
Odznaki personelu latającego 1919-1939. Po utworzeniu pierwszych eskadr lotnictwa polskiego w 1918 r. polski personel latający nosił odznaczenia wyniesione ze służby w byłych armiach państw zaborczych lub armii sprzymierzonych. W lutym 1919 r. zlecono zaprojektowanie odznaki dla polskich lotników profesorowi Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Władysławowi Gruberskiemu. Inspiracją dla artysty była odznaka austriackich pilotów i prawdopodobnie to było przyczyną powstania obiegowej nazwy „Gapa”, jak nazywano odznaki i godła państw zaborczych. Inna teoria mówi, że źródłem inspiracji Gruberskiego mógł być obraz umieszczony w Auli Politechniki Lwowskiej. Obraz autorstwa Jana Matejki, namalowany przez jego uczniów, przedstawia trzy Muzy, patronki rzeźby, malarstwa i literatury, na drugim planie unosi się orzeł z rozpostartymi skrzydłami i wieńcem laurowym w dziobie. Nową odznakę wprowadzono 19 lutego 1919 roku, rozkaz numer 24/19 podpisał pułkownik Jan Wroczyński, ówczesny kierownik Ministerstwa Spraw Wojskowych, opublikowano go w Dzienniku Rozkazów Ministra Spraw Wojskowych 4 marca 1919 roku. W rozkazie określono wygląd, sposób noszenia i zasady nadawania nowej odznaki.

Jerzy Bajan – pułkownik pilot Wojska Polskiego.

Władysław Bartkowiak – sierżant pilot Wojska Polskiego II RP, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Karol Biel – sierżant pilot Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Michał Joachim Blaicher – major pilot obserwator Wojska Polskiego, inżynier, konstruktor szybowcowy, pilot doświadczalny.

Alojzy Władysław Błażeński (Błażyński) – kapitan pilot Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Stefan Brygiewicz – porucznik pilot Wojska Polskiego.
Stanisław Brzezina – pułkownik pilot Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, kawaler Krzyża Srebrnego Orderu Wojennego Virtuti Militari.

Ernest Cieślewski vel Ernest Zimmermann – podpułkownik inżynier pilot Wojska Polskiego.

Merian Caldwell Cooper – amerykański filmowiec, reżyser i scenarzysta, a także generał brygadier Armii Stanów Zjednoczonych oraz podpułkownik pilot Wojska Polskiego, służący w lotnictwie polskim w latach 1919–1920 podczas wojny polsko-bolszewickiej, organizator Eskadry Kościuszkowskiej, ojciec Macieja Słomczyńskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari. Najpopularniejszym jego filmem był King Kong z 1933.

Edward C. Corsi – kapitan pilot Wojska Polskiego. Amerykański ochotnik, uczestnik I wojny światowej i wojny polsko-bolszewickiej, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Jan Kazimierz Michał Daszewski – kapitan pilot Wojska Polskiego.
Tadeusz Dmoszyński – polski pilot wojskowy i cywilny.

Cedric Erald Fauntleroy lub Cedric Erald Faunt le Roy – amerykański lotnik wojskowy, pułkownik pilot Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Mirosław Ferić – porucznik pilot Wojska Polskiego, kapitan Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski, kawaler Krzyża Srebrnego Orderu Wojennego Virtuti Militari.

Roman Antoni Florer – pułkownik pilot Wojska Polskiego.

Ignacy Władysław Giedgowd – major pilot Wojska Polskiego. Żołnierz armii carskiej, błękitnej armii, uczestnik wojny polsko-bolszewickiej, oficer Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie, pilot doświadczalny i sportowy, kawaler Orderu Virtuti Militari. Z racji swego spokoju nazywany Anglikiem, a z racji niezawodności – Dieslem.

Stanisław Grodzicki – podpułkownik pilot i obserwator Wojska Polskiego i Królewskich Sił Powietrznych, kawaler Krzyża Srebrnego Orderu Wojennego Virtuti Militari.

Mieczysław Halicki – sierżant pilot Wojska Polskiego II Rzeczypospolitej, żołnierz Polskich Sił Zbrojnych, członek i aktywny działacz PPS, Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku.

Mirosław Hermaszewski – lotnik i kosmonauta, generał brygady pilot Wojska Polskiego. Pierwszy i jedyny w dotychczasowej historii Polak, który odbył lot w kosmos.

Edmund Hołodyński – polski pilot doświadczalny.

