
Cerkiew św. Aleksandra Newskiego – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Aleksandrowie Kujawskim, wzniesiona w 1877 i rozebrana w okresie międzywojennym.

Cerkiew Świętych Apostołów Piotra i Pawła – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Augustowie.

Cerkiew Kazańskiej Ikony Matki Bożej – nieistniejąca dziś cerkiew prawosławna w Augustowie, powstała w 1569, rozebrana po 1938.

Cerkiew św. Onufrego – unicka, a następnie prawosławna cerkiew w Białej Podlaskiej, wzniesiona w 1826 i zniszczona podczas akcji polonizacyjno-rewindykacyjnej 1938 roku.

Sobór Zmartwychwstania Pańskiego – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Białymstoku.

Cerkiew Świętych Cyryla i Metodego – prawosławna cerkiew-pomnik wzniesiona z polecenia carskich władz Chełma w 1884.

Cerkiew św. Paraskiewy – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Chełmie.

Cerkiew św. Jana Chrzciciela – unicka, a następnie prawosławna cerkiew w Choroszczynce, zbudowana w 1810 i zniszczona podczas akcji polonizacyjno-rewindykacyjnej w 1938.

Cerkiew Przemienienia Pańskiego – początkowo unicka, następnie prawosławna cerkiew w Czumowie, wzniesiona w XVIII w. i rozebrana podczas akcji rewindykacyjno-polonizacyjnej w 1938.

Cerkiew Opieki Matki Bożej – początkowo unicka, następnie prawosławna cerkiew w Dziekanowie, wzniesiona w XVIII w. i rozebrana podczas akcji rewindykacyjno-polonizacyjnej w 1938.

Cerkiew św. Marii Magdaleny – nieistniejąca dziś cerkiew prawosławna w Grajewie, z 1878.

Cerkiew św. Michała Archanioła – prawosławna cerkiew, istniejąca w Holeszowie w latach 1927–1938.

Cerkiew św. Mikołaja w Jędrzejowie – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Jędrzejowie.

Cerkiew Wniebowstąpienia Pańskiego – nieistniejąca już kielecka świątynia prawosławna, która znajdowała się na Wzgórzu Zamkowym w miejscu obecnego skweru Stefana Żeromskiego. Cerkiew wzniesiono w latach 1867–1870 dla potrzeb garnizonu wojskowego oraz rosyjskiej kadry urzędniczej napływającej do Kielc na skutek postępującej rusyfikacji administracji.
Cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy w Kolnie – niezachowana do naszych czasów cerkiew prawosławna w Kolnie, wybudowana w latach 1904-1905.

Cerkiew Trójcy Świętej – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Koninie.

Sobór Podwyższenia Krzyża Pańskiego – nieistniejący sobór prawosławny w Lublinie.

Cerkiew Narodzenia Najświętszej Marii Panny – nieistniejąca dziś cerkiew prawosławna w Lipsku w powiecie augustowskim. Powstała przed 1569 roku i została zburzona w ramach akcji rewindykacyjnej w II RP.

Cerkiew św. Aleksandra Newskiego – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Lubartowie.

Cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy – niezachowana do dziś cerkiew prawosławna w Łapach, wzniesiona w 1906.

Cerkiew Narodzenia Najświętszej Marii Panny – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Łasku. Została wzniesiona z inicjatywy naczelnika powiatu Bogdanowa.

Cerkiew św. Stefana – prawosławna cerkiew w Łaskowie, istniejąca w latach 1890–1938.

Cerkiew Świętych Kosmy i Damiana – nieistniejąca prawosławna cerkiew w Łomazach.

Cerkiew św. Anny – prawosławna cerkiew w Międzylesiu, istniejąca w latach 1906–1938.

Cerkiew św. Jerzego – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Mławie.

Cerkiew św. Jerzego – nieistniejąca cerkiew w kompleksie Twierdzy Modlin.

Cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy w Ostrowi Mazowieckiej – niezachowana do dnia dzisiejszego cerkiew prawosławna z końca XIX wieku.

Cerkiew św. Jana Miłościwego – unicka, a następnie prawosławna cerkiew w Oszczowie, rozebrana w 1938.

Cerkiew Narodzenia Matki Bożej – prawosławna, następnie unicka i ponownie prawosławna świątynia w Prehoryłem, wzniesiona w XVII w. i zburzona w 1938 w czasie akcji polonizacyjno-rewindykacyjnej.

Cerkiew św. Aleksandra Newskiego – prawosławna cerkiew wojskowa w Przasnyszu.

Cerkiew Świętej Trójcy – nieistniejąca cerkiew prawosławna w Pułtusku.

Cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy – niezachowana do dziś cerkiew prawosławna w Radomsku, mieszcząca się przy zbiegu dzisiejszej ulicy Staszica z ulicą Narutowicza.

Pierwsza cerkiew prawosławna w Rypinie zaczęła się rodzić ze zbiórek pieniężnych. W 1884 r. podjęto działania gromadzenia funduszy na budowę budynku cerkwi. Miasto przekazało wówczas 1000 rubli z miejskiej kasy i 200 drzew z miejskiego lasu. Mieszkańcy powiatu zebrali 1093 ruble, szlachta powiatu 2097 rubli. Ponownie zaś mieszkańcy Rypina ofiarowali 1183 ruble, które wcześniej miały być przeznaczone na budowę szkoły 4-klasowej. Jeden z mieszkańców miasta, W. L. Pruszewicz ofiarował plac o powierzchni 662 kwadratowych sążni. Przygotowanie placu, zwózka materiałów nadwerężyła kasę komitetu budowy. Znowu prace wstrzymano. Dopiero w 1892 r. naczelnik guberni płockiej I. A. Janowicz uzyskał po 6 tysięcy rubli od świętego Synodu i Urzędu Celnego. Projekt świątyni wykonał architekt guberni płockiej Józef Górski. Prace rozpoczęto w sierpniu 1894 r. pod nadzorem architekta Czechowskiego. Roboty prowadziła firma W. Gardeja i A. Meszkowskiego. Kamień węgielny położono 2 czerwca 1895 r., a wyświęcenie cerkwi odbyło się 10 listopada 1896 r. Cerkiew powstała w pobliżu koszar rosyjskich i była to budowla drewniana. 27 września 1914 r. wraz z rosyjskimi koszarami została spalona przez Niemców.

Cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy – cerkiew istniejąca w latach 1878–1936 przy Rynku w Słupcy.

Cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy – nieistniejąca obecnie cerkiew w Sosnowcu, znajdowała się przy obecnej ul. Parkowej.

Cerkiew św. Mikołaja Cudotwórcy – została wzniesiona w latach 1899–1901 według projektu Władimira Pokrowskiego, eparchialnego architekta eparchii chełmsko-warszawskiej na głównym placu Tomaszowa Mazowieckiego.

Cerkiew Matki Boskiej Nieustającej Pomocy – nieistniejąca cerkiew prawosławna, znajdująca się w Warszawie na rogu ulic Lindleya i Oczki.

Cerkiew św. Aleksandra Newskiego w Łazienkach Królewskich – nieistniejąca cerkiew prawosławna wzniesiona w 1846 w wyniku przebudowy zachodniego pawilonu pałacu Na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Sobór św. Aleksandra Newskiego – nieistniejący obecnie prawosławny sobór katedralny, zbudowany w okresie między 1894 a 1912 rokiem według projektu Leontija Benois. Jego wolno stojąca dzwonnica była w okresie swojego istnienia jedną z najwyższych budowli Warszawy. Obiekt był zlokalizowany na jednym z ważniejszych placów Warszawy, placu Saskim, i w założeniach rosyjskich władz zaborczych miał stanowić symbol rosyjskiego panowania na ziemiach polskich. Na patrona wybrany został Aleksander Newski, święty prawosławny, książę Nowogrodu Wielkiego i wielki książę włodzimierski.

Cerkiew św. Michała Archanioła – cerkiew prawosławna w Warszawie, położona w Alejach Ujazdowskich, w rejonie współczesnego placu Na Rozdrożu. Była to jedna z cerkwi wojskowych wybudowanych na potrzeby rosyjskich żołnierzy stacjonujących w Warszawie, w szczególności służących w Litewskim Pułku Lejbgwardii. Wzniesiona w latach 90. XIX wieku, została zburzona w 1923, w czasie akcji rewindykacji cerkwi uznanych za symbole rosyjskiej władzy okresu zaborów.

Cerkiew Podwyższenia Krzyża Pańskiego – unicka, następnie prawosławna cerkiew w Wereszynie, wzniesiona w 1826 i zniszczona w 1938 podczas akcji polonizacyjno-rewindykacyjnej.

Cerkiew św. Mikołaja – nieistniejąca już cerkiew prawosławna we Włocławku. Została wzniesiona w latach 1902–1906 i działała do opuszczenia miasta przez Rosjan w pierwszych dniach sierpnia 1914. Czasowo zajęta była przez armię niemiecką na cele administracji wojskowej, po 1918 została całkowicie porzucona. W 1920 istniał projekt adaptacji tej cerkwi pod kościół garnizonowy; nie został on jednak zrealizowany z powodu znacznej dewastacji obiektu. Ostatecznie cerkiew, jako symbol polityki rusyfikacyjnej, została rozebrana w 1925.