Admirałtiejskije Wierfi – rosyjska stocznia okrętowa wchodząca w skład Obiedinionnoj Sudostroitielnoj Korporacii, założona w 1800 roku w Sankt Petersburgu przez cara Pawła I. Stocznia znajduje się przecięciu Newy i Fontanki w Petersburgu – założona jako Nowa Stocznia Admiralicji na lewym brzegu rzeki, z uwagi na niemożliwość dalszego rozwoju przez dotychczasową sąsiednią stocznię Admiralicji. Ufundowana w 1704 roku przez Piotra Wielkiego stara stocznia ograniczona była przez rozwój otaczającego ją miasta, toteż od wkrótce po założeniu nowej stoczni, ta ostatnia stała się centrum rosyjskiego budownictwa okrętowego.

Deschimag AG Weser – niemiecka stocznia okrętowa powstała w 1843 roku. W roku 1926 została połączona z kilkoma innymi stoczniami, tworząc w ten sposób Deutsche Schiff- und Maschinenbau (Deschimag), w której zajęła kluczową pozycję. Stocznia AG Weser odegrała także kluczową rolę w niemieckiej produkcji okrętowej w trakcie pierwszej i drugiej wojny światowej. Jej rola w niemieckiej gospodarce wojennej spowodowała zniszczenie stoczni w wyniku nalotów ciężkiego lotnictwa aliantów zachodnich. W 1949 roku przedsiębiorstwo zostało restytuowane, jednak w 1983 roku zamknięto je z powodu bankructwa.
Ateliers et Chantiers de la Loire – francuska stocznia z początku XX wieku, mieszcząca się w Nantes i Saint-Nazaire. W stoczni tej wybudowano m.in. dla Polski okręt podwodny typu Wilk - ORP "Ryś".

BAE Systems Submarine Solutions – należąca obecnie do koncernu BAE Systems brytyjska stocznia w Barrow-in-Furness, wyspecjalizowana w budowie okrętów podwodnych. Pierwotnie Barrow Ship Building Company, 1888 roku w powiązaniu z Vickersem została przemianowana na Naval Construction and Armaments Company. W roku 1897 stała się częścią Vickers, Sons and Maxim, Ltd., po czym w 1911 roku Vickers, Ltd., następnie Vickers-Armstrong, Ltd. w 1927 roku i Vickers-Armstrong Shipbuilders w roku 1955. W roku 1968 uzyskała firmę Vickers, Ltd. Shipbuilding Group, a od roku 1977 nosiła nazwę British Shipbuilders, którą w roku 1986 zmieniono na Vickers Shipbuilding and Engineering, Ltd. W roku 1995 przemianowano ją na Marconi Marine, a po przejęciu w roku 1999 przez koncern BAE Systems – BAE Systems Marine. Nazwę BAE Systems Submarine Solutions uzyskała w roku 2003.

Blohm + Voss – niemieckie przedsiębiorstwo – stocznia, od 1996 roku w składzie koncernu Thyssen Industrie AG, zajmujące się produkcją i budową statków, okrętów oraz samolotów.
Chantiers Dubigeon – nieistniejąca już stocznia, założona w 1760 roku przez Juliena Dubigeon w Nantes we Francji. W 1916 r. spadkobiercy Adolphe Dubigeon nie zgodzili się, w jaki sposób zbyć spółkę. Jej część została sprzedana Chantiers de la Loire, a reszta została przekształcona w Anciens Chantiers Dubigeon, która zbudowała nową stocznię na wyspie Nantes. W 1963 roku została połączona z La société Loire-Normandie, tworząc Groupe Dubigeon-Normandie, która została przemianowana na Dubigeon-Normandie SA w 1969 roku. Firma został przejęta w 1983 r. przez koncern Alsthom Atlantique, który zamknął ostatnią stocznię w Nantes w 1987 r.

Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG (Deschimag) – niemiecka stocznia okrętowa. Powstała w 1926 roku, z połączenia kilku stoczni, wśród których kluczową rolę odgrywała Aktien-Gesellschaft Weser. Stocznie Deschimag odegrały kluczową rolę w niemieckiej produkcji okrętowej w trakcie drugiej wojny światowej zwłaszcza w zakresie budowy okrętów podwodnych. Ich rola w niemieckiej gospodarce wojennej spowodowała zniszczenie stoczni w wyniku nalotów ciężkiego lotnictwa Aliantów zachodnich. W 1949 roku przedsiębiorstwo zostało restytuowane, jednak w 1983 roku zostało zamknięte z powodu bankructwa.

