
Bitwa pod Chocimiem – obraz olejny Józefa Brandta namalowany w 1867.

Bitwa pod Kaliszem – batalistyczny obraz olejny nieznanego malarza z XVIII w.; przedstawia bitwę pod Kaliszem stoczoną 29 października 1706 pomiędzy wojskami szwedzkimi i wspierającymi je oddziałami konfederatów warszawskich popierającymi Stanisława Leszczyńskiego a oddziałami saksońskimi, rosyjskimi i sprzymierzonymi z nimi konfederatami sandomierskimi popierającymi Augusta II Mocnego podczas III wojny północnej (1700–1721).
Bitwa pod Kliszowem – obraz olejny nieznanego malarza z XVIII wieku znajdujący się w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
Bitwa pod Kłuszynem – batalistyczny obraz olejny namalowany w 1620 przez polskiego malarza ormiańskiego pochodzenia Szymona Boguszowicza (1575–1648).

Bitwa pod Orszą – obraz batalistyczny przedstawiający bitwę pod Orszą stoczoną 8 września 1514 pomiędzy wojskami polsko-litewskimi a moskiewskimi, znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Jest jedynym dziełem tego typu w polskim malarstwie renesansowym.

Bitwa pod Trafalgarem, 21 października 1805 – obraz olejny namalowany przez angielskiego malarza Williama Turnera w latach 1822–1824, znajdujący się w zbiorach National Maritime Museum w Greenwich.

Bitwa pod Waterloo – obraz olejny pędzla Jana Willema Pienemana z 1824, przedstawiający pole bitwy pod Waterloo z 18 czerwca 1815 i zwycięstwo koalicji antynapoleońskiej. Obecnie przechowywany w Rijksmuseum w Amsterdamie.

Bojarynia Morozowa – obraz Wasilija Surikowa z 1887.

Chrzest Litwy – obraz olejny namalowany w Paryżu przez polskiego malarza i ilustratora Władysława Ciesielskiego w 1900, znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

Czarniecki pod Koldyngą – obraz olejny autorstwa Józefa Brandta, namalowany w roku 1870 znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

Dirce chrześcijańska – wielkoformatowy obraz olejny polskiego malarza akademickiego Henryka Siemiradzkiego.

Elekcja Stanisława Augusta – obraz olejny namalowany przez włoskiego malarza Bernarda Bellotta zwanego Canaletto w 1778, znajdujący się wraz z 22 innymi obrazami Bellotta w Przedpokoju Senatorskim zwanym Salą Canaletta w Zamku Królewskim w Warszawie.

Epopeja słowiańska – cykl dwudziestu obrazów Alfonsa Muchy z lat 1910–1928, przedstawiających mitologię i historię Czech oraz innych ludów słowiańskich.

Finis Poloniae 1831 – obraz olejny namalowany przez niemieckiego malarza Dietricha Montena w 1832, znajdujący się w zbiorach Starej Galerii Narodowej w Berlinie.

Kapitulacja pod Bailén – obraz olejny hiszpańskiego malarza José Casady del Alisala przedstawiający kapitulację armii napoleońskiej po przegranej bitwie pod Bailén rozegranej 19 lipca 1808. Dzieło wyróżniają wysoka jakość techniczna, jego walory dokumentalne oraz kompozycja nawiązująca do Poddania Bredy Velázqueza.

La Barrière de Clichy – obraz olejny namalowany przez francuskiego malarza Horacego Verneta w 1820. Przedstawia epizod z 30 marca 1814 – marszałek Moncey wydaje rozkaz pułkownikowi Odiotowi z Gwardii Narodowej w trakcie obrony Paryża przed wojskami VI koalicji antyfrancuskiej.

Lithuania – cykl sześciu czarno-białych rysunków autorstwa polskiego malarza Artura Grottgera, przedstawiających sceny z powstania styczniowego (1863–1865). Znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.

Napoleon na polu bitwy pod Pruską Iławą – obraz olejny Antoine-Jeana Grosa z 1808, przedstawiający Napoleona I na pobojowisku w dzień po bitwie pod Pruską Iławą. Obecnie przechowywany w Luwrze. Dzieło, powstałe na zlecenie francuskiego muzeum, w sposób realistyczny przedstawia okropieństwo wojny oraz stanowi przykład kultu cesarza Francuzów.

Narva – obraz olejny namalowany przez szwedzkiego malarza Gustafa Cederströma w 1905, znajdujący się w zbiorach Nationalmuseum w Sztokholmie.

Nawrócenie księcia Gandii – obraz olejny hiszpańskiego malarza José Moreno Carbonery należący do zbiorów Prado.

