ReklamaW
Reklama

Reklama – informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei.

CastingW
Casting

Casting [wymowa: kasting], kasting – spotkanie, na którym dokonuje się wyboru aktora, modela, prezentera do roli w filmie lub reklamie, występu w pokazie mody i tym podobnych.

Chłopiec na zebrzeW
Chłopiec na zebrze

Chłopiec na zebrze – kreacja stworzona w 1926 roku na zlecenie Jana Wedla przez Leonetto Cappiello (1875–1942) nazywanego często „ojcem nowoczesnej reklamy”.

Digital signageW
Digital signage

Digital Signage, digital out of home, digital merchandising, narrowcasting.

FaktisW
Faktis

Faktis – w branży perfumiarskiej, atrapa perfum będąca wiernym odwzorowaniem oryginalnego produktu. Taka atrapa może być wykorzystana jako dekoracja w sklepowej witrynie lub w materiałach reklamowych.

GaisenshaW
Gaisensha

Gaisensha – w Japonii samochód wykorzystywany w celach propagandowych lub też do promocji towarów i usług. Skrót utworzony od słowa gaitōsendensha . Zwany również gaisen car . Pojazdy tego typu są w Japonii zwolnione od większości opłat podatkowych.

Grafik (zawód)W
Grafik (zawód)

Grafik lub projektant graficzny – osoba działająca w branży zajmującej się projektami graficznymi i grafiką artystyczną. Tworzy ona dzieło poprzez składanie obrazów, typografii lub animacji graficznych.

InfokioskW
Infokiosk

Infokiosk – interaktywny punkt informacyjny, który należy do grupy samoobsługowych urządzeń elektronicznych.

Odzież reklamowaW
Odzież reklamowa

Odzież reklamowa – ubrania ze znakowaniem, najczęściej logotypem firmy bądź hasłem reklamowym prowadzonej kampanii reklamowej. Firmy wykorzystują odzież reklamową do budowania identyfikacji wizualnej, jako strój firmowy, jako upominek dla klienta lub w innych celach promocyjnych.

David Ogilvy (przedsiębiorca)W
David Ogilvy (przedsiębiorca)

David MacKenzie Ogilvy, CBE – Copywriter i jeden z najbardziej znanych twórców reklamy. Często nazywany „Ojcem reklamy”. W 1962 roku magazyn „Time” określił go mianem „najbardziej poszukiwanego kreatora w dzisiejszym przemyśle reklamowym”. Jako twórca reklam znany był z nowatorskiego i indywidualnego podejścia do danego produktu. W swoich reklamach zacierał granice moralne. Do dzisiaj jego pomysły uważane są za bardzo nowatorskie.

PackshotW
Packshot

Packshot – używany w branży reklamowej termin określający przedstawienie produktu za pomocą statycznego lub ruchomego obrazu.

Reklama ambientowaW
Reklama ambientowa

Reklama ambientowa – wszelkie formy reklamy niestandardowej. Reklama na środkach komunikacji miejskiej, na przystankach, samochód z banerem na dachu, cały outdoor oraz indoor.

Reklama prasowaW
Reklama prasowa

Reklama prasowa – forma reklamy, dla której środkiem przekazu jest szeroko rozumiana prasa. Do środków przekazu reklamy prasowej zalicza się zarówno „prasę” w tradycyjnym pojęciu, czyli słowo pisane i publikowane na papierze, jak i jej multimedialny odpowiednik występujący w e-gazetach lub e-wydaniach, który obok obrazu statycznego może wykorzystywać również formy ruchome, dźwiękowe i interaktywne angażujące adresata reklamy. Również w postaci tradycyjnej obok wizualnego środka przekazu można znaleźć środki angażujące inne zmysły np.: reklamę zapachową, bądź załączane darmowe próbki produktów, co wyróżnia ten rodzaj reklamy, dając reklamodawcy możliwość zaprezentowania oferowanego produktu potencjalnym klientom. Reklama prasowa jest jednym z najlepszych sposobów komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. Prasa codzienna jest bardzo dobrym medium dla utrzymania świadomości istnienia produktu na rynku. Do środków przekazu informacji można zaliczyć zarówno gazety jak i czasopisma, magazyny. Reklama prasowa jest niezwykle rozwiniętą formą reklamy o bardzo długich tradycjach. Na jej popularność niewątpliwie wpływa przeświadczenie, że słowo pisane jest bardziej wiarygodne i wzbudza mniej wątpliwości. Za pośrednictwem prasy można docierać do konkretnej grupy odbiorców i przekazywać bardziej szczegółowe informacje o produkcie niż w innych formach reklamy.

