Dyrekcja Kolei we WrocławiuW
Dyrekcja Kolei we Wrocławiu

Dyrekcja Kolei we Wrocławiu – terytorialny organ zarządzania koleją z siedzibą we Wrocławiu.

Estakada kolejowa we WrocławiuW
Estakada kolejowa we Wrocławiu

Estakada kolejowa we Wrocławiu – estakada oraz położone w jej ciągu wiadukty, na której przeprowadzona jest linia kolejowa prowadząca od dworca Wrocław Główny w kierunku zachodnim, tzw. Miejska Kolej Łącząca. Jest to budowla, którą wzniesiono w latach 1896–1901 w ramach szerszego programu porządkowania układu wrocławskiego węzła kolejowego. Estakada ma długość 620 m. Składają się na nią 4 stalowe wiadukty o rozpiętości 20–25 m, oraz 67 sklepionych przęseł murowanych o rozpiętości 5–6 m. Poprowadzono na niej linię kolejową trójtorową. Tory położone są około 5 m nad poziomem okolicznych ulic. Po remoncie z 2009 roku prędkość maksymalna przejazdu pociągów po estakadzie wynosi 60 km/h, podczas gdy wcześniej, ze względu na zły stan techniczny obiektu, była ograniczona miejscami do 20–30 km/h.

Klub Sympatyków Kolei we WrocławiuW
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu – organizacja pożytku publicznego działająca na terenie Dolnego Śląska z siedzibą we Wrocławiu. Głównym celem statutowym Klubu jest ochrona i promocja kolei na terenie Dolnego Śląska oraz działalność dydaktyczna i naukowa. Klub podejmuje działania na rzecz zachowania dziedzictwa kultury materialnej kolejnictwa, inspirowanie oraz wspieranie działań i inicjatyw zmierzających do ochrony zabytków polskiego kolejnictwa i lokalnej infrastruktury kolejowej jako elementu tożsamości kulturowej. Wyłącznym celem Klubu jest działalność na rzecz ogółu społeczności w zakresie kolejnictwa w Polsce jako czynnika rozwoju gospodarczego, społecznego i cywilizacyjnego.

Kolej Wrocławsko-Świdnicko-ŚwiebodzickaW
Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicka

Towarzystwo Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej – prywatna spółka kolejowa w Prusach, założona w celu wybudowania i eksploatacji linii kolejowej łączącej Wrocław z bogatym w surowce Przedgórzem Sudeckim.

Linia kolejowa nr 349W
Linia kolejowa nr 349

Linia kolejowa nr 349, Towarowa Obwodnica Wrocławia – dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa o długości 19 km, łącząca stację Święta Katarzyna ze stacją Wrocław Kuźniki. Linia stanowi kolej obwodową Wrocławia, przeznaczoną dla kolejowego transportu towarowego.

Transport kolejowy we WrocławiuW
Transport kolejowy we Wrocławiu

Transport kolejowy we Wrocławiu – wrocławski węzeł łączy dziesięć różnych kierunków linii kolejowych normalnotorowych zbiegających się we Wrocławiu. Dziesięć linii normalnotorowych jest czynnych w tym dziewięć obsługuje ruch pasażerski, a jedna towarowy.

Wrocławska Kolej AglomeracyjnaW
Wrocławska Kolej Aglomeracyjna

Wrocławska Kolej Aglomeracyjna – sieć kolei podmiejskiej aglomeracji wrocławskiej obejmującej ok. 350 km linii kolejowych, stanowiących w większości zelektryfikowane linie dwutorowe będące częścią głównych ciągów komunikacyjnych sieci PKP. Od 2009 wrocławski samorząd przygotowuje się do uruchomienia systemu kolei podmiejskiej o tej samej nazwie, obsługiwanej głównie przez PolRegio i powstałą w 2007 spółkę marszałkowską Koleje Dolnośląskie. Rozwój Wrocławia, słaba wydolność komunikacji miejskiej, zjawisko migracji mieszkańców miasta na przedmieścia, a nade wszystko coraz większe korki uliczne i katastrofalny stan czystości powietrza w mieście zmusiły władze Wrocławia do skorzystania z bogatej infrastruktury kolejowej tak miasta, jak i regionu. W r. 2009 oddano do użytku wyremontowaną linię kolejową do Trzebnicy, a w 2017 pilotażowo uruchomiono przeznaczoną do rewitalizacji część linii do Jelcza Miłoszyc w granicach miasta.

Wrocławska Kolej DojazdowaW
Wrocławska Kolej Dojazdowa

Wrocławska Kolej Dojazdowa – sieć kolei wąskotorowej we Wrocławiu i położonych na północ od niego miejscowościach, powstała z połączenia w 1945 roku Kolejki Wrocławsko-Trzebnicko-Prusickiej ze Żmigrodzko-Milicką Koleją Powiatową. Zlikwidowana ostatecznie w 1991 roku.