AutobusW
Autobus

Autobus – pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu większej liczby pasażerów.

Autobus elektrycznyW
Autobus elektryczny

Autobus elektryczny, elektrobus – autobus napędzany energią elektryczną z akumulatorów lub wytwarzaną przez ogniwa paliwowe. Autobusy elektryczne są ciche i całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym operacyjność autobusów elektrycznych jest niemal nieograniczona i wynosi nawet 24 godziny na dobę. Niski poziom emisji hałasu i drgań sprawia, że autobusy bateryjne są szczególnie pożądane w centrach miast.

Autobus policyjnyW
Autobus policyjny

Autobus policyjny − rodzaj autobusu, przeznaczonego najczęściej do transportu dużej liczby policjantów. Niekiedy używane są również opancerzone autobusy policyjne służące do transportu wyposażenia lub do przewozu więźniów (więźniarki).

Autobus RokuW
Autobus Roku

Autobus Roku, Autokar Roku – europejski konkurs na najlepszy autobus lub autokar roku, odbywający się od 1989 roku. Pojazd wygrywający ten konkurs otrzymuje tytuł na rok następny. Początkowo konkurs dotyczył jednocześnie zarówno autobusów, jak i autokarów. Od 1997 roku konkursy na najlepszy autobus i autokar zostały rozdzielone i odbywają się co dwa lata naprzemiennie. Tytuły konkursu podawane są czasem, zwłaszcza w ostatnich latach, z dodaniem na początku słowa „Międzynarodowy”.

Autobus szkolnyW
Autobus szkolny

Autobus szkolny – autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły. W Polsce są one barwy pomarańczowej, oznakowane z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami barwy białej z czarnym napisem „autobus szkolny”. Często posiadają one jednak zupełnie inne malowanie. Autobus szkolny jest używany w wielu krajach, m.in. w Polsce, Stanach Zjednoczonych i innych. Autobusy szkolne w Polsce są używane na terenach wiejskich, gdzie zła pogoda i duże odległości między miejscami zamieszkania uczniów a miejscowością, w której położona jest szkoła, mogłyby skutecznie uniemożliwić realizację obowiązku szkolnego. W niektórych gminach mankamentem funkcjonowania gimbusów jest mała częstotliwość ich kursów, co jest spowodowane kosztami. Może ona utrudniać dzieciom korzystanie z zajęć pozalekcyjnych w szkołach w przypadku, gdy jedyny powrotny autobus odjeżdża wkrótce po zakończeniu zajęć obowiązkowych. Wymagania techniczne autobusu szkolnego są nieco inne niż normalnego autobusu, między innymi:Miejsce kierowcy nie może znajdować się w kabinie wydzielonej z przestrzeni pasażerskiej Drzwi muszą być otwierane z miejsca kierowcy. Tylne drzwi – jeżeli istnieją – muszą być blokowane z miejsca kierowcy. Drzwi muszą się automatycznie blokować po przekroczeniu prędkości 5 km/h.

Autobus wyborczyW
Autobus wyborczy

Autobus wyborczy – autobus, z którego prowadzona jest kampania wyborcza kandydata w wyborach lub partii politycznej. Politycy wykorzystują autobusy wyborcze, by podróżować po kraju i spotykać się z wyborcami.

Czornyj woronW
Czornyj woron

Czornyj woron – potoczna, powszechnie stosowana nazwa radzieckiej karetki więziennej do przewozu aresztowanych, mającej postać autobusu czarnej barwy, podzielonego na jednoosobowe celki. Środkiem biegł wąski korytarz, po którego obu stronach znajdowały się liczne, wąskie drzwiczki. Poszczególne cele były nieoświetlone i tak ciasne, że ledwo mieścił się w nich skulony człowiek. Okna zamalowywano, by więźniowie niczego nie widzieli. Wejście znajdowało się z tyłu.

DuobusW
Duobus

Duobus – skrzyżowanie autobusu i trolejbusu – pojazd napędzany dwoma źródłami energii: silnikiem elektrycznym pobierającym energię z sieci trakcyjnej i silnikiem spalinowym – najczęściej jest to silnik Diesla o wysokiej mocy.

DymaxionW
Dymaxion

Dymaxion - prototyp mikrobusu o niskim zużyciu paliwa, powstał w 1933 roku. Powstały jedynie trzy jego egzemplarze. Ten typ samochodu wymyślił Buckminster Fuller.

Ikarus-Zemun IK160PW
Ikarus-Zemun IK160P

Ikarus-Zemun IK 160P – wysokopodłogowy, przegubowy autobus podmiejski, lokalny i miejski, montowany w latach 1982–1991 przez polską firmę Jelcz na bazie podwozi i nadwozi jugosłowiańskiego przedsiębiorstwa Ikarus-Zemun. Powstało około 880 egzemplarzy. Podczas eksploatacji ze względu na spadek liczby przewożonych pasażerów część autobusów tego typu została pozbawiona doczep.

OsinobusW
Osinobus

Osinobus – polski samochód do przewozu większej liczby osób na nieduże odległości, produkowany przez ZBM Osiny na bazie kolejnych modeli samochodu ciężarowego Star 28/29, z zabudowaną kabiną pasażerską w miejsce skrzyni ładunkowej.

Robur (samochód)W
Robur (samochód)

Robur – samochód, produkowany przez VEB ROBUR-Werke Zittau w NRD w latach 1961–1991 jako ciężarówka i autobus. Wytwarzano go z napędem na cztery koła AWD i 4x2.

Solaris Urbino 12 hydrogenW
Solaris Urbino 12 hydrogen

Solaris Urbino 12 hydrogen – niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI z rodziny Solaris Urbino produkowany przez polskie przedsiębiorstwo Solaris Bus & Coach S.A. napędzany za pomocą energii elektrycznej wytwarzanej przez wodorowe ogniwo paliwowe. Został zaprezentowany w 2019 r. jako rozwinięcie modeli Urbino 12 oraz jego elektrycznej wersji Urbino 12 electric.

Toyota SoraW
Toyota Sora

Toyota Sora – miejski autobus o napędzie wodorowym, zaprezentowany przez Toyotę na Tokyo Motor Show 2017. Pojazd wyposażono w silnik elektryczny zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi produkcji Toyota Motor Corporation. W autobusie zostały wykorzystane komponenty opracowane pierwotnie do Toyoty Mirai. Nazwa Sora jest skrótem słów Sky (niebo), Ocean (ocean), River (rzeka) i Air (powietrze) i nawiązuje do obiegu wody w przyrodzie.

Ursus AW
Ursus A

Ursus A – rodzina polskich samochodów i autobusów z okresu międzywojennego produkcji Zakładów Mechanicznych Ursus w Warszawie.

ŻyrobusW
Żyrobus

Żyrobus (girobus) – autobus czerpiący energię z koła zamachowego o dużym momencie bezwładności. Autobus na przystankach podłączał się do sieci energetycznej i za pomocą silnika elektrycznego rozkręcał koło zamachowe, akumulując w ten sposób energię potrzebną do dalszej jazdy.