Mateusz Iżycki de Notto – generał brygady pilot Polskich Sił Powietrznych, kawaler Krzyży Złotego i Srebrnego Orderu Wojennego Virtuti Militari.

Hilary Kielek – chorąży pilot Wojska Polskiego.

Stanisław Kostka Krzymowski vel Karol Chudzicki vel Przedpełski vel Zaporski, ps.: „Kostka”, „Stefan”, „Ikar”, TW „Pegaz” – major pilot Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, żołnierz Legionów Polskich, cichociemny.

Kazimierz Piotr Kula – porucznik pilot Wojska Polskiego, polski pilot doświadczalny.

Stanisław Kuźmiński – pułkownik dyplomowany pilot obserwator inżynier Wojska Polskiego.

Wiktor Lang – uczestnik I wojny światowej, powstaniec wielkopolski, porucznik pilot Wojska Polskiego.

Jan Kazimierz Franciszek Lasocki, wcześniej Kazimierz Lasocki – hrabia, kapitan dyplomowany pilot Wojska Polskiego, kawaler Krzyża Srebrnego Orderu Wojennego Virtuti Militari. Zginął w wypadku lotniczym w czasie przeprowadzania samolotu do Hiszpanii dla sił gen. Francisco Franco podczas hiszpańskiej wojny domowej.

Stanisław Latwis – porucznik pilot Wojska Polskiego, instruktor lotniczy, autor muzyki do Marszu Lotników.

Józef Łęgowski – major pilot Wojska Polskiego, ofiara zbrodni katyńskiej.

Jan Łukasiewicz – kapitan pilot Wojska Polskiego.

Józef Adam Stanisław Mickiewicz – kapitan pilot obserwator Wojska Polskiego, jeden z pionierów polskiego krótkofalarstwa; prezes Okręgu Zachodnio Polskiego P.Z.K. 1930 r.

Edmund Norwid-Kudło – kapitan pilot Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Mieczysław Obrembowicz vel Obrębowicz – sierżant pilot Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Jan Bernard Rejecki – podporucznik, pilot rezerwy, polski lekkoatleta.

Harmon Chadbourn Rorison – kapitan pilot Wojska Polskiego. Amerykański ochotnik, uczestnik I wojny światowej i wojny polsko-bolszewickiej, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Tadeusz Władysław Sawicz – generał brygady pilot Wojska Polskiego.

Jan Sendorek – pułkownik pilot Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Tadeusz Franciszek Józef Sędzielowski – kapitan pilot Wojska Polskiego, dowódca 121 eskadry myśliwskiej.

Stanisław Jakub Skarżyński – pułkownik pilot Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari, pierwszy Polak, który przeleciał Atlantyk, ustanawiając przy tym światowy rekord odległości lotu.

Stefan Stanisław Stec – polski pilot myśliwski – major pilot inżynier, latający w lotnictwie polskim oraz austro-węgierskim, kawaler Orderu Virtuti Militari, twórca znaku polskiego lotnictwa wojskowego – biało-czerwonej szachownicy lotniczej.

Henryk Szczęsny − kapitan pilot Wojska Polskiego II RP, major Królewskich Sił Powietrznych, as myśliwski II wojny światowej, kawaler Orderu Virtuti Militari.

Jerzy Szeruda – polski lotnik wojskowy, sierżant pilot Wojska Polskiego II RP.

Edward Stanisław Szystowski – komandor porucznik pilot Marynarki Wojennej, uczestnik I i II wojny światowej oraz wojny z bolszewikami.

Szczepan Ścibior – pułkownik pilot Wojska Polskiego.

Karol Trzasko-Durski – polski pilot i obserwator oraz morski oficer pokładowy, komandor.

Wacław Ulass – polski pilot, starszy sierżant Wojska Polskiego. Pilot armii carskiej, błękitnej armii, Wojska Polskiego, uczestnik wojny sowiecko-fińskiej i żołnierz Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie.

Józef Werakso – pułkownik pilot obserwator Wojska Polskiego, kawaler Orderu Virtuti Militari. Dowódca jedynej w lotnictwie II RP nocnej eskadry myśliwskiej.

Franciszek Wieden – pułkownik lotnictwa inżynier Wojska Polskiego.

Eugeniusz Sylwester Wyrwicki – major dyplomowany pilot Wojska Polskiego.

Roman Zaleski – porucznik pilot Wojska Polskiego. Kawaler Orderu Virtuti Militari.

Władysław Marian Zdunik – kapitan pilot Wojska Polskiego i Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii.