Stacja czołowa – rodzaj stacji kolejowej, z której szlaki kolejowe wybiegają tylko w jedną stronę, czyli możliwy jest wyjazd tylko w jednym kierunku.

Stacja kolejowa – posterunek zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny dodatkowy, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć swój bieg, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy.

Stacja postojowa jest obiektem infrastruktury kolejowej służącym wyłącznie do postoju, czyszczenia, naprawy, zaopatrywania i formowania składów pociągów pasażerskich na torach do tego przeznaczonych.

Stacja towarowa jest obiektem infrastruktury kolejowej służącym wyłącznie lub głównie do obsługi załadunku lub rozładunku wszelkiego rodzaju towarów ze statków lub pojazdów drogowych, jak i też przekazywaniem wagonów do lokalnych bocznic oraz procesów odwrotnych. Stacje te posiadają rozbudowany układ torów, który pozwala na realizację prowadzonych załadunków, rozładunków, składowania i sortowania przewożonych w wagonach dóbr. Część z tych torów służy do obsługi ruchu i sortowania wagonów, co odbywa się w głównej mierze z wykorzystaniem torów równoległych. Stacja towarowa zazwyczaj jest także wyposażona w urządzenia dodatkowe o stałym lub czasowym charakterze, takie jak dźwigi, pasy transmisyjne, koparki, rampy do załadunku lub podnośniki widłowe. Stacje, na których nie odbywa się specjalnie odbieranie i ekspediowanie towarów zwane są też stacjami przeładunkowymi.

Bagdad Centralny – główna stacja kolejowa w Bagdadzie, w Iraku. Łączy sieci kolejowe na południu i na północy Iraku.
Caracas Libertador Simón Bolívar – stacja kolejowa w Caracas, w Wenezueli. Znajduje się w południowej części miasta, zwanej La Rinconada. Obecnie służy jako jedyny punkt przyjazdu lub odjazdu pociągów do lub z Caracas. Tylko oddział wyjścia ze stacji określany jest jako Ezequiel Zamora I. Krótkie pociągi podmiejskie łączą miejscowości w dolinie Tuy Charallave dwie stacje, północna Generalísmo Francisco de Miranda, na południu jedna Don Simón Rodriguez i Cúa jedna stacja, General Ezequiel Zamora.

Duszanbe – stacja kolejowa w Duszanbe, w Tadżykistanie. Jest największą stacją kolejową w kraju. Posiada 2 perony.

Harare – stacja kolejowa w Harare, w Zimbabwe. Jest największą stacją kolejową w kraju. Znajdują się tu 2 perony.

La Habana Central – główna stacja kolejowa w Hawanie, na Kubie. Jest największą stacją kolejową na Kubie i głównym węzłem kolejowym. Dzisiaj, Dworzec Centralny obsługuje połączenia krajowe i wydzielone pociągi podmiejskie, i jest siedzibą dla krajowego przedsiębiorstwa kolejowego, Ferrocarriles Nacionales de Cuba (FCC), jedynego pasażerskiego międzymiastowego przedsiębiorstw kolejowego na Karaibach.
Gare de Monaco-Monte-Carlo - jedyna stacja kolejowa w księstwie Monako, położona pod ziemią, która została otwarta 7 grudnia 1999. Stacja została zaprojektowana przez biuro architektoniczne AREP. Stacja położona jest na linii Marsylia-Ventimiglia. Jest obsługiwana przez pociągi SNCF, np. TGV i TER.
Phnom Penh – główna stacja kolejowa w Phnom Penh, w Kambodży. Znajduje się on obok Uniwersytetu Nauk o Zdrowiu, Narodowego Uniwersytetu Zarządzania i ambasady kanadyjskiej.

Skopje – stacja kolejowa w Skopju, w Macedonii Północnej. Jest największą stacją kolejową w kraju. Posiada 5 peronów.
Stacja rozrządowa (SR) – stacja kolejowa wyposażona w urządzenia do rozrządu wagonów, w skład której wchodzą urządzenia umożliwiające zestawianie składów pociągów i wykonywanie manewrów.

Stacja-widmo – określenie stacji, które obecnie są zamknięte i nieużytkowane, lub nigdy nie zostały oddane do użytku.

Tbilisi – stacja kolejowa w Tbilisi, w Gruzji. Jest największą stacją kolejową w kraju. Ma 3 perony.

Watykan – stacja kolejowa w Watykanie. Jedyna stacja kolejowa w tym państwie. Wybudowana przez Królestwo Włoch na mocy porozumień Traktatów Laterańskich z 11 lutego 1929.