
Ligne à grande vitesse – nazwa francuskich linii kolejowych, po których poruszają się pociągi TGV, pozwalających na uzyskiwanie prędkości rzędu 300 km/h. Przez ostatnie 25 lat zbudowano około 1500 km takich linii we Francji oraz ok. 130 km w Belgii i ok. 70 km w Wielkiej Brytanii według tej samej technologii. W budowie pozostaje obecnie w sumie około 500 km tego typu linii – ok. 300 km we Francji, 60 km w Belgii, ok. 130 km w Holandii i ok. 30 km w Wielkiej Brytanii. Istnieją ponadto różne projekty budowy nowych linii tego typu, głównie we Francji.

LN 2, Ligne Nouvelle 2, także LGV Atlantique – francuska linia kolejowa wysokich prędkości, łącząca Paryż i Tours oraz Le Mans. Linia składa się z dwóch odcinków, zachodniego, obsługującego ruch w kierunku Bretanii oraz południowo-zachodniego, łączącego Paryż z Akwitanią.

LN 6, Ligne Nouvelle 6 (Nowa Linia nr 6), także LGV Est européenne, często skracane do LGV Est – francuska linia kolejowa wysokich prędkości, docelowo łącząca Paryż z Strasburgiem. Linia będzie miała 406 km długości.

LN 3, Ligne Nouvelle 3 (Nowa Linia nr 3), także LGV Interconnexion lub LGV Interconnexion Est – francuska linia kolejowa dużych prędkości, stanowiąca południową i wschodnią obwodnicę Paryża dla pociągów TGV. Zapewnia ona połączenie linii LGV Sud-Est, LGV Atlantique oraz LGV Nord.

LN 5, Ligne Nouvelle 5 (Nowa Linia nr 5), także LGV Méditerrannée – francuska linia kolejowa wysokich prędkości, łącząca Valence, Nîmes i Marsylię. Długość linii wynosi 250 km. Kontynuacją linii na północ kraju jest LGV Rhône-Alpes.

LN 3, Ligne Nouvelle 3 (Nowa Linia nr. 3), także LGV Nord lub LGV Nord-Europe – francuska linia kolejowa dużych prędkości (LGV), łącząca Paryż z Lille oraz Brukselą i, poprzez Eurotunel, z Londynem.
Perpignan – Figueres – francusko-hiszpańska linia dużych prędkości, łącząca miasta Perpignan w południowej Francji i Figueres w Katalonii w północnej Hiszpanii, obecnie część linii Madryt-Barcelona-Francja. Prace budowlane rozpoczęły się pod koniec 2004 roku, oddanie linii do eksploatacji nastąpiło w grudniu 2010. W 2013 roku otwarto połączenie z Barcelony.

LGV Rhin-Rhône – francuska linia kolejowa dużych prędkości (LGV) w budowie, docelowo łącząca Dijon, Miluzę i Lyon. Linia składać się będzie z trzech odcinków: wschodni, łączący Dijon z Miluzą, południowy, łączący Dijon i Lyon oraz zachodni, łączący Dijon z LGV Sud-Est w kierunku Paryża. Obecnie (2009) w budowie jest odcinek wschodni, przewidziany do oddania w 2011 r. Przebieg pozostałych odcinków nie został jeszcze w pełni ustalony.

LN 4, Ligne Nouvelle 4 – francuska linia kolejowa wysokich prędkości, łącząca stacje Lyon-Saint-Exupéry TGV i Valence-Rhône-Alpes-Sud TGV. Linia umożliwia ominięcie Lyonu i prowadzi w kierunku Valence. Długość linii wynosi 115 km. Kontynuacją linii na południe kraju jest LGV Méditerranée, na północ LGV Sud-Est.

LN 1, Ligne Nouvelle 1 (Nowa Linia nr. 1), także LGV Sud-Est lub LGV Paris-Sud-Est – francuska linia kolejowa dużych prędkości (LGV), łącząca Paryż i Lyon. Jest to pierwsza linia tego typu we Francji. Oddawano ją do użytku w dwóch etapach, pierwszy odcinek otwarto w 1981 r., po drugim pociągi TGV pojechały dwa lata później. Całkowita długość LGV Sud-est wynosi 409 km. Kontynuacją linii na południe kraju jest LGV Rhône-Alpes.