Silnik rakietowyW
Silnik rakietowy

Silnik rakietowy – rodzaj silnika odrzutowego, czyli wykorzystującego zjawisko odrzutu substancji roboczej, który nie pobiera w trakcie pracy żadnej substancji z otoczenia, dzięki czemu może pracować w próżni kosmicznej.

AerospikeW
Aerospike

Aerospike – typ silnika rakietowego, zwany także silnikiem powietrznostożkowym. Cechuje się zachowaniem wydajności w szerokim zakresie wysokości. Wykorzystuje on specjalne zakończenie dyszy w kształcie stożka, która kompensuje spadek mocy silnika przy zmianie wysokości.

AestusW
Aestus

Aestus – niemiecki silnik rakietowy używany w górnym członie rakiet Ariane 5 G, G+, GS i ES. Współczynnik powierzchni, 84. Rozwijany w latach 1988–1995 Dziewiczy lot 30 października 1997.

AJ-10W
AJ-10

AJ-10 – amerykański silnik rakietowy na paliwo hipergolowe, produkowany przez firmę Aerojet, po raz pierwszy oblatany w 1957 roku. Wykorzystywany był w członach górnych kilku wariantów rakiet Atlas i Thor, a także w rakietach Delta i Titan oraz jako napęd główny statków kosmicznych.

AJ-60AW
AJ-60A

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". AJ-60A – silnik rakietowy na paliwo stałe, opracowywany w latach 1996-2003, produkowany obecnie przez firmę Aerojet Rocketdyne na potrzeby rakiet Atlas V.

Ciąg wektorowanyW
Ciąg wektorowany

Ciąg wektorowany – rozwiązanie konstrukcyjne pozwalające na zmianę kierunku wektora siły ciągu silnika odrzutowego i rakietowego względem własnej osi podłużnej. Kierowanie wektorem ciągu uzyskuje się przez zmianę kąta pomiędzy osiami symetrii dyszy wylotowej a pozostałej części silnika. Zmianę ustawienia kierunku dyszy lub tylko jej elementów wykonują siłowniki. Próby zbudowania samolotu z ciągiem wektorowanym, w którym do uzyskania zmiany kierunku wektora ciągu porusza się całym silnikiem nie wyszły poza fazy badań eksperymentalnych. Podczas załogowych lotów na Księżyc, w programie Apollo, człon zniżania modułu księżycowego miał przegubowo zawieszony silnik, w którym zmianę wektora ciągu uzyskiwano poprzez poruszanie całym silnikiem.

Dysza de LavalaW
Dysza de Lavala

Dysza de Lavala – kanał aerodynamiczny dzięki któremu można uzyskać przepływ naddźwiękowy wykorzystywany w niektórych typach turbin parowych, w silnikach odrzutowych i rakietowych. Wynalazcą urządzenia jest Gustaf de Laval (1845–1913), szwedzki inżynier i przemysłowiec.

J-2 (silnik rakietowy)W
J-2 (silnik rakietowy)

J-2 – silnik rakietowy skonstruowany przez Rocketdyne. Był jednym z podstawowych elementów rakiety Saturn V, która służyła w programie Apollo do wyniesienia człowieka na Księżyc.

J-2X (silnik rakietowy)W
J-2X (silnik rakietowy)

J-2X – silnik rakietowy opracowany i zbudowany przez Pratt & Whitney Rocketdyne dla NASA z przeznaczeniem dla wyższych stopni ciężkich rakiet nośnych NASA. Silnik J-2X wywodzi się z silnika J-2, który był używany w rakietach Saturn IB i Saturn V w ramach programu Apollo.

KestrelW
Kestrel

Kestrel — silnik rakietowy produkowany przez prywatną firmę astronautyczną SpaceX. Jednokomorowy, napędzany mieszaniną ciekłego tlenu (LOX) i kerozyny (RP-1).

