
Łacińskie karty do gry – określenie na każdą talię, która zawiera 40, 48 lub 52 karty o kolorach:

Karty szwajcarskie do gry – talia, która składa się z 36 lub 48 kart o kolorach: Tarcz Kwiatów Żołędzi Dzwonków Janczarskich

Amerykańska Talia Kart – talia kart do gry z podobiznami najbardziej poszukiwanych członków rządu i najbliższych współpracowników prezydenta Iraku, Saddama Husajna, opracowana przez Defense Intelligence Agency podczas II wojny w Zatoce Perskiej, rozdana żołnierzom armii USA, by ułatwić im identyfikację ściganych.

As – karta do gry przedstawiająca zwykle pojedynczy symbol danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności kart as funkcjonuje zwykle jako najstarsza albo, co rzadsze, lecz zgodne z jego oryginalną funkcją, najmłodsza karta ; umiejscowiony jest albo przed królem, albo po dwójce. Talia kart do gry zawiera cztery asy, po jednym w każdym kolorze.

Bicycle – najpopularniejsza marka kart do gry na świecie produkowana od 1885 roku przez United States Playing Card Company.

Czwórka – karta do gry tradycyjnie przedstawiająca cztery symbole danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności szóstka jest liczona jako 4 karta w talii, występującą po trójce i przed piątką. Pełna talia kart do gry zawiera cztery czwórki, po jednej w każdym kolorze.

Dama – karta do gry przedstawiająca najczęściej wizerunek kobiety lub królowej, zwykle dystyngowanie ubranej i trzymającej kwiat. W tradycyjnej hierarchii ważności kart dama funkcjonuje jako 12. karta; umiejscowiona jest między waletem a królem. Damę zalicza się do tzw. figur, gdzie jest ona drugą pod względem starszeństwa. Talia kart do gry zawiera cztery damy, po jednej w każdym kolorze.

Dwójka – karta do gry tradycyjnie przedstawiająca dwa symbole danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności dwójka jest liczona jako 2 karta w talii, występującą po jedynce i przed trójką. Pełna talia kart do gry zawiera cztery dwójki, po jednej w każdym kolorze.

Dziesiątka – karta do gry usytuowana w tradycyjnej hierarchii starszeństwa między dziewiątką a waletem jako 10 karta. W niektórych grach np. w tysiącu dziesiątka jest drugą najstarszą kartą po asie i jest starsza od króla.

Dziewiątka – karta do gry tradycyjnie przedstawiająca dziewięć symboli danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności dziewiątka jest liczona jako 9 karta w talii, występującą po ósemce i przed dziesiątką. Pełna talia kart do gry zawiera cztery dziewiątki, po jednej w każdym kolorze.

Iluzja karciana – gatunek sztuki iluzji oparty na manipulacji z użyciem kart do gry. Iluzje karciane są często elementem mikroiluzji, czy iluzji ulicznej. Królem kart nazywany był Houdini. Iluzjoniści specjalizujący się w tym rodzaju sztuki iluzji to między innymi: Dai Vernon, Ed Marlo i René Lavand, choć triki z kartami są lub były także nierzadko wykonywane przez takich iluzjonistów jak David Copperfield, Criss Angel, David Blaine, czy Dynamo. Iluzje karciane to na przykład: fałszywe tasowanie, przemiana karty w inną, przejście karty wybranej przez widza na górę talii i wiele innych. Często iluzja karciana jest uzupełniana efektownym przekładaniem kart.

Jeździec – figura w kartach do gry w tarota.

Joker, dżoker – jedna z kart do gry, w niektórych grach karcianych służy do zastępowania dowolnej innej karty. W standardowej brydżowej talii kart znajdują się dwa lub trzy jokery oprócz 52 kart zwykłych. Najczęściej spotykanym wizerunkiem na jokerze jest kolorowo ubrany błazen w czapce z dzwoneczkami. Jokery oprócz wizerunku błazna bywają oznaczane w narożniku karty gwiazdką lub literą J; spotykane są też inne oznaczenia, np. znakiem dolara. Spośród trzech jokerów w talii zazwyczaj dwa są „czerwone” i jeden „czarny”, przy czym różnica ta najczęściej widoczna jest tylko na oznaczeniu w narożniku karty. Czasem bywa, że wszystkie jokery są oznaczone jednakowym kolorem.

Kartomancja – wróżenie z kart, przeważnie są to karty do gry 24-listkowe, 32-listkowe lub 52-listkowe, używany jest również tarot składający się z 78 kart, znane są także specjalne karty przeznaczone tylko do wróżenia. Poszczególnym kartom przypisuje się różne znaczenia, a z ich wzajemnego rozkładu odczytuje się przepowiednię.

