KennedytunnelW
Kennedytunnel

Kennedytunnel – tunel biegnący pod rzeką Skaldą, w Antwerpii, w Belgii. Na obiekt składają się cztery tuby, dwie przeznaczone dla ruchu drogowego i zawierające po 3 pasy ruchu, jedna dla pieszych i rowerzystów oraz jedna dla ruchu kolejowego, przez którą biegnie dwutorowa linia kolejowa. Tunel wybudowano w latach 1964–1969, a jego uroczyste otwarcie miało miejsce 31 maja 1969 roku. Długość tunelu wynosi 690 m.

Tunel kolejowy w KownieW
Tunel kolejowy w Kownie

Tunel kolejowy w Kownie – jeden z dwóch tuneli kolejowych istniejących na Litwie i jedyny tunel kolejowy działający w państwach bałtyckich. Pociągi pasażerskie kursują między Wilnem a Kownem. Długość tunelu wynosi 1285 metrów, jego wysokość wynosi 6,6 metra a szerokość - 8,8 metra. Tunel został włączony do rejestru obiektów dziedzictwa kulturowego Republiki Litewskiej w 1996 roku.

MarmarayW
Marmaray

Marmaray – tunel kolejowy pod cieśniną Bosfor oraz projekt łączący dwa odrębne systemy kolejowe: w europejskiej i azjatyckiej części Turcji w jedną całość. Tunel został otwarty 29 listopada 2013 roku. Cała trasa ma 76,3 km i łączy Halkali (Europa) z azjatyckim Gebze. Nazwa Marmaray pochodzi od połączenia nazwy Morza Marmara z tureckim słowem ray (kolej). Pierwsi pasażerowie pojadą w roku 2015.

Túnel do RossioW
Túnel do Rossio

Túnel do Rossio – tunel kolejowy w Lizbonie, łączący centrum miasta i dworzec Rossio z dworcem Campolide na Linha de Cintura. Tunel jest również elementem Linha de Sintra.

Severn TunnelW
Severn Tunnel

Severn Tunnel – tunel kolejowy przebiegający pod rzeką Severn i łączący hrabstwo Gloucestershire w Anglii z Walią. Został wybudowany w latach 1873–1886 przez spółkę Great Western Railway. Jego długość wynosi 7008 m, z czego 3,62 km przebiega pod wodą. Jest drugim pod względem długości tunelem w Wielkiej Brytanii.

Tunel Helsinki-TallinnW
Tunel Helsinki-Tallinn

Tunel Helsinki-Tallinn – planowany najdłuższy tunel świata, łączący linią kolejową miasta Helsinki i Tallinn pod dnem Zatoki Fińskiej i mający w zależności od wariantu od 68 do 85 km.

Tunel pod Bełtem FehmarnW
Tunel pod Bełtem Fehmarn

Tunel pod Bełtem Fehmarn (Fehmarnbelttunnel) – planowany tunel drogowo-kolejowy pod cieśniną Bełt Fehmarn, który ma połączyć Danię z Niemcami. Decyzja o jego budowie została podjęta zamiast budowy mostu nad cieśniną. Początkowo prace miały rozpocząć się w 2015, jednak ze względu na opóźnienia w fazie projektowej rozpoczęły się w październiku 2020 i mają potrwać do 2029. Szacunkowe koszty budowy to 7,4 mld EUR.

Tunel pod Cieśniną BeringaW
Tunel pod Cieśniną Beringa

Tunel pod Cieśniną Beringa – planowane połączenie wschodniej Syberii z Alaską tunelem przebiegającym pod cieśniną Beringa. Koszt projektu szacowano w 2007 r. na 65 mld dolarów.

Tunel PółnocnomujskiW
Tunel Północnomujski

Tunel Północnomujski – tunel kolejowy w Rosji, w Buriacji, na trasie BAM-u.

Tunel SeikanW
Tunel Seikan

Tunel Seikan – podmorski tunel kolejowy pod cieśniną Tsugaru, łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido.

Vinohradzkie tunele kolejoweW
Vinohradzkie tunele kolejowe

Vinohradzkie tunele kolejowe – zespół równoległych tuneli kolejowych o długości 1150 m, prowadzących od dworca głównego w Pradze do południowej części dzielnicy Vinohrady. W pobliżu Nuselskich schodów linie rozdzielają się w dwóch kierunkach. Jedna prowadzi w kierunku dworca Praha-Vršovice, a druga w kierunku dworca Praha-Smíchov.