącznie celom sportowym, turystycznym, rekreacyjnym lub szkoleniowym. Wyróżnionym typem jachtu motorowego jest barka turystyczna.

JolW
Jol

Jol – typ dwumasztowego ożaglowania stosowanego przeważnie na jachtach żaglowych średniej wielkości. Żaglowiec posiadający główny maszt w pobliżu środka wyporu jednostki, oraz dodatkowo szczątkowy, bardzo mały maszt wysokości ok. 1/3 głównego, posadowiony daleko na rufie. Z powodu dużej różnicy masztów, tego typu jednostkę określa się również gwarowo jako "półtoramasztowiec".

Kaczorek (typ jachtu)W
Kaczorek (typ jachtu)

Kaczorek – turystyczny kabinowy jacht żaglowy (slup).

Ket (typ ożaglowania)W
Ket (typ ożaglowania)

Ket – typ ożaglowania, a także jednostka pływająca posiadająca ten typ ożaglowania, czyli wyposażona tylko w jeden maszt (grotmaszt), oraz tylko jeden żagiel w postaci dowolnego rodzaju żagla skośnego. Ket nie posiada foka, czym różni się od slupa. Ze względu na brak żagla przedniego maszt na kecie przesunięty jest w kierunku dziobu, aby uzyskać zrównoważenie żaglowe.

Klasa 12W
Klasa 12

Klasa 12 (R-12) - metryczna klasa jachtów, które według International Rule otrzymały rating regatowy 12.

Klasa JW
Klasa J

Klasa J - klasa jachtów, które według Universal Rule otrzymały rating 76 stóp. Klasa ta w latach 1930 - 1937 brała udział w Regatach o Puchar Ameryki. Zbudowano jedynie 10 jachtów tej klasy:Shamrock V Enterprise Rainbow Ranger Endeavour Endeavour II Whirlwind Yankee Weetamoe Velsheda

Korsarz (typ jachtu)W
Korsarz (typ jachtu)

Korsarz - jacht żaglowy typu slup, popularny w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

Kuter (typ ożaglowania)W
Kuter (typ ożaglowania)

Kuter to jednomasztowy jacht żaglowy mający dwa albo trzy przednie żagle (sztaksle). Maszt na kutrze jest zazwyczaj usytuowany bliżej środka łodzi niż w slupie, co pozwala na postawienie większej liczby sztaksli. Położenie masztu było dawniej podstawą do rozróżnienia tych dwóch typów: kuter posiadał maszt w połowie długości, lub nawet bliżej rufy, natomiast slup pomiędzy środkiem a dziobem. Położenie masztu na widocznym rysunku jest jak dla jachtu slup.

L’Équipe (klasa jachtu)W
L’Équipe (klasa jachtu)

L’Équipe – dwuosobowy jacht mieczowy. Został zaprojektowany przez Francuza Marc Laurent. W roku 1981 odbyły się pierwsze próby drewnianego prototypu. Jego znakiem jest nazwa francuskiego dziennika sportowego L’Équipe. Monotypowa, dwuosobowa klasa jachtów dla dzieci w wieku od 10 do 15 lat. Wymóg monotypu dotyczy większości elementów konstrukcji łącznie z pojedynczymi okuciami. Jest to jedno z zasadniczych założeń konstruktora, który w ten sposób pragnął wyeliminować różnice sprzętowe wśród dzieci.

Laser (klasa jachtu)W
Laser (klasa jachtu)

Laser – nazwa licznej serii typów żaglówek, będących ścisłymi (stoczniowymi) monotypami.

Latający Holender (klasa jachtu)W
Latający Holender (klasa jachtu)

Latający Holender – olimpijska klasa jachtu w latach 1960–1992; obecnie klasa międzynarodowa. Są to monotypowe slupy mieczowe o powierzchni ożaglowania podstawowego 18,8 m² i spinakerze 20,5 m². Konstruktor: Conrad Gülcher (Holandia). Rok konstrukcji: 1951. Oznaczenie na żaglu: FD. Jacht wymagający bardzo dobrego zgrania załogi oraz precyzyjnego trymu. Bardzo szybki, zwłaszcza w żegludze na wiatr.

Micro (klasa jachtu)W
Micro (klasa jachtu)

Klasa Micro wywodzi się z Francji, gdzie pod koniec lat 70. XX wieku, w kręgach miesięcznika „Beateaux” opracowano założenia nowej klasy jachtów do żeglugi regatowo-turystycznej. Klasa zarejestrowana jest jako międzynarodowa w Międzynarodowej Federacji Żeglarskiej, a od 1999 roku rozgrywane są w niej mistrzostwa świata.

Moth internationalW
Moth international

Moth International - klasa jednoosobowych jachtów żaglowych regatowych o otwartej specyfikacji, która ma bardzo ograniczone wymagania, dotyczące jedynie maksymalnej długości jednostki, wysokości masztu, powierzchni ożaglowania, jednego kadłuba i kilku punktów dotyczących bezpieczeństwa. Całe przepisy mieszczą się na 6 stronach, a dokumentacja techniczna to mniej niż 3 strony.

