Historia kolei na ziemiach polskichW
Historia kolei na ziemiach polskich

Historia kolei na ziemiach polskich

Austriackie Koleje Państwowe (na terenie Galicji)W
Austriackie Koleje Państwowe (na terenie Galicji)

Austriackie Koleje Państwowe – wybudowane, w latach 1850-1857 i 1875-1906, w granicach Cesarstwa Austriackiego koleje państwowe o łącznej długości 2 884,6 km.

Historia kolei w BydgoszczyW
Historia kolei w Bydgoszczy

Historia kolei w Bydgoszczy rozpoczyna się w 1851, kiedy włączono Bydgoszcz w plany związane z budową kolei na wschodnich terenach państwa pruskiego. Spowodowało to powstanie koniunktury gospodarczej i stało się jednym z czynników przyszłego rozwoju ekonomicznego.

Elektryczne Koleje DojazdoweW
Elektryczne Koleje Dojazdowe

Elektryczne Koleje Dojazdowe S.A. – spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie działająca w latach 1922–1947.

Galicyjska Kolej TranswersalnaW
Galicyjska Kolej Transwersalna

Galicyjska Kolej Transwersalna – państwowa linia kolejowa, otwarta w 1884 w Galicji w Austro-Węgrzech. Linia przebiega równoleżnikowo z zachodu na wschód przez górskie obszary Karpat, równolegle do oddanej w roku 1851 drogi 28. Jej łączna długość wynosiła około 800 km. Linia kolejowa przecięła doliny najważniejszych rzek karpackich, stąd jej nazwa, od łacińskiego trans versalis - poprzeczna.

Generalna Dyrekcja Kolei WschodniejW
Generalna Dyrekcja Kolei Wschodniej

Generalna Dyrekcja Kolei Wschodniej – organ administracyjny, będący najwyższym szczeblem zarządzania nie-prywatnymi kolejami w Generalnym Gubernatorstwie w okresie od 1939 do 1945 r.

Górnośląskie Koleje WąskotoroweW
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe – publiczna sieć kolei wąskotorowych o prześwicie toru 785 mm służąca głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Kolej GórnośląskaW
Kolej Górnośląska

Kolej Górnośląska – prywatna kolej w Prusach założona w celu wybudowania linii kolejowej łączącej Wrocław z Górnym Śląskiem, która została oddana do użytku 3 października 1846. W późniejszym okresie Towarzystwo Kolei Górnośląskiej zbudowało i przejęło w użytkowanie dziesiątki innych linii kolejowych, stając się przed nacjonalizacją kolei na terenie Prus i przejęciem jej linii przez pruskie koleje państwowe „KPEV” w 1883 roku jednym z największych przedsiębiorstw kolejowych w Europie.

Kolej Krakowsko-GórnośląskaW
Kolej Krakowsko-Górnośląska

Kolej Krakowsko-Górnośląska – kolej austro-węgierska w Galicji łącząca Kraków z Górnośląskim Zagłębiem Węglowym w Królestwie Prus w Cesarstwie Niemieckim i z Imperium Rosyjskim.

Kolej NadwiślańskaW
Kolej Nadwiślańska

Kolej Nadwiślańska – linia kolejowa otwarta 29 sierpnia 1877. Prowadziła od wówczas nadgranicznego miasta Mława przez Warszawę, Lublin i Chełm do Kowla. Linia liczyła 522 km toru o rozstawie rosyjskim (1524 mm), w 1887 r. pracowało na niej 2364 pracowników.

Kolej PółnocnaW
Kolej Północna

Kolej Północna – kolej wybudowana w granicach Cesarstwa Austrii, łącząca Wiedeń z Krakowem.

Kolej Prawego Brzegu OdryW
Kolej Prawego Brzegu Odry

Kolej Prawego Brzegu Odry lub Kolej Prawoodrzańska – druga po Kolei Górnośląskiej linia kolejowa łącząca Wrocław z Górnym Śląskiem. Została zbudowana przez spółkę akcyjną Towarzystwo Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte–Oder–Ufer–Eisenbahn–Gesellschaft). Przebiega ona na trasie Wrocław – Oleśnica – Lasowice Małe Oleskie – Fosowskie – Tarnowskie Góry – Bytom – Chorzów – Siemianowice Śląskie – Katowice-Szopienice – Katowice-Murcki – Tychy – Pszczyna – Czechowice-Dziedzice. Została oddana do użytku w latach 1865-1872.

Kolej Prudnicko-GogolińskaW
Kolej Prudnicko-Gogolińska

Kolej Prudnicko-Gogolińska – prywatna kolej w Prusach założona w celu wybudowania linii kolejowej łączącej Prudnik z Gogolinem, która została oddana do użytku 4 grudnia 1896.

Kolej Stargardzko-PoznańskaW
Kolej Stargardzko-Poznańska

Kolej Stargardzko-Poznańska – pierwsza linia kolejowa w Wielkopolsce powstała z inicjatywy Szczecina, który od 1843 miał połączenie z Berlinem, a od 1846 ze Stargardem.

