
W obrębie Krakowa przez Wisłę przerzucono 12 mostów drogowych, 2 rowerowo-piesze (kładki) oraz 3 mosty kolejowe. Łączą one dzielnice południowe miasta z północnymi – Wisła przedziela Kraków na 2 zbliżone rozmiarami części. Na obszarze miasta znajdują się też liczne mosty na mniejszych rzekach stanowiących dopływy Wisły, w tym na Rudawie, Wildze i Białusze.

Czerwony Most – zabytkowa budowla, jeden z obiektów austriackiej Twierdzy Kraków. Bezkolizyjne skrzyżowanie drogi rokadowej i drogi dojazdowej do fortu Pękowice zapobiegające zatorowi, jaki mógłby powstać w czasie walki podczas równoczesnego przegrupowywania się wojsk obydwoma tymi drogami. Mógł on mieć bardzo poważne następstwa i dlatego około 100 lat temu wybudowano na ówczesnych dalekich peryferiach miasta dwupoziomowe skrzyżowanie. Niedawno dokonano remontu, który przywrócił Czerwonemu Mostowi pierwotny wygląd.

Stopień wodny Dąbie – stopień wodny na Wiśle znajdujący się w Krakowie na Dąbiu, zbudowany w latach 1957–1961.

Most Dębnicki – most w Krakowie na Wiśle łączący Stare Miasto i Zwierzyniec z Dębnikami. Stanowi on fragment II Obwodnicy Krakowa.

Diabelski Most – zabytkowa budowla, jeden z obiektów austriackiej Twierdzy Kraków. Znajduje się w zachodniej części Krakowa, w Dzielnicy VII, na skrzyżowaniu ul. Malczewskiego z al. Waszyngtona na Zwierzyńcu.

Estakada im. Generała Tadeusza Rozwadowskiego w Krakowie – estakada, przebiegająca nad Aleją 29 Listopada. Budowana w okresie od grudnia 1999 do listopada 2001 roku. W ciągu estakady znajdują się ulice: Lublańska oraz Opolska. Koszt wykonania to ok. 13 mln zł.

Estakada im. Obrońców Lwowa – estakada w Krakowie zbudowana w 2003 r. nieopodal skrzyżowania ulic Wielickiej, Alei Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. Przejazd przez estakadę odbywa się dwoma pasami ruchu i możliwy jest jedynie w kierunku południe – północ, dzięki czemu zapewnia bezkolizyjny przejazd z alei Powstańców Śląskich do ulicy Powstańców Wielkopolskich, przebiegając nad ulicą Wielicką.

Most Grunwaldzki – most w Krakowie na Wiśle łączący Stare Miasto z Dębnikami.

Estakada im. Jacka Kaczmarskiego w Krakowie – estakada w Krakowie, budowana od marca 2010 do czerwca 2011 roku. Przebiega ona nad skrzyżowaniem ul. Nowohuckiej z ulicami: Klimeckiego oraz ul. płk. Kuklińskiego. Decyzja o patronie obiektu została podjęta już w 2007 roku. Koszt budowy wyniósł ok. 38 mln zł. Obiekt znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 776.

Most Karola – nieistniejący już most w Krakowie nad rzeką Wisłą, którego budowę rozpoczęto w 1801, a funkcjonował w latach 1802–1813. Łączył krakowski Kazimierz z miastem Podgórze u wylotu dzisiejszych ulic Gazowej i K. Brodzińskiego.

Kładka Ojca Bernatka – kładka pieszo-rowerowa na Wiśle w Krakowie łącząca Kazimierz z Podgórzem, zbudowana w miejscu dawnego mostu Podgórskiego. Decyzją rady miasta została nazwana imieniem o. Laetusa Bernatka, zakonnika, który na przełomie XIX i XX w. doprowadził do wybudowania budynków szpitala Bonifratrów w Krakowie.

Kładka pieszo-rowerowa przy stopniu wodnym Kościuszko – przeprawa na Wiśle wybudowana w ciągu autostrady A4 przy stopniu wodnym Kościuszko, wybudowana nakładem i staraniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Stopień wodny Kościuszko – stopień wodny na Wiśle znajdujący się w gminie Liszki, tuż przy zachodniej granicy Krakowa, otwarty w 1990 roku.

Most Kotlarski – most w Krakowie na Wiśle, łączący Grzegórzki z Zabłociem, ulicami Kotlarską i Herlinga-Grudzińskiego.

Most Królewski – nieistniejący dziś most na również nieistniejącej już odnodze Wisły w Krakowie. Łączył on Stradom z Kazimierzem, znajdował się w miejscu dzisiejszych Plant Dietlowskich u wylotu ulic Stradomskiej i Krakowskiej. Miał konstrukcję drewnianą. Mianem most Królewski określano także całe przedmieście Stradom.

Most Lajkonik – tymczasowy most na Wiśle wybudowany w Krakowie na czas generalnego remontu mostu Dębnickiego w 1998 r. i w tym samym roku zdemontowany.

Most Lajkonik 2 – tymczasowy most na Wiśle wybudowany w Krakowie celem odciążenia ruchu samochodowego na moście Powstańców Śląskich w 1998 r. i zdemontowany w 2002 r. po oddaniu do użytku mostu Kotlarskiego.

Most im. Kardynała Franciszka Macharskiego – most w Krakowie na Wiśle w ciągu wschodniej części IV obwodnicy Krakowa, będącej częścią drogi ekspresowej S7. Jest to najdłuższy most w województwie małopolskim.

Most Nowohucki – most w Krakowie na Wiśle, leżący w ciągu ul. Nowohuckiej. Ma 281,2 metra długości i około 18,9 metrów szerokości. Jest mostem czteroprzęsłowym konstrukcji złożonej z blachownicowych belek stalowych. Zaprojektowany przez Józefa Szulca, został wybudowany w latach 1950–1951 na potrzeby nowo powstałej dzielnicy Nowa Huta. W bliskim sąsiedztwie mostu znajduje się Elektrociepłownia Kraków–Łęg. Na moście w każdym kierunku prowadzą po 2 pasy ruchu samochodowego oraz chodniki dla pieszych. W 1986 roku rozbudowano go poszerzając według projektu Andrzeja Sobonia.

Most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego – most w Krakowie na Wiśle łączący Kazimierz z Podgórzem.

Most Podgórski w Krakowie – nieistniejący most w Krakowie nad rzeką Wisłą, który funkcjonował w latach 1850–1925 w pobliżu zniszczonego przez powódź w 1813 r. mostu Karola. Łączył krakowski Kazimierz z miastem Podgórze u wylotu dzisiejszych ulic Mostowej i K. Brodzińskiego.

Most Powstańców Śląskich – most drogowy w Krakowie na Wiśle łączący Śródmieście z Podgórzem.

Stopień wodny Przewóz – stopień wodny na Wiśle w Krakowie, usytuowany na granicy dzielnic Nowa Huta i Podgórze, zbudowany w latach 1949–1954.

Most Retmański – kamienny most w krakowskim Ludwinowie na rzece Wildze, tuż przy jej ujściu do Wisły. Znajduje się na przedłużeniu ul. J. Długosza, łącząc Bulwar Wołyński z Bulwarem Podolskim.

Most Wandy – most w Krakowie nad Wisłą, wybudowany w latach 2001–2002. Most, położony w ciągu ulic Klasztornej i Półłanki, łączy Nową Hutę z Podgórzem.

Most Zwierzyniecki w Krakowie – most na Wiśle oddany do użytku w 2001 roku.