Kartownik – dawniej rzemieślnik, artysta zajmujący się wytwarzaniem drukowanych i malowanych kart do gry i zabawy. Kartownicy, malarze kart, w Polsce od końca XV wieku do okresu przemysłowego zajmowali się wytwarzaniem papierowych kart przeznaczonych do gier karcianych czy wróżby.

Karty typu niemieckiego – popularna nazwa na talię 24, 32 lub 36 kart o czterech barwach: Eichel (żołądź), Grün (wino), Herz (czerwień), Schellen (dzwonki).

Karty polskie – tradycyjna nazwa na talię 36 kart o tzw. wzorze niemieckim. Składa się z czterech barw:

Król – karta do gry przedstawiająca najczęściej wizerunek monarchy, zwykle z berłem lub mieczem w ręku. W tradycyjnej hierarchii ważności kart król funkcjonuje jako 13 karta; umiejscowiony jest między damą a asem i jest zazwyczaj drugą najsilniejszą kartą. Króla zalicza się do tzw. figur, gdzie jest on najstarszą z nich. Talia kart do gry zawiera cztery króle, po jednym w każdym kolorze.

Niżnik, Unter, Under, Spodek – figura w talii kart polskich, kart niemieckich, kart szwajcarskich odpowiednik waleta z talli typu francuskiego. Na ogół najniższa karta co do starszeństwa po tuzie, kralce, królu i wyżniku, chociaż w niektórych grach, np. w skacie czy w pamfilu, niżnik żołędny jest najwyższą figurą.

Ósemka – karta do gry tradycyjnie przedstawiająca osiem symboli danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności ósemka jest liczona jako 8 karta w talii, występującą po siódemce i przed dziewiątką. Pełna talia kart do gry zawiera cztery ósemki, po jednej w każdym kolorze.

Ferd. Piatnik & Söhne , znana jako Piatnik – austriacka firma z Wiednia, znana z produkcji kart do gier oraz kart do wróżenia. Założona w roku 1824 przez Antona Mosera, od 1843 własność Ferdynanda Piatnika przez małżeństwo z wdową po Moserze, od 1882 w nazwie firmy znajdują się także synowie. W końcu XIX wieku Piatnik nabył praską firmę Ritter & Cie i rozpoczął ekspansję na inne kraje. Od lat 60. XX wieku firma zajmuje się także produkcją gier, m.in. puzzli.

Piątka – karta do gry tradycyjnie przedstawiająca pięć symboli danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności piątka jest liczona jako 5 karta w talii, występującą po czwórce i przed szóstką. Pełna talia kart do gry zawiera cztery piątki, po jednej w każdym kolorze.

Siódemka – karta do gry tradycyjnie przedstawiająca siedem symboli danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności siódemka jest liczona jako 7. karta w talii, występującą po szóstce i przed ósemką. Pełna talia kart do gry zawiera cztery siódemki, po jednej w każdym kolorze.

Szóstka – karta do gry tradycyjnie przedstawiająca sześć symboli danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności szóstka jest liczona jako 6 karta w talii, występującą po piątce i przed siódemką. Pełna talia kart do gry zawiera cztery szóstki, po jednej w każdym kolorze.

Trójka – karta do gry tradycyjnie przedstawiająca trzy symbole danego koloru karcianego. W tradycyjnej hierarchii ważności trójka jest liczona jako 3 karta w talii, występującą po dwójce i przed czwórką. Pełna talia kart do gry zawiera cztery trójki, po jednej w każdym kolorze.

Tuz – najstarsza karta w tzw. kartach polskich, kartach niemieckich i kartach szwajcarskich. Na ogół przedstawia: dzikie zwierzęta, tarczę herbową lub pogańskiego boga, barwa oznaczona jest dwoma okami. W kartach francuskich jego odpowiednikiem jest as i blotka dwójka.

Walet – karta do gry przedstawiająca najczęściej wizerunek młodego mężczyzny, zwykle giermka, rycerza lub młodego arystokratę lub księcia. W tradycyjnej hierarchii ważności kart walet funkcjonuje jako 11 karta; umiejscowiony jest między 10 a damą. Waleta zalicza się do tzw. figur, gdzie jest on najmłodszą z nich. Talia kart do gry zawiera cztery walety, po jednym w każdym kolorze. Odpowiednikiem waleta w tradycyjnych kartach polskich jest niżnik.

Wyżnik, Ober – figura w talii kart polskich, kart niemieckich i kart szwajcarskich, odpowiednik damy z talii typu francuskiego. Karta na ogół trzecia co do starszeństwa po tuzie, kralce i królu. Starsza od niżnika. W mariaszu natomiast wyżnik kozerny (wyświęcony) zwany pamfilem jest najstarszą figurą.