.NET CoreW
.NET Core

.NET – wolne i otwarte oprogramowanie pozwalające tworzyć i uruchamiać wysoce wydajne aplikacje na platformach Windows, Linux, macOS. Framework ten umożliwia programowanie aplikacji przeznaczonych dla chmury obliczeniowej oraz IoT, a także back-endu aplikacji internetowych z użyciem wzorca MVC. Programy na .NET mogą być pisane przy pomocy języków C#, F# oraz Visual Basic.

.NET FrameworkW
.NET Framework

.NET Framework, w skrócie .NET – platforma programistyczna opracowana przez Microsoft, obejmująca środowisko uruchomieniowe oraz biblioteki klas dostarczające standardowej funkcjonalności dla aplikacji. Technologia ta nie jest związana z żadnym konkretnym językiem programowania, a programy mogą być pisane w jednym z wielu języków – na przykład C++/CLI, C#, F#, J#, Delphi 8 dla .NET, Visual Basic .NET. Zadaniem platformy .NET Framework jest zarządzanie różnymi elementami systemu: kodem aplikacji, pamięcią i zabezpieczeniami.

Common Language InfrastructureW
Common Language Infrastructure

Common Language Infrastructure to część platformy Microsoft .NET Framework, wykorzystywana jako środowisko uruchomieniowe oprogramowania stworzonego w różnych językach. Przed opracowaniem CLI każdy język wymagał własnego środowiska: Visual Basic – VBVM, Visual C++ – MSVCRT.

Common Language RuntimeW
Common Language Runtime

Common Language Runtime to środowisko uruchomieniowe dla platformy .NET, przewidziane do pracy na wielu systemach operacyjnych i maszynach, jak Microsoft Windows, Unix czy Macintosh. Jest to środowisko uruchomieniowe, które wykonuje kod wyrażony w Common Intermediate Language (CIL). Specyfikacja Wspólnego Języka określa podzbiór CLR, który kompilatory powinny obsługiwać, aby być kompatybilnymi z językami .NET.

Microsoft Visual StudioW
Microsoft Visual Studio

Microsoft Visual Studio – zintegrowane środowisko programistyczne firmy Microsoft. Jest używane do tworzenia oprogramowania konsolowego oraz z graficznym interfejsem użytkownika, w tym aplikacji Windows Forms, WPF, Web Sites, Web Applications i inne. Aplikacje mogą być pisane na platformy: Microsoft Windows, Windows Phone, Windows CE, .NET Framework, Microsoft Silverlight, Linux, MacOS oraz konsole XBOX.

Mono (oprogramowanie)W
Mono (oprogramowanie)

Mono – zestaw narzędzi umożliwiający uruchamianie programów stworzonych dla platformy .NET Framework, w skład których wchodzi między innymi kompilator języka C# oraz środowisko CLR.

MonoDevelopW
MonoDevelop

MonoDevelop – wolne zintegrowane środowisko programistyczne dla GNOME, pierwotnie przeznaczone dla C# oraz innych języków platformy .NET. Początkowo MonoDevelop był tylko portem SharpDevelop dla Gtk#, od tego czasu bardzo się rozwinął.

NHibernateW
NHibernate

NHibernate – biblioteka programistyczna służąca do wykonywania mapowania obiektowo-relacyjnego na platformie .NET.

Paint.NETW
Paint.NET

Paint.NET – darmowy program do obróbki grafiki rastrowej, stworzony przez studentów Washington State University pod nadzorem Microsoftu, rozwijany obecnie przez Ricka Brewstera. Został napisany w języku C# na platformę .NET.

Windows FormsW
Windows Forms

Windows Forms – otwartoźródłowy framework umożliwiający tworzenie graficznych aplikacji w ramach platform Microsoft .NET Framework, otwartoźrodłowej implementacji począwszy od .NET Core oraz projektu Mono, umożliwiającego natywny dostęp do elementów interfejsu graficznego Microsoft Windows.

Windows Presentation FoundationW
Windows Presentation Foundation

Windows Presentation Foundation – nazwa silnika graficznego i API bazującego na .NET 3, wchodzącego w skład WinFX. WPF integruje interfejs użytkownika, grafikę 2D i 3D, multimedia, dokumenty oraz generowanie/rozpoznawanie mowy.