
Alternator – prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. Służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Stosowany jest powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych. Pierwszy alternator skonstruował Nikola Tesla w 1891 i opatentował go w USA pod numerem 447921.
Aparat zapłonowy — urządzenie w konwencjonalnym elektryczno-mechanicznym układzie zapłonowym silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Zespolone w jeden układ urządzenie składa się z podzespołów:przerywacza, rozdzielacza wysokiego napięcia, regulator kąta wyprzedzenia zapłonu, kondensatora.

Cewka zapłonowa – transformator impulsowy w bateryjnym układzie zapłonowym silników spalinowych. Uzwojenie pierwotne transformatora zawiera kilkadziesiąt zwojów, a uzwojenie wtórne kilka tysięcy zwojów. Obwód uzwojenia pierwotnego jest cyklicznie w odpowiednich momentach pracy silnika przerywany przez przerywacz mechaniczny lub elektroniczny. Rozłączenie uzwojenia pierwotnego powoduje gwałtowny spadek natężenia prądu w uzwojeniu pierwotnym, które wywołuje skok napięcia na uzwojeniu wtórnym, dającego iskrę na świecy zapłonowej, skok napięcia w momencie załączania uzwojenia pierwotnego jest znacznie mniejszy niż przy rozłączaniu i nie powoduje iskry albo wprowadza się w układzie diody uniemożliwiające wystąpienie iskry. Silniki o takim systemie zapłonu nazywane są silnikami o zapłonie iskrowym.

Dynamo – dawna nazwa prądnicy, aktualnie rzadko używana. Obecnie, jako nazwa urządzenia, nazwa stosowana potocznie tylko dla prądnic rowerowych napędzanych przez obracające się koło rowerowe.
Elektryczne sterowanie lusterek (bocznych) - rozwiązanie techniczne stosowane obecnie we współczesnych pojazdach mechanicznych/samochodach, które umożliwia właściwe ustawienie lusterek bocznych (zewnętrznych) dla potrzeb kierowcy bez użycia siły ludzkich rąk i pomocy drugiej osoby. Umożliwia ponadto składanie/rozkładanie lusterka; sterowanie lusterkami odbywa się za pomocą przycisków.
Elektryczne sterowanie szyb lub elektryczna regulacja szyb - rozwiązanie techniczne stosowane w pojazdach mechanicznych/samochodach głównie osobowych, ciężarowych, terenowych itp. umożliwiające zamykanie i otwieranie szyb w drzwiach bocznych bez konieczności użycia siły ludzkich rąk . Zamykanie/otwieranie szyb odbywa się na pomocą przycisków sterowania (góra/dół).

iDrive – system sterowania elektronicznymi funkcjami samochodu zastosowany od 2001 r. w samochodach marki BMW serii 7.

Kierunkowskaz – mechaniczny (dawniej) lub świetlny (obecnie) sygnalizator planowanej zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu przez pojazd mechaniczny.

Kondensatorowy układ zapłonowy – układ zapłonowy w którym do wytworzenia iskry elektrycznej wykorzystuje się prąd płynący w wyniku rozładowywania kondensatora. W elektronicznych układach kondensatorowych załączanie przepływu prądu jest wykonywane zazwyczaj przez tyrystor, dlatego nazywane są też tyrystorowymi układ zapłonowy silnika spalinowego.

Lampa sygnalizacyjno-ostrzegawcza – lampa stosowany do oznaczania pojazdów uprzywilejowanych, pojazdów stwarzających utrudnienia w ruchu oraz do sygnalizacji zagrożeń, gdzie z powodu wysokiego natężenia hałasu sygnalizacja akustyczna może się okazać nieskuteczna.
Navigation Plus – oznaczenie nadawane przez Audi na wysokiej klasy urządzenia car-audio z nawigacją GPS wyposażone w kolorowy ekran LCD.

Prędkościomierz, szybkościomierz – urządzenie służące do pomiaru prędkości pojazdu kołowego.

Radio Navigation System, w skrócie RNS jest interfejsem użytkownika instalowanym w samochodach marki Audi jako alternatywa dla systemu Audi Concert oraz w samochodach marki Volkswagen. Choć podobny do Multi Media Interface, to stanowi całkiem odrębny system o węższej funkcjonalności.
Rozrusznik – urządzenie do uruchamiania silnika spalinowego. Najczęściej stosowanymi są rozruszniki elektryczne, choć spotyka się też pneumatyczne, jak i małe silniki spalinowe.

Samochodowa lampa ksenonowa, ksenon, biksenon – potoczna nazwa systemu oświetlenia stosowanego w samochodach, spełniającego rolę świateł mijania lub świateł drogowych i mijania równolegle.