General Dynamics Electric Boat Division (GD/EB) – amerykańska stocznia Marynarki Wojennej w Groton w stanie Connecticut, stanowiąca samodzielną część koncernu General Dynamics. Główny amerykański konstruktor i producent okrętów podwodnych o napędzie jądrowym. Obok Northrop Grumman Shipbuilding (NGNN), jest jedną z dwóch amerykańskich stoczni dysponujących odpowiednim czynnym zapleczem, technologiami i certyfikatem na produkcję i wyposażanie okrętów o napędzie jądrowym.

Friedrich Krupp Germaniawerft – niemieckie przedsiębiorstwo stoczniowe zlokalizowane w Gaarden-Ost, dzielnicy Kilonii, jedna z największych i najważniejszych stoczni budujących okręty dla Kaiserliche Marine podczas I wojny światowej oraz Kriegsmarine w trakcie II wojny światowej. Specjalizowała się w okrętach podwodnych, oprócz tego budowała także okręty innych klas, jak pancerniki, krążowniki oraz niszczyciele, oraz statki cywilne. Zniszczona w trakcie II wojny światowej, nie została po 1945 roku reaktywowana, jednakże w późnych latach 60. teren dawnej stoczni został nabyty przez Howaldtswerke-Deutsche Werft z przeznaczeniem na miejsce budowy okrętów podwodnych.
Hellenic Shipyards S.A. – stocznia w pobliżu Aten w Grecji, największa stocznia w rejonie wschodniego Morza Śródziemnego wyspecjalizowana w budowie i naprawie okrętów, zwłaszcza okrętów podwodnych, stanowiąca obecnie część Privinvest Shipbuilding z siedzibą w Abu Dhabi.

Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH – niemieckie przedsiębiorstwo stoczniowe, powstałe w 1968 roku z połączenia Howaldtswerke Hamburg AG w Hamburgu z Deutsche Werft AG w Kilonii, ze stoczniami w Hamburgu oraz Kilonii.

Kaiserliche Werft Danzig – była jedną z pierwszych nowoczesnych stoczni produkujących okręty wojenne w Niemczech.

Mare Island Naval Shipyard (MINS) amerykańska stocznia Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w Vallejo, Kalifornia. Mare Island Naval Shipyard powstała w 1854 roku jako Naval Magazine, NSY Mare Island. Okręty budowano w niej do roku 1996.

Newport News Shipbuilding – amerykańska stocznia należąca do koncernu Huntington Ingalls Industries - części okrętowej Northrop Grumman - w Newport News w stanie Wirginia, przy ujściu rzeki James do zatoki Chesapeake, budująca jednostki pływające na potrzeby cywilne oraz marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych. Obecnie jest jedyną obok Electric Boat amerykańską stocznią dysponującą certyfikatami i wyposażeniem niezbędnym do budowy okrętów z napędem jądrowym.

Norfolk Naval Shipyard (NNSY) – określana także jako Norfolk Navy Yard w Portsmouth (Wirginia), jest należącą do Dowództwa Systemów Morskich stocznią United States Navy mającą na celu modyfikacje i naprawy okrętów bez marży zysku. Ulokowana w pobliżu Elizabeth River NNSY, jest najstarszym i największym przedsiębiorstwem tego typu należącym do US Navy.

Saab Kockums, dawniej Kockums AB, ThyssenKrupp Marine Systems (Kockums) – szwedzkie przedsiębiorstwo stoczniowe prowadzące stocznie okrętowe w Malmö, Karlskronie i na wyspie Muskö, wyspecjalizowane w budowie okrętów podwodnych i lekkich nawodnych okrętów uderzeniowych, oraz korwet.

F. Schichau GmbH – stocznia w Gdańsku, funkcjonująca w latach 1891-1945, założona przez Ferdinanda Schichaua. Była jedną z najważniejszych stoczni budujących okręty w Niemczech. Powstawały w niej statki oceaniczne, okręty wojenne i wielkie statki pasażerskie.

Stocznia Marynarki Wojennej SA – zakład przemysłowy w stanie upadłości likwidacyjnej mieszczący się w Porcie Gdynia. Zajmuje się produkcją i remontowaniem jednostek pływających na rzecz Marynarki Wojennej oraz podmiotów cywilnych. Posiada również licencję na eksport uzbrojenia. Jest najstarszą z aktualnie istniejących stocznią w Polsce.