
Lista oper Jacques’a Fromentala Halévy’ego – lista oper skomponowanych lub współstworzonych przez Jacques’a Fromentala Halévy’ego zawiera 38 dzieł.

Aleko – jednoaktowa opera, skomponowana przez rosyjskiego kompozytora Siergieja Rachmaninowa, do której libretto, w języku rosyjskim, według sztuki Aleksandra Puszkina Cyganie, napisał Władimir Niemirowicz-Danczenko. Praca dyplomowa Rachmaninowa i równocześnie jego pierwsza opera, której prapremiera światowa odbyła się w Teatrze Wielkim w Moskwie 9 maja 1893.

Bajka o carze Sałtanie – czteroaktowa opera rosyjskiego kompozytora Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, oparta o utwór Aleksandra Puszkina pod tym samym tytułem, na podstawie którego libretto napisał Władimir Bielski. Światowa prapremiera dzieła miała miejsce 3 listopada 1900 roku w Moskwie.

Bánk bán, tytuł polski: Ban Bánk – trójaktowa opera węgierskiego kompozytora Ferenca Erkela, napisana w 1861 r.. Libretto, autorstwa Béniego Egressyego, oparte jest na sztuce Józsefa Katony o tym samym tytule i opowiada o okolicznościach zabójstwa królowej Gertrudy Merańskiej, żony króla Endre (Andrzeja) II, w 1213 r.

Benvenuto Cellini – opera w trzech aktach.

Biała dama – trzyaktowa opera buffa. Libretto napisał Eugène Scribe, a muzykę François-Adrien Boieldieu.

Carmen – opera w 4 aktach francuskiego kompozytora Georges'a Bizeta z librettem Henriego Meilhaca i Ludovica Halévy'ego, opartym na noweli Prospera Meriméego o tym samym tytule.

Cyganeria – czteroaktowa opera Ruggiera Leoncavalla do własnego libretta, napisanego według powieści Sceny z życia cyganerii Henri Murgera. Prapremiera miała miejsce 6 maja roku 1897 w weneckim Teatro La Fenice.

Demon – trzyaktowa opera Antona Rubinsteina do libretta Pawła Wiskowatowa według poematu Michaiła Lermontowa. Prapremiera 13 stycznia?/ 25 stycznia 1875 w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Polska premiera w warszawskim Teatrze Wielkim 1897.

Esclarmonde [] – opera romantyczna Jules Masseneta w czterech aktach i ośmiu obrazach z prologiem i epilogiem, do libretta Alfred Blau'a i Louis de Gramonta, oparta na średniowiecznej opowieści rycerskiej Parthénopéus de Blois. Opera miała swoją prapremierę 15 maja 1889 r. na scenie Opéra-Comique w Paryżu, w roli tytułowej wystąpiła Sybil Sanderson.

Faust – opera w dwóch aktach Antoniego Henryka księcia Radziwiłła z librettem Johanna Wolfganga von Goethego. Muzykę do pełnego, oryginalnego tekstu pierwszej części „Fausta” Goethego Radziwiłł tworzył w latach 1808-1832. Po raz pierwszy zaprezentowano fragmenty opery w Berlinie w 1810 roku. W 1816 tamże wystawiono pierwszą jej wersję. Pełną wystawiono w Berlinie 1835, a polską w Warszawie w 1848. Opera jest właściwie klasycystycznym singspielem zbudowanym z partii granych aktorsko i partii muzycznych. Dzieło Radziwiłła jest pierwszą adaptacją dramatu Goethego w historii opery.

Faust – pięcioaktowa opera Charles’a Gounoda do libretta Jules’a Barbiera i Michela Carrégo, luźno oparta na pierwszej części dramatu Johanna Wolfganga Goethego o tym samym tytule. Prapremiera utworu odbyła się 19 marca 1859 w Paryżu. Oryginalnym językiem libretta jest francuski.

Fedora – opera z muzyką Umberta Giordana i librettem Artura Colauttiego, wystawiona po raz pierwszy w 1898 roku w Mediolanie.