Nautica 450W
Nautica 450

Nautica 450 - jacht żaglowy, mieczowy, turystyczno-regatowy, typu slup. Zaprojektowany w 2008 roku przez Eugeniusza i Roberta Gintera. Powstały dwie wersje jachtu, które różnią się głównie wielkością żagli. Wersja RACE posiada większy, topowy gennaker, większy grot i maszt z dwoma parami salingów. Wersja FUN posiada natomiast mniejszy, ułamkowy gennaker, mniejszy grot i maszt z jedną parą salingów. Obie wersje są zbudowane na identycznym kadłubie.

OK DinghyW
OK Dinghy

OK Dinghy – klasa żaglówki zaprojektowana w 1957 roku jako tania, jednoosobowa łódź treningowo-regatowa. Konstruktorem jest Knud Olsen. Klasa OK Dinghy jest bardzo popularna w Polsce

Omega (klasa jachtu)W
Omega (klasa jachtu)

Omega (Ω) – popularna w Polsce klasa jachtów żaglowych regatowych i turystycznych. Ma małe zanurzenie i stosunkowo obszerny kokpit. Przeznaczona do żeglugi śródlądowej.

Opal (typ jachtu)W
Opal (typ jachtu)

Opal – typ dwumasztowych jachtów drewnianych z ożaglowaniem typu jol, budowanych w latach 1965-1984 przez Gdańską Stocznię Jachtową STOGI. Pierwszym Opalem był s/y Opal, zakupiony w roku 1965 przez Sekcję Żeglarską WKS Legia. Późne egzemplarze nazywano również Conrad 45 lub Conrad 1400.

OptimistW
Optimist

Optymist – najmniejsza monotypowa międzynarodowa klasa jachtów, przeznaczona dla dzieci i młodzieży do 15 lat. Jest to łódka regatowa. Jej kokpit zajmuje połowę jachtu. Łódka wykonana jest zazwyczaj z włókna szklanego, choć zdarzają się drewniane kadłuby.

Orion (typ jachtu)W
Orion (typ jachtu)

Orion – mieczowy jacht kabinowy konstrukcji Zbigniewa Gibowskiego produkowany od 1976r z małymi zmianami do początku lat 90. Jednostka ta jest w stanie pomieścić maksymalnie 5 osób załogi. Fabrycznie typem ożaglowania jest ożaglowanie bermudzkie. Wyposażony w pantograf, do którego można przymocować pomocniczy silnik przyczepny, zaburtowy w pionowym układzie o mocy 2-6 KM.

Rigel (typ jachtu)W
Rigel (typ jachtu)

Rigel – typ dwumasztowych jachtów pełnomorskich z poszyciem stalowym, z ożaglowaniem typu kecz, zaprojektowany w 1975 r. przez Kazimierza Michalskiego. Zbudowano około 13 jachtów tego typu.

SlupW
Slup

Slup – typ ożaglowania żaglowej jednostki pływającej, która ma jeden maszt – grotmaszt. Podstawowe ożaglowanie slupa to grot oraz podnoszony na sztagu fok.

SluterW
Sluter

Sluter - typ osprzętu żaglowego, jednomasztowy, posiadający trzy żagle podstawowe: jeden przymasztowy i dwa przednie. Żagle przednie rozpinane są na dwóch sztagach zbiegających się w jednym miejscu na pokładzie, co uniemożliwia ich jednoczesne używanie i odróżnia sluter od kutra. Sluter to również żaglowiec noszący ten typ osprzętu.

Słonka (typ jachtu)W
Słonka (typ jachtu)

Słonka – dwuosobowy slup mieczowy. Międzynarodowa klasa monotypowa.

SolingW
Soling

Soling – klasa łodzi żaglowej, zaprojektowana przez norweskiego inżyniera Jana Hermana Lingego, z ożaglowaniem typu slup.

Star (klasa jachtu)W
Star (klasa jachtu)

Star – dwuosobowy slup balastowy oraz monotypowa klasa olimpijska jachtów regatowych. Konstrukcja F. Sweisguth z późniejszymi, znacznymi, modyfikacjami.

Tornado (klasa jachtu)W
Tornado (klasa jachtu)

Tornado – klasa jachtu żaglowego w układzie katamaranu, będący regatową klasa olimpijska od 1976 roku. Został zaprojektowany w 1967 roku przez Rodneya Marcha z pomocą Terry'ego Pierce'a i Rega White'a specjalnie w celu uzyskania jachtu mającego stać się klasą olimpijską. Od tego czasu zbudowano na świecie ponad 4800 jachtów klasy Tornado.

Trias (klasa jachtu)W
Trias (klasa jachtu)

Trias – nazwa klasy trzyosobowych żaglówek balastowych. Została zarejestrowana przez IYRU w roku 1968. Jej konstruktorem był Helmut Stöberl. Modele tej klasy produkowane były przez niemieckie i austriackie stocznie Bootswerft Frauscher, Rawell, Fritzmeier. Właśnie w tych krajach cieszą się one szczególną popularnością. Helmut Stöberl jest również autorem rodziny żaglówek podobnego typu Dyas, Monas, a także Condor 55, Condor 70, Akros i Fighter.

Zoom8W
Zoom8

Zoom 8 - klasa jachtów powstała w Finlandii w latach 90. z uwzględnieniem najnowszych badań instytutu zdrowia i wytycznych ISAF dla łodzi klas młodzieżowych do 19 lat. Od listopada 2002 r. - międzynarodowa klasa ISAF, a od maja 2003 r. - stowarzyszona w PZŻ, w grudniu 2003 r. - wpisana do Krajowego Systemu Rywalizacji Sportowej.