Sonda lambda – czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczany w układzie wydechowym silnika spalinowego. Pomiar taki pozwala na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej.

Sygnał dźwiękowy – element obowiązkowego wyposażenia pojazdu, służący do ostrzegania innych użytkowników dróg.

Szperacz – rodzaj lampy elektrycznej, reflektora instalowanego niekiedy w samochodach terenowych, którego konstrukcja pozwala na obracanie go w pewnym zakresie – w lewo i w prawo oraz w górę i w dół – tak, by możliwe było skierowanie snopa światła w żądanym kierunku wokół pojazdu, a nie tylko na wprost przed pojazdem. Lampa taka ułatwia nocną obserwację obiektów znajdujących się przy drodze albo na bezdrożach, jak również działania straży pożarnej i innych służb ratowniczych.

Światła do jazdy dziennej – rodzaj oświetlenia samochodowego przeznaczonego do jazdy w ciągu dnia. Świateł do jazdy dziennej nie należy mylić ze światłami mijania używanymi w dzień w krajach, gdzie taki obowiązek został wprowadzony, czyli obecnie niemal w całej Europie Północnej i Środkowej. W niektórych jednak krajach do jazdy w dzień przepisy nakazują korzystanie wyłącznie ze świateł mijania i tam specjalne światła do jazdy dziennej nie znajdują zastosowania; w pozostałych wymienionych w tabeli dopuszcza się stosowanie świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania. W innych krajach nie ma obowiązku włączania świateł do jazdy dziennej ani świateł mijania, jedynie w tunelach lub podczas pogorszonej przejrzystości powietrza należy włączyć światła mijania.

Światła drogowe – typ oświetlenia samochodowego przeznaczony do oświetlania drogi przed pojazdem. W odróżnieniu od świateł mijania, światła drogowe są symetryczne, tzn. wytworzony przez nie snop światła jest symetryczny względem samochodu oświetlając jednakowo lewą i prawą stronę.

Światła mijania – światła silnikowych pojazdów drogowych, używane do oświetlenia drogi z przodu pojazdu, w założeniach niepowodujące oślepienia ani dyskomfortu dla kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka oraz dla innych użytkowników drogi. Włączanie tych świateł jest obowiązkowe łącznie lub zamienne ze światłami drogowymi zawsze od zmierzchu do świtu, a także w tunelach, w warunkach pogorszonej przejrzystości powietrza oraz podczas holowania. W Polsce włączanie świateł mijania jest obowiązkowe także podczas ruchu pojazdu w dzień, jeżeli nie jest on wyposażony w światła do jazdy dziennej.

Światła postojowe – światła, które są włączane w warunkach niedostatecznej widoczności, w czasie postoju oraz w czasie zatrzymania pojazdu. Dopuszcza się włączenie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni w pojeździe niezłączonym przyczepą oraz w pojazdach o długości nieprzekraczającej 6 m i szerokości nieprzekraczającej 2 m. W samochodach osobowych stosowane są żarówki o mocy 5 W. Światła postojowe nie należą do obowiązkowych elementów samochodu. Często mylone są ze światłami pozycyjnymi. Ich funkcja może być spełniana przez włączenie świateł pozycyjnych przednich i tylnych z jednej strony pojazdu.

Światła przeciwmgłowe – typ oświetlenia samochodowego przeznaczony do oświetlania drogi w czasie niedostatecznej przejrzystości powietrza. Wyróżnia się światła przeciwmgłowe:Przednie (nieobowiązkowe), barwy białej lub żółtej "selektywnej". Mogą być stosowane ogólnie w dwóch przypadkach: W warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami W czasie dostatecznej widoczności na drodze krętej oznaczonej odpowiednimi znakami od zmierzchu do świtu. Tylne (obowiązkowe), barwy czerwonej – mogą być stosowane wyłącznie wtedy, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m.

Światło stop – czerwone światło umieszczone w tylnej części samochodu. Włącza się samoczynnie po naciśnięciu pedału hamulca podstawowego (roboczego). W większości samochodów nie jest połączone z instalacją hamulca dodatkowego. Żarówki używane to: żarówka P21/5W, żarówka P21W.

Świeca zapłonowa – element układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym wytwarzającego iskrę elektryczną.
Świeca żarowa – urządzenie stosowane w silnikach wysokoprężnych i modelarskich służące do ułatwienia rozruchu, zwłaszcza w niskich temperaturach i stabilizację wolnych obrotów pracy silnika. Użycie świec żarowych zmniejsza także emisję szkodliwych składników spalin podczas rozruchu zimnego silnika.

Zamek centralny – urządzenie pozwalające na otwieranie i zamykanie wszystkich zamków pojazdu za pomocą przycisku, przekręcenia kluczyka w jednym z zamków lub pilota.