Fidelio – dwuaktowa opera z muzyką Ludwiga van Beethovena oraz librettem Josepha Sonnleithnera poprawionym w roku 1806 przez Stephana von Breuninga a następnie w 1814 przez Georga Friedricha Treitschkego.

Gioconda – opera z muzyką Amilcare Ponchiellego i librettem Arrigo Boito, wystawiona po raz pierwszy w 1876 roku. Jedyna opera Ponchiellego stale utrzymująca się w repertuarze scenicznym.

Goplana – opera w trzech aktach Władysława Żeleńskiego z librettem Ludomiła Germana na podstawie tragedii Juliusza Słowackiego Balladyna. Premiera odbyła się 23 lipca 1896 roku w Krakowie.

Herodiada – czteroaktowa opera Jules’a Masseneta do libretta Paula Milleta, Georges’a Hartmanna i Henriego Grémonta na podstawie opowiadania Hérodias (1877) Gustave’a Flauberta. Prapremiera 19 grudnia 1881 w Théâtre de la Monnaie w Brukseli.

Jaś i Małgosia – opera, ściślej: baśń teatralna (Märchenspiel) w trzech obrazach z muzyką autorstwa Engelberta Humperdincka i tekstem, w języku niemieckim, napisanym przez siostrę kompozytora Adelheid Wette, opartym o utwór o tym samym tytule braci Wilhelma i Jacoba Grimmów. Światowa prapremiera dzieła miała miejsce w Weimarze, 23 grudnia 1893.

Kamienny gość – opera w czterech obrazach kompozycji Aleksandra Dargomyżskiego z librettem kompozytora.

Kniaź Igor – czteroaktowa opera z muzyką i librettem rosyjskiego kompozytora Aleksandra Borodina.

Lakmé to opera w trzech aktach autorstwa Léo Delibes'a do francuskiego libretta Edmonda Gondineta i Philippe'a Gille'a, na podstawie noweli z 1880 roku Rarahu ou Le Mariage de Loti autorstwa Pierre'a Loti.

Mazepa – trzyaktowa opera Piotra Czajkowskiego do libretta Wiktora Burenina według poematu „Połtawa” Aleksandra Puszkina. Prapremiera w petersburskim Teatrze „Bolszoj” 3(15) lutego 1884. Polska premiera: Warszawa 18 lutego 1912.

Medea – opera z muzyką Luigiego Cherubiniego i librettem François-Benoît Hoffmanna.

Mireille – opera francuska w 5 aktach, skomponowana przez Charles’a Gounoda do libretta Michela Carrégo, na podstawie prowansalskiego poematu Mirejo Frédérica Mistrala. Prapremiera odbyła się 19 marca 1864 roku w paryskim Théâtre-Lyrique.

Mozart i Salieri – jednoaktowa opera, w dwóch odsłonach, skomponowana przez należącego do Potężnej Gromadki rosyjskiego kompozytora Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, do której jako libretto sam kompozytor zaadaptował w niemal niezmienionej postaci tekst sztuki Aleksandra Puszkina o tym samym tytule i stąd określana też jako sceny dramatyczne Puszkina.

Niema z Portici – pięcioaktowa opera grande z muzyką Daniela Aubera oraz librettem autorstwa Eugène'a Scribe'a i Germaina Delavigne'a.

Noc wigilijna – czteroaktowa opera Nikołaja Rimskiego-Korsakowa do własnego libretta kompozytora według „Nocy wigilijnej” Nikołaja Gogola. Prapremiera 10 grudnia 1895 Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Premiera polska we Wrocławiu 19 grudnia 1987.

Opowieści Hoffmanna – opera z muzyką Jacques’a Offenbacha, do libretta Jules’a Barbiera i Michela Carrégo opartego na opowiadaniach E.T.A. Hoffmanna. Szczytowe osiągnięcie w twórczości kompozytora znanego dzięki kilkudziesięciu stworzonym przez niego operetkom. Opera została skomponowana przez Offenbacha pod koniec życia i wystawiona dopiero po jego śmierci, w 1881 roku.

Peleas i Melisanda, także w formie Peleas i Melizanda – pięcioaktowy dramat liryczny Claude’a Debussy'ego do własnego libretta według dramatu Peleas i Melisanda Maurice’a Maeterlincka. Prapremiera 30 kwietnia 1902 w Opéra-Comique w Paryżu. Polska premiera: w warszawskim Teatrze Wielkim 19 kwietnia 2002.

