AlternatorW
Alternator

Alternator – prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. Służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Stosowany jest powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych. Pierwszy alternator skonstruował Nikola Tesla w 1891 i opatentował go w USA pod numerem 447921.

Aparat zapłonowyW
Aparat zapłonowy

Aparat zapłonowy — urządzenie w konwencjonalnym elektryczno-mechanicznym układzie zapłonowym silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Zespolone w jeden układ urządzenie składa się z podzespołów:przerywacza, rozdzielacza wysokiego napięcia, regulator kąta wyprzedzenia zapłonu, kondensatora.

Cewka zapłonowaW
Cewka zapłonowa

Cewka zapłonowa – transformator impulsowy w bateryjnym układzie zapłonowym silników spalinowych. Uzwojenie pierwotne transformatora zawiera kilkadziesiąt zwojów, a uzwojenie wtórne kilka tysięcy zwojów. Obwód uzwojenia pierwotnego jest cyklicznie w odpowiednich momentach pracy silnika przerywany przez przerywacz mechaniczny lub elektroniczny. Rozłączenie uzwojenia pierwotnego powoduje gwałtowny spadek natężenia prądu w uzwojeniu pierwotnym, które wywołuje skok napięcia na uzwojeniu wtórnym, dającego iskrę na świecy zapłonowej, skok napięcia w momencie załączania uzwojenia pierwotnego jest znacznie mniejszy niż przy rozłączaniu i nie powoduje iskry albo wprowadza się w układzie diody uniemożliwiające wystąpienie iskry. Silniki o takim systemie zapłonu nazywane są silnikami o zapłonie iskrowym.

Dynamo roweroweW
Dynamo rowerowe

Dynamo – dawna nazwa prądnicy, aktualnie rzadko używana. Obecnie, jako nazwa urządzenia, nazwa stosowana potocznie tylko dla prądnic rowerowych napędzanych przez obracające się koło rowerowe.

Elektryczne sterowanie lusterekW
Elektryczne sterowanie lusterek

Elektryczne sterowanie lusterek (bocznych) - rozwiązanie techniczne stosowane obecnie we współczesnych pojazdach mechanicznych/samochodach, które umożliwia właściwe ustawienie lusterek bocznych (zewnętrznych) dla potrzeb kierowcy bez użycia siły ludzkich rąk i pomocy drugiej osoby. Umożliwia ponadto składanie/rozkładanie lusterka; sterowanie lusterkami odbywa się za pomocą przycisków.

Elektryczne sterowanie szybW
Elektryczne sterowanie szyb

Elektryczne sterowanie szyb lub elektryczna regulacja szyb - rozwiązanie techniczne stosowane w pojazdach mechanicznych/samochodach głównie osobowych, ciężarowych, terenowych itp. umożliwiające zamykanie i otwieranie szyb w drzwiach bocznych bez konieczności użycia siły ludzkich rąk . Zamykanie/otwieranie szyb odbywa się na pomocą przycisków sterowania (góra/dół).

IDriveW
IDrive

iDrive – system sterowania elektronicznymi funkcjami samochodu zastosowany od 2001 r. w samochodach marki BMW serii 7.

KierunkowskazW
Kierunkowskaz

Kierunkowskaz – mechaniczny (dawniej) lub świetlny (obecnie) sygnalizator planowanej zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu przez pojazd mechaniczny.

Kondensatorowy układ zapłonowyW
Kondensatorowy układ zapłonowy

Kondensatorowy układ zapłonowy – układ zapłonowy w którym do wytworzenia iskry elektrycznej wykorzystuje się prąd płynący w wyniku rozładowywania kondensatora. W elektronicznych układach kondensatorowych załączanie przepływu prądu jest wykonywane zazwyczaj przez tyrystor, dlatego nazywane są też tyrystorowymi układ zapłonowy silnika spalinowego.

Lampa sygnalizacyjno-ostrzegawczaW
Lampa sygnalizacyjno-ostrzegawcza

Lampa sygnalizacyjno-ostrzegawcza – lampa stosowany do oznaczania pojazdów uprzywilejowanych, pojazdów stwarzających utrudnienia w ruchu oraz do sygnalizacji zagrożeń, gdzie z powodu wysokiego natężenia hałasu sygnalizacja akustyczna może się okazać nieskuteczna.

Navigation PlusW
Navigation Plus

Navigation Plus – oznaczenie nadawane przez Audi na wysokiej klasy urządzenia car-audio z nawigacją GPS wyposażone w kolorowy ekran LCD.

Prędkościomierz (motoryzacja)W
Prędkościomierz (motoryzacja)

Prędkościomierz, szybkościomierz – urządzenie służące do pomiaru prędkości pojazdu kołowego.

Radio Navigation SystemW
Radio Navigation System

Radio Navigation System, w skrócie RNS jest interfejsem użytkownika instalowanym w samochodach marki Audi jako alternatywa dla systemu Audi Concert oraz w samochodach marki Volkswagen. Choć podobny do Multi Media Interface, to stanowi całkiem odrębny system o węższej funkcjonalności.

Rozrusznik silnika spalinowegoW
Rozrusznik silnika spalinowego

Rozrusznik – urządzenie do uruchamiania silnika spalinowego. Najczęściej stosowanymi są rozruszniki elektryczne, choć spotyka się też pneumatyczne, jak i małe silniki spalinowe.

