
Fastback – typ zamkniętego nadwozia samochodu osobowego. Jest to nadwozie dwubryłowe, charakteryzujące się nieruchomym tylnym oknem, pod którym znajduje się pokrywa bagażnika lub silnika. Pokrywa, wraz z tylną szybą, opada pod kątem w stronę tylnych świateł. Prawdopodobnie pierwszym pojazdem o takim nadwoziu był amerykański minivan, Stout Scarab z 1933 roku. Nadwozie fastback osiągnęło szczyt popularności w latach 60. XX wieku, od tego czasu stopniowo wychodzi z mody.
Austin Allegro − kompaktowy samochód osobowy produkowany przez brytyjską firmę Austin Motor Company w latach 1973-1983. Dostępny jako: 2-drzwiowy fastback, 4-drzwiowy fastback oraz 3-drzwiowe kombi. Następca modelu 1100. Do napędu używano silników R4 o pojemnościach od 1,0 do 1,7 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4- lub 5-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model Maestro.

Cadillac Series 65 – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany pod amerykańską marką Cadillac w latach 1937 – 1938.

Chevrolet Citation – samochód osobowy klasy średniej produkowany pod amerykańską marką Chevrolet w latach 1979 – 1985.

Chevrolet Monza – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod amerykańską marką Chevrolet w latach 1974 – 1980.

Chevrolet Vega – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod amerykańską marką Chevrolet w latach 1970 – 1977.

Chrysler Airflow − samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Chrysler w latach 1934 – 1937.

Chrysler Airstream − samochód osobowy produkowany pod amerykańską marką Chrysler w latach 1935 – 1936.

Chrysler Royal − samochód osobowy produkowany pod amerykańską marką Chrysler w latach 1933 – 1950.

Citroën CX – samochód osobowy klasy wyższej-średniej, produkowany przez firmę Citroën w latach 1974–1991. Wersje nadwoziowe obejmowały czterodrzwiowy fastback, pięciodrzwiowe kombi (Break), produkowane także w siedmioosobowej wersji Familiale oraz produkowaną na płycie podłogowej kombi wersję "dyplomatyczną" pod nazwami "Limousine" i "Prestige". Zdobył tytuł Samochodu Roku 1975. Jako następca modelu Citroën DS/ID odziedziczył po nim hydropneumatyczne zawieszenie o dużym rozstawie osi, co gwarantowało znakomity komfort podróżowania.
Citroën DS – samochód osobowy klasy wyższej-średniej, produkowany przez firmę Citroën we Francji i za granicą w latach 1955-1975.

Citroën GS/GSA – samochód osobowy produkowany w latach 1970-1986 przez francuską firmę Citroën, najmniejszy model tej firmy z zawieszeniem hydropneumatycznym.

DeSoto Airflow – samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką DeSoto w latach 1934 – 1937.

Fiat 126 (centoventisei) – samochód osobowy klasy aut najmniejszych, konstrukcji włoskiego producenta Fiat, produkowany w latach 1972–2000. Produkowany był przez Fiata oraz na licencji przez polską Fabrykę Samochodów Małolitrażowych jako Polski Fiat 126p.

FIAT 127 – samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez włoski koncern motoryzacyjny FIAT w latach 1971 - 1995.

Fiat 500 – samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez włoski koncern motoryzacyjny FIAT w latach 1957 - 1975.

Fiat 600 – dwudrzwiowy miejski samochód z nadwoziem typu fastback, produkowany we Włoszech w latach 1955–1969. Był to pierwszy Fiat z silnikiem umieszczonym z tyłu. W odróżnieniu od Fiata 500, posiadał czterocylindrową jednostkę chłodzoną cieczą. Maksymalna prędkość Fiata 600 to 95 km/h dla wersji z silnikiem o pojemności 633 cm³ i 110 km/h dla silnika o pojemności 767 cm³.

Ford Pinto – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod amerykańską marką Ford w latach 1970 – 1980.

FSO Warszawa – polski samochód osobowy produkowany w latach 1951–1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie w oparciu o konstrukcję radzieckiego samochodu M20 Pobieda, rozwijaną następnie przez FSO. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej.
GAZ-M1 – radziecki samochód osobowy, potocznie znany jako "emka".

M-20 Pobieda – samochód osobowy średniej klasy, skonstruowany w ZSRR i produkowany przez zakłady GAZ w latach 1946–1958. Od 1951 roku był także produkowany przez warszawską FSO, jako Warszawa. Był pierwszym samochodem osobowym skonstruowanym w ZSRR bez bezpośredniego wzorca zagranicznego.

Lancia Gamma – samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez włoską markę Lancia w latach 1976 – 1984.

Leyland Princess – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez brytyjską firmę British Leyland w latach 1975-1981. Następca rodziny modeli BCD ADO17 z której przejął połączenie przedniego napędu z silnikiem montowanym poprzecznie nad przednią osią silnikiem.

Lucid Air – elektryczny samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Lucid od 2020 roku.

Mazda 323 – samochód osobowy produkowany przez japoński koncern Mazda sprzedawany w latach 1977–2003. Następca to Mazda 3.

Mercury Bobcat – samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany pod amerykańską marką Mercury w latach 1974 – 1980.

Peugeot 203 – samochód osobowy produkowany przez francuska firmę Peugeot w latach 1948-1960.

Puma AMV 4.1 – samochód sportowy, wyprodukowany w ilości 150 sztuk przez brazylijski koncern PUMA Veículos e Motores.

PZInż 403 Lux-Sport – prototyp samochodu osobowego opracowany i zbudowany w 1936 roku w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie.
Rambler Marlin − samochód sportowy typu pony car klasy średniej produkowany przez amerykański koncern AMC w latach 1965 – 1966 i jako AMC Marlin w latach 1966 – 1967.
Renault 4CV – samochód osobowy produkowany przez francuską firmę Renault w latach 1947–1961.

Saab 60 - wersja specjalna modelu Saab 96 produkowana przez szwedzką markę Saab od czerwca 1962 do kwietnia 1963 roku. Modyfikację pojazdu przeprowadzono w Slough w Anglii.

Saab 92 - samochód osobowy produkowany przez szwedzką markę Saab w latach 1949 - 1956. Pojazd po raz pierwszy został zaprezentowany w 1949 roku.

Saab 93 – samochód osobowy produkowany przez szwedzką markę Saab w latach 1955–1960. Pojazd po raz pierwszy zaprezentowano 1 grudnia 1955 roku.
Saab 96 - samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez szwedzką markę Saab w latach 1960–1980.

SEAT 133 – mały samochód osobowy firmy SEAT produkowany w latach 1974–1979, a w latach 1977–1982 także pod nazwą Fiat 133. Model powstał na podwozi modelu 850, z którym dzielił także silnik, natomiast nadwozie zaprojektowano wzorując się na modelach Fiat 126 i Fiat 127. Model 133 jako jedyne auto zaprojektowane poza firmą Fiat był sprzedawane pod marką Fiat.

SEAT 600 – miejski samochód osobowy produkowany przez hiszpańską firmę SEAT w latach 1957–1973. Licencyjna wersja Fiata 600. Dostępny był jako 2-drzwiowy fastback. Produkowany równorzędnie z SEAT-em 500. Silniki pochodziły od Fiata 600, były to jednostki OHV R4 o pojemności 663 cm³ i mocy maksymalnej 22 KM przy 4600 obr./min, oraz 767 cm³ o mocy 29 KM przy 4800 obr./min. Samochód osiągał prędkość maksymalną 100 lub 110 km/h. Masa pojazdu wynosiła 580 kg. Następcą modelu został SEAT 133.

Tesla Model S – elektryczny samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Tesla od 2012 roku.
Toyota Classic – samochód osobowy produkowany przez japońską markę Toyota w 1996 roku. Stylistyka nadwozia nawiązuje do modelu AA - pierwszego samochodu osobowego na japońskim rynku.

Toyota Supra – sportowy samochód osobowy produkowany przez japoński koncern Toyota w latach 1978-2002 oraz ponownie od 2019 roku. Do napędu używano wyłącznie benzynowych silników R6 także z turbodoładowaniem. Moc przenoszona była na oś tylną. Pierwsze dwie generacje oparte zostały na modelu Celica, stąd też nosiły nazwę Toyota Celica Supra. Od trzeciej generacji Supra stała się osobnym modelem. Produkcję czwartej generacji modelu zakończono w Japonii w roku 2002. 14 stycznia 2019 roku oficjalnie zaprezentowano piątą generację Toyoty Supra.

Volkswagen Typ 1, szerzej znany jako Volkswagen Beetle czy też Volkswagen Garbus – kompaktowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką markę Volkswagen (VW) w latach 1938–2003. Z ponad 21 000 000 wyprodukowanymi egzemplarzami w konfiguracji: chłodzony powietrzem silnik umieszczony za osią tylną z napędem tylnym, Garbus był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji.

Volkswagen Typ 3 – kompaktowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką firmę Volkswagen w latach 1961-1973. Dostępny jako 2-drzwiowy sedan, 2-drzwiowy fastback i 3-drzwiowe kombi. Do napędu używano silników B4 o pojemności 1,5 lub 1,6 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model Golf I. Wyprodukowano 2 542 382 egzemplarze modelu Typ 3.

Volkswagen Typ 4 – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę Volkswagen w latach 1968 – 1974. Dostępny jako 2- i 4-drzwiowy fastback oraz 3-drzwiowe kombi. Do napędu używano silników B4 o pojemności 1,7 lub 1,8 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną bądź 3-biegową automatyczną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model Passat B1. Powstały dwie generacje Typu 4, 411 (1968–72) i 412 (1972–74). Przez sześć lat produkcji powstało 367 728 egzemplarzy Typu 4.

Volvo PV544 – samochód osobowy Volvo, produkowany w latach 1958-1965. Był to pierwszy samochód, w którym zastosowano wynalazek Nilsa Bohlina, jakim były trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.

Zastava 600/750/850 – odmiana licencyjna samochodu Fiat 600, produkowana w Jugosławii przez zakłady Zastava w latach 1955–1985.

ZiS-110 - luksusowy samochód osobowy produkowany przez radziecką firmę ZiS w latach 1945-1959.