Aparat zapłonowy — urządzenie w konwencjonalnym elektryczno-mechanicznym układzie zapłonowym silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Zespolone w jeden układ urządzenie składa się z podzespołów:przerywacza, rozdzielacza wysokiego napięcia, regulator kąta wyprzedzenia zapłonu, kondensatora.

Blok silnika – główny element konstrukcyjny tłokowego silnika spalinowego.

Chłodnica samochodowa – wymiennik ciepła stosowany do chłodzenia silnika spalinowego w samochodach.

Cylinder – element konstrukcji mechanicznej, wewnątrz którego porusza się tłok.

Filtr oleju jest elementem układu smarowania. Olej silnikowy, aby mógł spełnić swoje zadania w silniku, musi być filtrowany ze względu na występujące w nim podczas pracy zanieczyszczenia. Zanieczyszczenia organiczne: pozostałości po niespalonym paliwie, produkty utleniania, termiczny rozkład i spalanie samego oleju. Zanieczyszczenia nieorganiczne: pył w powietrzu i cząstki metali.
Filtr paliwa czyści zanieczyszczone paliwo. Filtry paliwa stosowane w układzie zasilania silników o zapłonie samoczynnym powinny filtrować cząstki zanieczyszczeń większe niż 3 μm oraz wytrącać zawartą w paliwie wodę. Natomiast filtry paliwa stosowane w silnikach benzynowych powinny zatrzymywać cząstki zanieczyszczeń większe niż 10 μm. Filtrowanie benzyny jest łatwiejsze niż oleju napędowego, gdyż olej napędowy jest bardziej zabrudzony i w niskich temperaturach następuje w nim krystalizacja parafiny.

Filtr powietrza - element układu dolotowego silnika spalinowego lub sprężarki, który ma za zadanie oczyszczać powietrze zasysane do komory spalania z zanieczyszczeń, np. pyłów. Stosuje się filtry suche, w których powietrze przechodzi przez materiał filtrujący oraz filtry mokre, w których przechodzi przez olej.

Gruszka żarowa – konstrukcyjna część głowicy silnika spalinowego działającego w niespotykanym dziś (historycznym) układzie silnika średnioprężnego.

Kolektor wylotowy – zespół przewodów odprowadzających spaliny z cylindrów silnika spalinowego do rury wydechowej. Kolektor składa się z przewodów wylotowych poszczególnych cylindrów, połączonych z przewodem zbiorczym o odpowiednio większej średnicy. Zakończony jest kołnierzem do połączenia z rurą wylotową, prowadzącą w silnikach o zapłonie iskrowym do reaktora katalitycznego, a dalej do tłumików wylotu. W starszych konstrukcjach kolektory wylotowe były wykonywane z żeliwa, odznaczającego się dobrą zdolnością tłumienia dźwięków, odpornością na wysokie temperatury i na korozję, oraz umiarkowaną rozszerzalność cieplną.

Komora wirowa – komora spalania silnika wysokoprężnego z wtryskiem pośrednim.

Korbowód jest częścią mechanizmu korbowego. Służy do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego albo obrotowego ruchu wału na ruch posuwisty tłoka lub innego elementu. Części korbowodu to: stopa, trzon i główka. Trzon ma najczęściej przekrój dwuteowy. Stopa korbowodu łączy się z wałem korbowym, a główka z tłokiem albo krzyżulcem.

Układ rozrządu silnika tłokowego – zestaw elementów zapewniający sterowanie elementami, które mają na celu doprowadzenie ładunku do cylindra silnika tłokowego oraz usunięcie z niego wypracowanych gazów (spalin).

System bezkrzywkowy - system sterowania zaworami grzybkowymi w silnikach. System wykorzystuje elektromagnetyczne, hydrauliczne lub pneumatyczne siłowniki do sterowania zaworami zamiast tradycyjnych krzywek zainstalowanych na wale.
Świeca żarowa – urządzenie stosowane w silnikach wysokoprężnych i modelarskich służące do ułatwienia rozruchu, zwłaszcza w niskich temperaturach i stabilizację wolnych obrotów pracy silnika. Użycie świec żarowych zmniejsza także emisję szkodliwych składników spalin podczas rozruchu zimnego silnika.

Termostat – element cieczowego układu chłodzenia w tłokowym silniku spalinowym, który w zależności od temperatury cieczy chłodzącej kieruje jej strumień do tzw. "małego" lub "dużego" obiegu.

Tłok silnika szczególny rodzaj tłoka połączony przegubowo (sworzniem) z korbowodem, wykorzystywany do odbierania energii mechanicznej spalanej mieszanki. Większość tłoków silników spalinowych wykonuje się ze stopów aluminium z krzemem.

Tłumik drgań skrętnych – urządzenie połączone z wałem korbowym, którego celem jest zmniejszenie drgań skrętnych. Znajduje zastosowanie w nowoczesnych konstrukcjach silników spalinowych montowanych w samochodach. Drgania wywołane przez wał korbowy przenoszone są na dalsze elementy układu przeniesienia napędy, czyli na skrzynię biegów oraz wały napędowe. Tłumik drgań skrętnych pozwala na redukcję szkodliwych dla tych podzespołów drgań. Poprawia również komfort jazdy. Rozwiązanie to wykorzystywane jest szczególnie w silnikach diesla oraz jednostkach benzynowych o dużej pojemności. Służy również jako koło pasowe do pasów napędowych.
Tuleja cylindrowa – element silnika spalinowego, w którym porusza się tłok; wchodzi w skład układu kadłuba silnika.

Wał korbowy – rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.