Samochodowa lampa ksenonowaW
Samochodowa lampa ksenonowa

Samochodowa lampa ksenonowa, ksenon, biksenon – potoczna nazwa systemu oświetlenia stosowanego w samochodach, spełniającego rolę świateł mijania lub świateł drogowych i mijania równolegle.

Sonda lambdaW
Sonda lambda

Sonda lambda – czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczany w układzie wydechowym silnika spalinowego. Pomiar taki pozwala na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Sygnał dźwiękowyW
Sygnał dźwiękowy

Sygnał dźwiękowy – element obowiązkowego wyposażenia pojazdu, służący do ostrzegania innych użytkowników dróg.

SzperaczW
Szperacz

Szperacz – rodzaj lampy elektrycznej, reflektora instalowanego niekiedy w samochodach terenowych, którego konstrukcja pozwala na obracanie go w pewnym zakresie – w lewo i w prawo oraz w górę i w dół – tak, by możliwe było skierowanie snopa światła w żądanym kierunku wokół pojazdu, a nie tylko na wprost przed pojazdem. Lampa taka ułatwia nocną obserwację obiektów znajdujących się przy drodze albo na bezdrożach, jak również działania straży pożarnej i innych służb ratowniczych.

Światła do jazdy dziennejW
Światła do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej – rodzaj oświetlenia samochodowego przeznaczonego do jazdy w ciągu dnia. Świateł do jazdy dziennej nie należy mylić ze światłami mijania używanymi w dzień w krajach, gdzie taki obowiązek został wprowadzony, czyli obecnie niemal w całej Europie Północnej i Środkowej. W niektórych jednak krajach do jazdy w dzień przepisy nakazują korzystanie wyłącznie ze świateł mijania i tam specjalne światła do jazdy dziennej nie znajdują zastosowania; w pozostałych wymienionych w tabeli dopuszcza się stosowanie świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania. W innych krajach nie ma obowiązku włączania świateł do jazdy dziennej ani świateł mijania, jedynie w tunelach lub podczas pogorszonej przejrzystości powietrza należy włączyć światła mijania.

Światła drogoweW
Światła drogowe

Światła drogowe – typ oświetlenia samochodowego przeznaczony do oświetlania drogi przed pojazdem. W odróżnieniu od świateł mijania, światła drogowe są symetryczne, tzn. wytworzony przez nie snop światła jest symetryczny względem samochodu oświetlając jednakowo lewą i prawą stronę.

Światła mijaniaW
Światła mijania

Światła mijania – światła silnikowych pojazdów drogowych, używane do oświetlenia drogi z przodu pojazdu, w założeniach niepowodujące oślepienia ani dyskomfortu dla kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka oraz dla innych użytkowników drogi. Włączanie tych świateł jest obowiązkowe łącznie lub zamienne ze światłami drogowymi zawsze od zmierzchu do świtu, a także w tunelach, w warunkach pogorszonej przejrzystości powietrza oraz podczas holowania. W Polsce włączanie świateł mijania jest obowiązkowe także podczas ruchu pojazdu w dzień, jeżeli nie jest on wyposażony w światła do jazdy dziennej.

Światła postojoweW
Światła postojowe

Światła postojowe – światła, które są włączane w warunkach niedostatecznej widoczności, w czasie postoju oraz w czasie zatrzymania pojazdu. Dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni w pojeździe niezłączonym przyczepą oraz w pojazdach o długości nieprzekraczającej 6 m i szerokości nieprzekraczającej 2 m. W samochodach osobowych stosowane są żarówki o mocy 5 W. Światła postojowe nie należą do obowiązkowych elementów samochodu. Często mylone są ze światłami pozycyjnymi. Ich funkcja może być spełniana przez włączenie świateł pozycyjnych przednich i tylnych z jednej strony pojazdu.

Światła przeciwmgłoweW
Światła przeciwmgłowe

Światła przeciwmgłowe – typ oświetlenia samochodowego przeznaczony do oświetlania drogi w czasie niedostatecznej przejrzystości powietrza. Wyróżnia się światła przeciwmgłowe:Przednie (nieobowiązkowe), barwy białej lub żółtej "selektywnej". Mogą być stosowane ogólnie w dwóch przypadkach: W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami W czasie dostatecznej widoczności na drodze krętej oznaczonej odpowiednimi znakami od zmierzchu do świtu. Tylne (obowiązkowe), barwy czerwonej – mogą być stosowane wyłącznie wtedy, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m.

Światło stopW
Światło stop

Światło stop – czerwone światło umieszczone w tylnej części samochodu. Włącza się samoczynnie po naciśnięciu pedału hamulca podstawowego (roboczego). W większości samochodów nie jest połączone z instalacją hamulca dodatkowego. Żarówki używane to: żarówka P21/5W, żarówka P21W.

Świeca zapłonowaW
Świeca zapłonowa

Świeca zapłonowa – element układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym wytwarzającego iskrę elektryczną.

Świeca żarowaW
Świeca żarowa

Świeca żarowa – urządzenie stosowane w silnikach wysokoprężnych i modelarskich służące do ułatwienia rozruchu, zwłaszcza w niskich temperaturach i stabilizację wolnych obrotów pracy silnika. Użycie świec żarowych zmniejsza także emisję szkodliwych składników spalin podczas rozruchu zimnego silnika.

Zamek centralnyW
Zamek centralny

Zamek centralny – urządzenie pozwalające na otwieranie i zamykanie wszystkich zamków pojazdu za pomocą przycisku, przekręcenia kluczyka w jednym z zamków lub pilota.