Odbicie jasyru – obraz olejny namalowany przez polskiego malarza Józefa Brandta w 1878, znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

Pochodnie Nerona – obraz olejny autorstwa Henryka Siemiradzkiego o wymiarach 385 × 704 cm, namalowany w roku 1876 w Rzymie. Dziełem malarza o podobnej tematyce jest powstała 20 lat później Dirce chrześcijańska.

Poddanie Bredy – obraz olejny Diega Velázqueza z 1635, przedstawiający poddanie wojskom hiszpańskim niderlandzkiego miasta Breda po kilkumiesięcznym oblężeniu. Dzieło powstałe 10 lat po ukazanym wydarzeniu, obecnie jest eksponowane w Muzeum Prado w Madrycie.

Polonia – cykl dziewięciu czarno-białych rysunków autorstwa polskiego malarza Artura Grottgera przedstawiających sceny z powstania styczniowego z roku 1863. Znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie.

Pożegnanie i Powitanie powstańca (dyptyk) – dyptyk polskiego malarza, Artura Grottgera, odnoszący się do powstania styczniowego, namalowany w latach 1865–1866. Obrazy znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.

Przybycie Węgrów − panoramiczny obraz węgierskiego malarza Árpáda Feszty'ego i jego pomocników, przedstawiający wkroczenie Węgrów do Kotliny Panońskiej (Węgierskiej) w roku 895. Obraz ukończono w 1894 roku z okazji tysiąclecia tego wydarzenia; jest wystawiany w parku historycznym w Ópusztaszer.

Rolka sztokholmska, nazywana także rulonem polskim – gwasz anonimowego artysty, powstały w pierwszej dekadzie XVII wieku, przedstawiający tryumfalny wjazd polskiego króla Zygmunta III do Krakowa z okazji jego małżeństwa z austriacką arcyksiężniczką Konstancją, siostrą arcyksięcia i późniejszego cesarza Ferdynanda II. Konstancja była drugą żoną Zygmunta, rodzoną siostrą zmarłej siedem lat wcześniej Anny Habsburżanki.

Statek niewolniczy – wystawiony pierwszy raz w 1840 obraz autorstwa brytyjskiego malarza Williama Turnera.
Szarża w wąwozie Somosierra – obraz olejny polskiego malarza romantycznego Piotra Michałowskiego. Szarża 3. szwadronu 1. Pułku Szwoleżerów Gwardii Cesarskiej, przeprowadzona 30 listopada 1808 w bitwie na przełęczy Somosierra w Hiszpanii, była ulubionym tematem artysty, który poświęcił jej kilka swoich prac i liczne szkice. Obraz Szarża w wąwozie Somosierra powstał około 1837, po powrocie malarza z Paryża. Obecnie dzieło znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Śluby Jana Kazimierza – obraz polskiego malarza Jana Matejki z 1893 roku znajdujący się w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Trzeci maja 1808 lub Rozstrzeliwanie na wzgórzu księcia Pío – obraz hiszpańskiego malarza Francisca Goi. W literaturze polskojęzycznej obraz znany jest również pod tytułem Rozstrzelanie powstańców madryckich lub Rozstrzelanie powstańców madryckich na wzgórzu Príncipe Pío.

Ucieczka Henryka Walezego z Polski – obraz olejny namalowany przez polskiego malarza Artura Grottgera w 1860 roku. Przedstawia ucieczkę pod osłoną nocy króla Polski Henryka Walezego do Francji w 1574 roku.

Waszyngton przeprawia się przez rzekę Delaware – obraz amerykańskiego malarza niemieckiego pochodzenia Emanuela Leutzego, kopia oryginalnego dzieła zniszczonego podczas II wojny światowej.

Widok wzdłuż rzeki podczas święta Qingming – panorama autorstwa Zhang Zeduan z dynastii Song (1085–1145). Obraz dzięki swojej sławie bywa określany jako "Chińska Mona Lisa". Aktualnie znajduje się w muzeum w Zakazanym Mieście.

Wieszanie zdrajców – obraz olejny namalowany przez francuskiego malarza, rysownika i grafika Jana Piotra Norblina około 1794, znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

Wjazd Gustawa Wazy do Sztokholmu w 1523 roku – obraz olejny szwedzkiego malarza Carla Larssona, namalowany w latach 1891–1908, znajdujący się w zbiorach Nationalmuseum w Sztokholmie.

Wojna – cykl jedenastu czarno-białych rysunków autorstwa polskiego malarza Artura Grottgera poświęconych wojnie. Znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Wzięcie do niewoli towarzysza pancernego. Epizod z wojny szwedzkiej – obraz olejny polskiego malarza Wojciecha Kossaka z 1894 roku, znajdujący się w Galerii sztuki polskiej 1800–1945 Muzeum Śląskiego w Katowicach.