LE-5W
LE-5

LE-5 – japoński silnik rakietowy na paliwo kriogeniczne, produkowany przez Mitsubishi na potrzeby górnego stopnia rakiet H-I. Silnik ten jest zdolny do ponownego startu głównie dzięki zapłonnikom iskrowym. Konstrukcja LE-5 jest podstawą dla kolejnych modeli silnika używanych w rakietach H-II, H-IIA oraz H-IIB.

LR87-11W
LR87-11

{{Silnik rakietowy infobox}} Brakujące pola: podpis_obrazka. Przestarzałe pola: "obrazek_podpis" oraz "wielkość". LR87-11 - silnik rakietowy amerykańskiej firmy Aerojet. Wyprodukowany w ilości około 534 egzemplarzy. Następca modelu LR87-9. Zwykle pracujące parami. Utleniacz zużywany w tempie 540,7 kg/s, paliwo w tempie 284 kg/s. Cykl pracy: generator gazu. Współczynnik ekspansji, 15:1. Metody chłodzenia: regeneracyjna i kołnierzem ablacyjnym.

LR91-11W
LR91-11

{{Silnik rakietowy infobox}} Brakujące pola: podpis_obrazka. Przestarzałe pola: "obrazek_podpis" oraz "wielkość". LR91-11 - silnik rakietowy amerykańskiej firmy Aerojet. Montaż stały, z wylotem turbiny używanym do kontroli obrotu członu. Cykl pracy: generator gazu. Utleniacz zużywany w tempie 97 kg/s, paliwo w tempie 54,7 kg/s. Współczynnik ekspansji, 49,2:1. Metody chłodzenia: regeneracyjna i kołnierzem ablacyjnym. Wyprodukowany w ilości około 267 egzemplarzy.

Merlin 1W
Merlin 1

Merlin 1 – silnik rakietowy produkowany przez prywatną firmę astronautyczną SpaceX.

Rakieta na paliwo stałeW
Rakieta na paliwo stałe

Rakieta na paliwo stałe jest rakietą z silnikiem wykorzystującym paliwo stałe (paliwo/utleniacz). Pierwsze rakiety zasilane prochem były wykorzystywane w działaniach militarnych już w XII wieku w Chinach. Wszystkie rakiety korzystały z paliwa w stanie stałym lub w formie proszku aż do XX wieku, kiedy rakiety na paliwo płynne i rakiety z silnikiem hybrydowym umożliwiły osiągnięcie lepszych osiągów i większej kontroli.

Rakietowy silnik hybrydowyW
Rakietowy silnik hybrydowy

Rakietowy silnik hybrydowy – rodzaj silnika rakietowego wykorzystującego paliwo ciekłe i stały materiał pędny jednocześnie.

Raptor (silnik rakietowy)W
Raptor (silnik rakietowy)

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". Raptor – silnik rakietowy produkowany przez przedsiębiorstwo SpaceX.

RD-108-8D75W
RD-108-8D75

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". RD-108-8D75 – radziecki silnik rakietowy. Skonstruowany przez OKB Głuszko. Prace konstrukcyjne trwały od 1954 do 1955. Stanowił napęd członu Wostok 8K72-1 rakiet Wostok 8K72 oraz członu rakiet R-7. Podane oznaczenie utworzone zostało z oznaczenia konstruktora (RD-108) i oznaczenia rządowego (8D75). Łącznie w latach 1957–1961 wystrzelono 35 takich silników.

RD-0109W
RD-0109

{{Silnik rakietowy infobox}} Brakujące pola: podpis_obrazka. Przestarzałe pola: "obrazek_podpis" oraz "wielkość". RD-0109 – radziecki silnik rakietowy. Skonstruowany przez OKB Kosberg. Silnik powstał w ciągu 15 miesięcy prac. Użyto 154 sztuk tego silnika.

RD-0110W
RD-0110

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". RD-0110 – silnik rakietowy produkcji radzieckiej, pochodna silników RD-0107 i RD-0108, produkowany pierwotnie na potrzeby górnego stopnia rakiet Mołnia-M, później przystosowany na potrzeby rakiet nośnych Sojuz. Jest to jeden z najdłużej wykorzystywanych silników rakietowych nieprzerwanie od pierwszego startu w latach 60 XX wieku.