Poławiacze pereł – trzyaktowa opera francuskiego kompozytora Georges'a Bizeta z 1863 roku. Libretto Michela Carré i Eugène Cormona przedstawia historię dozgonnej przyjaźni dwóch mężczyzn, zagrożonej przez miłość do tej samej kobiety, która jest kapłanką boga Brahmy.

Robert Diabeł – pięcioaktowa opera Giacomo Meyerbeera do libretta Eugène’a Scribe’a i Casimira Delavigne’a. Prapremiera odbyła się 21 listopada 1831 w Operze w Paryżu, zaś polska premiera w warszawskim Teatrze Wielkim 16 grudnia 1837.

Rusłan i Ludmiła – opera Michała Glinki – w pięciu aktach, do której libretto napisał Walerian Szyrkow, jej premiera miała miejsce w Petersburgu 9 grudnia 1842 roku.

Rycerskość wieśniacza – jednoaktowa opera (melodramma) włoskiego kompozytora Pietro Mascagniego z 1890 r. Libretto napisali Giovanni Targioni-Tozzetti i Guido Menasci na podstawie opowiadania Giovanniego Vergi pt. Rycerskość wieśniacza, a właściwie jego adaptacji scenicznej. Pierwszy raz została wystawiona 17 maja 1890 w Rzymie. Uważana jest za pierwszą klasyczną operę werystyczną. Rycerskość wieśniacza stała się najpopularniejszym dziełem w całym dorobku operowym Mascagniego.

La statue czyli Statua – opera w trzech aktach i pięciu obrazach Ernesta Reyera do libretta Michaela Carrégo i Juliusza Barbiera, oparta na opowieściach z Księgi tysiąca i jednej nocy oraz sztuce karnawałowej La statue merveilleuse Alain-Renégo Lesage'a i Jacques-Philippe'a d'Ornevala.

Straszny dwór – polska opera w czterech aktach skomponowana przez Stanisława Moniuszkę w latach 1861–1864. Libretto do opery napisał Jan Chęciński. Posiadając cechy romantyczne i komediowe zarazem, dzieło cechuje silne zabarwienie patriotyczne. Z powyższych powodów było jednocześnie popularne wśród polskiej publiczności i zakazane przez władze rosyjskie. Premiera polska przerodziła się w wielką manifestację patriotyczną. Opera napisana po upadku powstania styczniowego jest wielkim manifestem patriotycznym. Prapremiera miała miejsce w Warszawie 28 września 1865. Dzieło jest uważane za najlepszą operę Moniuszki i zarazem najlepszy tego typu utwór polski XIX wieku.

Tosca – trójaktowa opera seria z muzyką Giacoma Pucciniego, do której libretto w języku włoskim napisali Luigi Illica i Giuseppe Giacosa. Światowa prapremiera dzieła miała miejsce 14 stycznia 1900 w Rzymie w Teatro Costanzi.
Trzewiczki (Черевички) – czteroaktowa opera Piotra Czajkowskiego do libretta według „Nocy wigilijnej” Nikołaja Gogola. Prapremiera 31 stycznia 1887 w Teatrze „Bolszoj” w Moskwie. Premiera polska w Gdańsku 28 czerwca 1952.

Westalka – opera z muzyką Gaspare Spontiniego i librettem Victora-Josepha-Etienne'a de Jouy, wystawiona po raz pierwszy 15 grudnia 1807 w Paryżu.

Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale — opera Karola Kurpińskiego, w 3 aktach, do której libretto napisał Jan Nepomucen Kamiński. Jej prapremiera miała miejsce w Warszawie 16 czerwca 1816 roku.

Życie za cara – opera z muzyką Michaiła Glinki oraz librettem Nestora Kukolnika, Georgija Rozena, Władimira Sołłoguba i Wasilija Żukowskiego, wystawiana także jako Iwan Susanin. Pierwsza opera Glinki; jej prapremiera odbyła się 9 grudnia 1836 w Teatrze Wielkim w Petersburgu.