WagonW
Wagon

Wagon – pojazd szynowy służący do przewozu osób, zwierząt, ładunków lub urządzeń w kolejowym transporcie lądowym. Wagon porusza się po torze lub linie.

BrankardW
Brankard

Brankard – wagon służbowy przystosowany do przewozu personelu kolejowego w pociągu towarowym. Służył do użytku wewnętrznego, przeważnie na liniach lokalnych (drugorzędnych). Przyczepiany był na końcu pociągów towarowych. W brankardzie podróżowali m.in. pracownicy kolei niezbędni do obsługi ruchu towarowego, w sytuacji, gdy na mniejszych stacjach mogło nie być personelu do tego celu. Czasem adaptowane były z wagonów bagażowych lub towarowych. W pierwszych latach po wojnie, w brakach taboru zastępowany bywał budką dobudowaną na tendrze. Wraz z rozwojem techniki kolejowej w II połowie XX wieku potrzeba stosowania brankardów zanikła.

KuszetkaW
Kuszetka

Kuszetka – do XIX wieku niewielka kanapa, rodzaj leżanki. Wagon kolejowy z miejscami do leżenia, mniej komfortowa odmiana wagonu sypialnego, różniąca się od tego ostatniego miejscami do leżenia przeznaczonymi zasadniczo do korzystania z nich jedynie w porze snu, a w dzień składanymi, aby przedział kolejowy spełniał rolę zwykłego przedziału pasażerskiego z miejscami do siedzenia.

Przedział kolejowyW
Przedział kolejowy

Przedział kolejowy – wydzielona część wagonu kolejowego. Pojęcie zwyczajowo używane w odniesieniu do wagonów pasażerskich, w których przedziały osobowe stanowią osobne pomieszczenia w wagonie, mieszcząc zazwyczaj od jednej do ośmiu osób w czasie podróży, zależnie od klasy. Ilość i wielkość przedziałów jest zróżnicowana w zależności od wielkości i klasy wagonu. Wagony pasażerskie używane przez polskich przewoźników pasażerskich mają zazwyczaj od 9 do 12 przedziałów.

Wagon akumulatorowyW
Wagon akumulatorowy

Wagon akumulatorowy – elektryczny wagon silnikowy zasilany przy wykorzystaniu zabudowanych akumulatorów.

Wagon bagażowyW
Wagon bagażowy

Wagon bagażowy – pojazd nietrakcyjny przeznaczony do przewozu bagażu, przewidziany do włączenia do składu stałego lub zmiennego, przeznaczonego do przewozu pasażerów. Wagon taki może posiadać kabinę maszynisty i wówczas nosi nazwę wagonu bagażowego sterowniczego.

Wagon elektrycznyW
Wagon elektryczny

Wagon elektryczny – wagon silnikowy o napędzie elektrycznym, pobierający prąd z przewodu jezdnego, szyny zasilającej lub z zabudowanych akumulatorów, przeznaczony do ruchu kolejowego. Podobnie jak wagony silnikowe pozostałych trakcji, pasażerskie wagony elektryczne przeznaczone są do obsługi połączeń o niskiej i umiarkowanej frekwencji podróżnych, gdzie zatrudnienie wielowagonowego pociągu z lokomotywą lub zespołu trakcyjnego jest nieracjonalne. Wagony takie stosuje się najczęściej na zelektryfikowanych kolejach lokalnych.

Wagon parowyW
Wagon parowy

Wagon parowy – wagon silnikowy napędzany silnikiem parowym. Pojazdy tego typu stosowane były od II połowy XIX wieku, zazwyczaj na lokalnych liniach kolejowych o niewielkim zapotrzebowaniu na przewozy, a także na niektórych liniach tramwajowych. W. p. zostały zastąpione wagonami silnikowymi o napędzie spalinowym lub elektrycznym. Ostatnie w.p. wycofano z regularnej służby w połowie XX wieku.

Wagon piętrowyW
Wagon piętrowy

Wagon piętrowy – rodzaj wagonu kolejowego o dwóch poziomach np. stosowane do niedawna w spółce Przewozy Regionalne zestawy Bhp czy wagony piętrowe Goerlitz Bmnopux/Bmto z miejscami siedzącymi lub sypialne, stosowane głównie przez Przewozy Regionalne i Koleje Czeskie. Taka konstrukcja wagonu pozwala na zwiększenie jego ładowności lub liczby pasażerów bez zwiększania jego długości.

Wagon pocztowyW
Wagon pocztowy

Wagon pocztowy – pojazd nietrakcyjny przeznaczony do przewozu przesyłek pocztowych, przewidziany do włączenia do składu stałego lub zmiennego, przeznaczonego do przewozu pasażerów. Wagon taki może posiadać kabinę maszynisty i wówczas nosi nazwę wagonu pocztowego sterowniczego.

Wagon silnikowyW
Wagon silnikowy

Wagon silnikowy – kolejowy pojazd trakcyjny posiadający własny napęd silnikowy i przeznaczony do przewozu pasażerów lub towarów koleją.

Wagon spalinowyW
Wagon spalinowy

Wagon spalinowy – wagon silnikowy z własnym źródłem napędu w postaci silnika spalinowego.

Wagon sterowniczyW
Wagon sterowniczy

Wagon sterowniczy, wagon rozrządczy – pojazd nietrakcyjny wyposażony w kabinę maszynisty.

Wagon sypialnyW
Wagon sypialny

Wagon sypialny – wagon kolejowy z miejscami do spania. W przedziałach zamiast miejsc siedzących znajdują się miejsca sypialne, najczęściej od jednego do trzech. Wagony sypialne są włączane do pociągów dalekobieżnych kursujących w porze nocnej.

WagonetkaW
Wagonetka

Wagonetka – niewielki wagon towarowy o otwartej skrzyni służący do przewożenia materiałów budowlanych, czy innych obiektów o dużej masie.