Reklama telewizyjnaW
Reklama telewizyjna

Reklama telewizyjna – prezentacja produktu bądź usługi przy pomocy przekazu telewizyjnego, krótki film reklamowy wyświetlany w przerwach między programami telewizyjnymi. Prawdopodobnie pierwszą reklamą telewizyjną było umieszczenie marki BULOVA na wielkim zegarze przed głównym wydaniem wiadomości w Stanach Zjednoczonych. Można wyróżnić następujące elementy reklamy telewizyjnej:demonstracja – ukazanie produktu w formie statycznej bądź dynamicznej w różnych kontekstach i przez porównanie z innymi produktami; rekomendacja – dany produkt rekomendują najczęściej znane gwiazdy sportu, kina, muzyki, eksperci uznani w danej dziedzinie lub osoby anonimowe występujące jako zwykli eksperci i tak zwani zwykli ludzie; humor- filmy reklamowe z akcentami humorystycznymi, w których uwaga widza jest kierowana na produkt, nie służy zaś rozrywce; scenka rodzajowa z życia – ma na celu wywołanie u odbiorcy poczucia identyfikacji z określoną sytuacją; styl życia – celem tego przekazu jest wywołanie u widza pragnienia przejęcia prezentowanego stylu życia np. pragnienia bycia bogatym; animacja – reklama telewizyjna stworzona za pomocą techniki animacji, kierowana jest głównie do najmłodszych odbiorców; irracjonalny powód – odbiorcom podaje tak zwany racjonalny powód, który ma uzasadnić dokonanie zakupu danego produktu; emocje – w tych przekazach emocje mają istotny wpływ dla podjęcia decyzji zakupu.

Reklama tranzytowaW
Reklama tranzytowa

Reklama tranzytowa – rodzaj reklamy outdoorowej (zewnętrznej), której nośnikami są środki komunikacji: autobusy, busy, taksówki, samochody prywatne czy też specjalne samochody reklamowe, itd. W swej naturze reklama ta przemieszczając się ma duży zasięg. Dzięki wprowadzonej na rynek folii One Way Vision znacznie zwiększono przestrzeń dla tego typu reklamy i obecnie cały pojazd wraz z szybami może być nośnikiem reklamy.

Reklama uciążliwaW
Reklama uciążliwa

Reklama uciążliwa, polega na ingerowaniu w sferę prywatności potencjalnych odbiorców w miejscach publicznych przez nagabywanie, przesyłanie niezamówionych towarów, nadużywanie technicznych środków przekazu. W celu ochrony konsumenta powstała ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w której reklama uciążliwa jest określona jako niedopuszczalna.

Reklama zewnętrznaW
Reklama zewnętrzna

Reklama zewnętrzna – reklama umieszczana poza miejscem zamieszkania konsumenta. Jej zadaniem jest dotarcie do konsumentów, kiedy są oni poza domem.

Słup ogłoszeniowyW
Słup ogłoszeniowy

Słup ogłoszeniowy – rodzaj ulicznej reklamy zewnętrznej, wprowadzony do użytku przez niemieckiego drukarza Ernsta Litfaßa w 1854 roku.

SponsoringW
Sponsoring

Sponsoring – forma promocji. Jego istotą są skojarzenia, dzięki którym pozytywny obraz sponsorowanego przenosi się na sponsora.

SubvertisingW
Subvertising

Subvertising (adbusting) – działanie wymierzone najczęściej w reklamę, bywa uznawane za wandalizm jednak za działaniem tym stoi zwykle pewna filozofia. Subvertising polega na ingerencji w pierwotną semantykę, zakłóca, podważa pierwotny przekaz. Taka reinterpretacja (przekształcenie) zachowuje i wykorzystuje pierwotny kształt i wygląd, jednak dodaje też nową treść, nowe przedstawienie, nowy obrazek lub nowy napis a co za tym idzie daje w efekcie nową wymowę niezamierzoną przez oryginał albo nawet całkowicie mu przeciwną. Autorzy subvertisingu uważają, że posługując się nim wydobywają głębsze prawdy jakie kryją się za pozornymi, iluzorycznymi wizjami przedstawianymi w przestrzeni medialnej. Najczęściej jest to swego rodzaju satyryczna parodia reklamy korporacyjnej lub politycznej.

Szkoła Mistrzów ReklamyW
Szkoła Mistrzów Reklamy

Szkoła Mistrzów Reklamy – prywatna szkoła reklamy, utworzona w 2006 jako pierwsza w Polsce szkoła reklamy typu „portfolio”, na wzór amerykańskich Miami Ad School czy Chicago Portfolio School.

SzyldW
Szyld

Szyld – tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajduje.

Teraz PolskaW
Teraz Polska

Teraz Polska – polski znak promocyjny, który powstał w 1992 roku. Głównym celem postawionym przez twórców idei godła była walka o odrodzenie prestiżu polskiej marki.

Warszawska Szkoła ReklamyW
Warszawska Szkoła Reklamy

Warszawska Szkoła Reklamy – dwuletnia policealna szkoła założona w 1993 r. w Warszawie przez Artura Waczko jako pierwsza komercyjna szkoła reklamy w Polsce z uprawnieniami szkoły publicznej. Początkowo pod nazwą Policealnego Studium Reklamy Handlowej, instytucja działała w strukturach Fundacji Przeciw Obojętności na Rzecz Dzieci Specjalnej Troski. W 1998 r. Szkoła przyjęła nazwę marketingową Warszawska Szkoła Reklamy, a od 2000 r. zarząd nad nią przejęła spółka o tej samej nazwie.

YelpW
Yelp

Yelp – amerykański agregator opinii z siedzibą w San Francisco, w Kalifornii. Właściciel aplikacji mobilnej pod tą samą nazwą, a także serwisu oferującego rezerwację online Eat24. Yelp szkoli małe przedsiębiorstwa z metod odpowiadania na opinie, organizuje imprezy integracyjne dla recenzentów, oraz dostarcza danych na temat przedsiębiorstw, włącznie z wynikami inspekcji sanitarnej.

Żółte stronyW
Żółte strony

Żółte strony – rozwinięta forma wydawanych wcześniej książek telefonicznych, znanych jako białe strony.