RD-119W
RD-119

{{Silnik rakietowy infobox}} Brakujące pola: podpis_obrazka. Przestarzałe pola: "obrazek_podpis" oraz "wielkość". RD-119 – silnik rakietowy konstrukcji radzieckiej; opracowywany w latach 1958-1963. Spalał toksyczną mieszankę ciekłego tlenu i niesymetrycznej hydrazyny, w proporcjach 1,5:1. Odnotowano około 165 startów silników tego typu.

RD-0120W
RD-0120

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". RD-0120: silnik rakietowy produkcji radzieckiej, zaprojektowany jako odpowiedź na amerykańskie silniki RS-25 SSME, wykorzystywany specjalnie do rakiet serii Energia użytych w programie Buran. Cztery jednokomorowe silnik RD-0120 były zainstalowane w drugim stopniu rakiety. Zapas materiału pędnego pozwalał na działanie silników przez 340 sekund. Z porównania masy członu i wartości ciągu wynika, że drugi człon rakiety Energia mógłby być użyty samodzielnie. Parametry pracy były bardzo zbliżone do amerykańskich silników SSME. RD-0120 był jednak jednorazowy, w przeciwieństwie do jednostek napędowych wahadłowców USA. Nie miało więc sensu instalować go wewnątrz promu.

RD-0124W
RD-0124

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". RD-0124 – silnik rakietowy produkcji rosyjskiej używany w drugim stopniu rakiet, charakteryzujący się lepszymi osiągami niż RD-0110. Silnik używany w drugim stopniu rakiet Sojuz 2.1b, Sojuz 2.1w i Angara. Silnik miał awarię przy wystrzeliwaniu satelity Meridian 5 w 2011 roku.

RD-170W
RD-170

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". RD-170 – silnik rakietowy produkcji radzieckiej, produkowany przez NPO Energomasz na potrzeby rakiety Energia. Został on okrzyknięty najmocniejszym silnikiem rakietowym na świecie. Ten silnik spalał mieszaninę nafty i ciekłego tlenu w czterech komorach spalania, zasilanych przez jedną turbopompę.

RD-180W
RD-180

RD-180 – dwukomorowy silnik rakietowy zaprojektowany i produkowany przez rosyjskie przedsiębiorstwo NPO Energomasz, stanowiący pochodną czterokomorowych silników RD-170 i RD-171, używanych w rosyjskich rakietach nośnych Energia i Zenit. Silnik oferowany jest na rynku przez amerykańską spółkę RD AMROSS, stanowiącą joint venture Pratt & Whitney Rocketdyne (50%) i NPO Energomasz (50%). Silnik wykorzystuje technikę cyklu zamkniętego wzbogaconego ciekłym tlenem, opracowaną w Związku SR Radzieckich. na potrzeby rakiety N1. Technikę stosowano też w USA, Europie, Japonii oraz w Chinach. Radzieckie osiągnięcie owocowało 25-procentowym wzrostem wydajności silnika, względem dotychczas stosowanych technik ciekłopaliwowych. Silnik jest dostarczany m.in. do United Launch Alliance (ULA), gdzie został dostosowany do wymagań amerykańskich rakiet nośnych Atlas III i Atlas V.

RD-191W
RD-191

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". RD-191 – rosyjski silnik rakietowy na paliwo ciekłe, jednokomorowa pochodna radzieckiego silnika RD-170. Od 2014 wykorzystywany jako silnik startowy rakiet Angara.

RD-253W
RD-253

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". RD-253 – silnik rakietowy produkowany przez ZSRR / Rosję, zaprojektowany przez zespół kierowany przez W. Głuszkę. Wykorzystywany w rakietach Proton.

Rocketdyne F-1W
Rocketdyne F-1

{{Silnik rakietowy infobox}} Nieznane pola: 1. Przestarzałe pola: "wielkość". Rocketdyne F-1 – jednokomorowy silnik rakietowy zaprojektowany przez Rocketdyne dla Centrum Lotów Kosmicznych imienia George'a C. Marshalla i używany w rakiecie Saturn V. W pierwszym stopniu rakiety Saturn (S-IC) zastosowano pięć takich silników.