Kolej średnicowa w WarszawieW
Kolej średnicowa w Warszawie

Kolej średnicowa w Warszawie – kolejowa linia średnicowa w Warszawie; składa się z dwóch linii kolejowych łączących węzłowe stacje kolejowe Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia.

Kolej Warszawsko-BydgoskaW
Kolej Warszawsko-Bydgoska

Kolej Warszawsko-Bydgoska – linia kolejowa, otwarta 4 grudnia 1862, długości 143 km, łącząca Łowicz (Warszawę) z Bydgoszczą (Berlinem) przez Kutno – Włocławek – Aleksandrów Kujawski. Po stronie pruskiej linia wiodła przez Toruń do Bydgoszczy, gdzie łączyła się z Pruską Koleją Wschodnią.

Kolej Warszawsko-KaliskaW
Kolej Warszawsko-Kaliska

Kolej Warszawsko-Kaliska, Kolej Kaliska – kolej łącząca Warszawę z Kaliszem, wybudowana przez Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej w latach 1900–1902, uruchomiona 15 listopada 1902 jako szerokotorowa (1524 mm).

Kolej Warszawsko-PetersburskaW
Kolej Warszawsko-Petersburska

Kolej Warszawsko-Petersburska – historyczna linia kolejowa łącząca Warszawę z Petersburgiem w Rosji. Była to druga linia kolejowa na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego, otwarta w 1862 r.

Kolej Warszawsko-TerespolskaW
Kolej Warszawsko-Terespolska

Kolej Warszawsko-Terespolska – powstała jako trzecia linia kolejowa na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego. Otwarta została w 1866 r. i łączyła Warszawę z Terespolem.

Kolej Warszawsko-WiedeńskaW
Kolej Warszawsko-Wiedeńska

Kolej Warszawsko-Wiedeńska – linia kolejowa łącząca Warszawę z granicą zaboru austriackiego (Galicją). Była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego i drugą w Imperium Rosyjskim. Pierwszy odcinek wybudowano w 1845 roku, a w 1912 została upaństwowiona przez władze rosyjskie.

Kolej Żelazna Lwów-Czerniowce-JassyW
Kolej Żelazna Lwów-Czerniowce-Jassy

Kolej Żelazna Lwów-Czerniowce-Jassy – wybudowana w latach 1864-1870 w granicach Cesarstwa Austriackiego i częściowo Rumunii kolej o łącznej długości 579,6 km. Składała się z 5 połączonych ze sobą linii o dość zróżnicowanej długości. Pierwszą, najdłuższą z nich otwarto we wrześniu 1866 r. Ostatnią uruchomiono 4 lata później, w listopadzie 1870 r.

Kołobrzeska Kolej WąskotorowaW
Kołobrzeska Kolej Wąskotorowa

Kołobrzeska Kolej Wąskotorowa – była kolej wąskotorowa na Pomorzu Zachodnim o długości 124 km torów i szerokości 1000 mm.

Średzka Kolej PowiatowaW
Średzka Kolej Powiatowa

Średzka Kolej Powiatowa – wąskotorowa linia kolejowa, łącząca pierwotnie Poznań ze Środą Wielkopolską, zachowana po dziś dzień w szczątkowej postaci.

Wschodniogalicyjskie Koleje LokalneW
Wschodniogalicyjskie Koleje Lokalne

Wschodniogalicyjskie Koleje Lokalne – wybudowana w granicach Cesarstwa Austriackiego kolej lokalna o łącznej długości 339,4 km. Składała się z 8, częściowo połączonych ze sobą 20–70 km linii. Pierwszą z nich, 72 km otwarto w końcu listopada 1896. Ostatnią, 24 km uruchomiono niespełna 2 lata później.

Zabytki kolejowe w PolsceW
Zabytki kolejowe w Polsce

Zabytki kolejowe w Polsce – obiekty związane z transportem kolejowym wpisane do ewidencji zabytków.

Kazimierz ZembrzuskiW
Kazimierz Zembrzuski

Kazimierz Zembrzuski – inżynier mechanik, konstruktor; długoletni pedagog, profesor Politechniki Warszawskiej od 1936 roku; ekspert i konsultant przy Ministerstwie Komunikacji; członek PAN oraz komisji i Rad Naukowych różnych instytucji. Autor ekspertyz, opinii, prac naukowych i wielu publikacji. Laureat wielu nagród. Był twórcą pierwszych w Polsce, zaprojektowanych całkowicie samodzielnie, parowozów: w 1931 roku, wraz z zespołem którym kierował, zakończył projekt parowozu Pt31, a pięć lat później dwóch wersji parowozu Pm36 – o tradycyjnym kształcie oraz wersji nowoczesnej z aerodynamiczną obudową, który to parowóz został wyróżniony złotym medalem na Światowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu, w 1937 roku.