RS-27W
RS-27

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". RS-27 – amerykański silnik rakietowy zasilany paliwem ciekłym, produkowany przez Rocketdyne i wykorzystywany do zasilania pierwszych stopni rakiet Delta 2000, Delta 3000, Delta 5000, a także pierwszej serii rakiet Delta II (6000).

S1.5400W
S1.5400

{{Silnik rakietowy infobox}} Brakujące pola: podpis_obrazka. Przestarzałe pola: "obrazek_podpis" oraz "wielkość". S1.5400 – radziecki silnik rakietowy. Skonstruowany przez Siergieja Koroliowa. Produkowany przez zakłady Izajewa. Silnik stał się podstawą do budowy dalszych silników rakietowych, m.in. 8D726 i silników wykorzystywanych w rakietach N1 i Proton. Najwcześniejsza wersja silnika miała ciąg 6380 kg-siły i impuls właściwy 338,5 sekundy.

Silnik HallaW
Silnik Halla

Silnik Halla jest to jeden z rodzajów silnika jonowego, w którym jony gazu są przyspieszane polem elektrycznym. Silniki tego typu są wykorzystywane do podtrzymywania właściwej orbity satelitów, zmiany orbity oraz do eksploracji kosmosu. Przykładem jego zastosowania był silnik PPS 1350-G wykorzystany do napędzania sondy SMART-1 o impulsie właściwym równym 1640 sekundom. Silnik Halla wykorzystuje zjawisko Halla.

Silnik jonowyW
Silnik jonowy

Silnik jonowy – rodzaj silnika rakietowego, w którym czynnikiem nośnym są jony rozpędzane w wyniku oddziaływania elektromagnetycznego.

Silnik rakietowy HM-7W
Silnik rakietowy HM-7

{{Silnik rakietowy infobox}} Brakujące pola: podpis_obrazka. Przestarzałe pola: "obrazek_podpis" oraz "wielkość". HM-7(B) – francuski silnik rakietowy na mieszankę ciekłego tlenu i wodoru, stosowany w rakietach rodziny Ariane. W rakietach Ariane 2, 3, 4 i 5 używana jest jego rozwojowa wersja oznaczona dodatkową literę B.

Star-48W
Star-48

{{Silnik rakietowy infobox}} Przestarzałe pola: "wielkość". Star-48 – silnik rakietowy na paliwo stałe, wykorzystywany jako stopień górny dla rakiet nośnych. Służył do ostatecznej korekcji orbity geostacjonarnej lub nadania ładunkowi II prędkości kosmicznej.

Viking (silnik rakietowy)W
Viking (silnik rakietowy)

Viking: seria silników rakietowych używanych w pierwszych rakietach Ariane. Jako paliwo wykorzystuje mieszaninę hipergolową.

VulcainW
Vulcain

{{Silnik rakietowy infobox}} Brakujące pola: podpis_obrazka. Przestarzałe pola: "obrazek_podpis" oraz "wielkość". Vulcain – francuski silnik rakietowy na mieszankę ciekłego tlenu i wodoru, stosowany w rakietach rodziny Ariane 5. Rozwijany w latach 1996-2002. W 2002 r. został zastąpiony silnikiem Vulcain 2.

Vulcain 2W
Vulcain 2

{{Silnik rakietowy infobox}} Brakujące pola: podpis_obrazka. Przestarzałe pola: "obrazek_podpis" oraz "wielkość". Vulcain 2 – francuski silnik rakietowy na mieszankę ciekłego tlenu i wodoru, stosowany w rakietach rodziny Ariane 5. Wywodzi się bezpośrednio od silnika Vulcain, od którego ma 20% większy ciąg i o trzy sekundy dłuższy impuls właściwy, co stanowiło klucz do zwiększenia udźwigu wariantu ECA w stosunku do podstawowej wersji rakiety Ariane 5.