Transport kolejowy w PolsceW
Transport kolejowy w Polsce

Transport kolejowy w Polsce – system transportu kolejowego działający na terenie Polski.

Instytut KolejnictwaW
Instytut Kolejnictwa

Instytut Kolejnictwa – instytut badawczy, którego główną działalnością jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowo-badawczych związanych z transportem kolejowym. Jego siedziba znajduje się w Warszawie, w dzielnicy Praga-Południe, na Grochowie, przy ul. Józefa Chłopickiego 50. Instytut posiada również tor doświadczalny o długości 7,7 km zlokalizowany w Węglewie koło Żmigrodu, służący m.in. do testowania pojazdów szynowych i ich elementów oraz sieci trakcyjnej.

Kolej Warszawsko-PetersburskaW
Kolej Warszawsko-Petersburska

Kolej Warszawsko-Petersburska – historyczna linia kolejowa łącząca Warszawę z Petersburgiem w Rosji. Była to druga linia kolejowa na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego, otwarta w 1862 r.

Kolej zaniemeńskaW
Kolej zaniemeńska

Zaniemeńska Kolej Żelazna, kolej zaniemeńska – historyczna linia kolejowa w Imperium Rosyjskim wybudowana w latach 1895–1899 łącząca: Grodno, Augustów, Suwałki, Olitę i Orany.

Magistrala węglowaW
Magistrala węglowa

Magistrala węglowa – trasa kolejowa łącząca bezpośrednio zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią.

Niemiecka sygnalizacja kolejowa w DOKP WrocławW
Niemiecka sygnalizacja kolejowa w DOKP Wrocław

Po II wojnie światowej PKP odziedziczyło odcinek kolejowy Sędzisław – Wałbrzych Główny – Jaworzyna Śląska. Odcinek ten został przed wojną przez Niemców zelektryfikowany napięciem 15 kV i 16⅔ Hz oraz wyposażony w sygnalizację świetlną. Poniżej przedstawiono przykładowe sygnalizatory. Liczba i rozmieszczenie komór świetlnych mogą się jednak różnić. Zazwyczaj semafory posiadały dwa światła czerwone, rzadziej jedno. Często spotykano semafory z trzema światłami zielonymi – jednym dla sygnału S2 i dwoma kolejnymi dla S3. Istniały także tarcze ostrzegawcze bez dolnego, lewego zielonego światła podające jedynie sygnały Ot1 i Ot3. Ostatnie poniemieckie sygnalizatory zostały w 1986 r. zamienione na sygnalizację PKP w Sędzisławiu.

Odznaka „Przodujący Kolejarz”W
Odznaka „Przodujący Kolejarz”

Odznaka „Przodujący Kolejarz” – polskie resortowe odznaczenie cywilne ustanowione w okresie PRL i nadawane również w III RP, przyznawane w formie odznaki honorowej jako zaszczytne wyróżnienie zawodowe, początkowo wyłącznie pracownikom kolejnictwa, później również pracownikom innych resortów. Początkowo odznaka była jednostopniowa, a od 1969 dwustopniowa.

Odznaka honorowa „Zasłużony dla Kolejnictwa”W
Odznaka honorowa „Zasłużony dla Kolejnictwa”

Odznaka honorowa „Zasłużony dla Kolejnictwa” – polskie odznaczenie resortowe ustanowione 22 listopada 2000 i nadawane przez ministra właściwego do spraw transportu, jako zaszczytne honorowe wyróżnienie przyznawane pracownikom kolejnictwa za szczególne osiągnięcia zawodowe oraz innym osobom za zasługi lub osiągnięcia w dziedzinie rozwoju kolejnictwa. Odznaka jest jednostopniowa i może być nadana tylko raz.

Odznaka tytułu honorowego „Zasłużony Kolejarz Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej”W
Odznaka tytułu honorowego „Zasłużony Kolejarz Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej”

Odznaka tytułu honorowego „Zasłużony Kolejarz Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej” – jedna z piętnastu odznak tytułów honorowych przyznawanych w PRL, ustanowiona 9 listopada 1955 jako wyróżnienie dla najbardziej zasłużonych pracowników kolejnictwa, którzy w okresie wieloletniej ofiarnej pracy przyczynili się do sprawnego wykorzystania taboru kolejowego oraz urządzeń kolejowych, inicjowania i rozwoju współzawodnictwa pracy, zabezpieczania regularności ruchów pociągów, oszczędności paliw i energii, rozwoju budownictwa kolejowego, wprowadzania i upowszechniania postępu technicznego, obniżki kosztów własnych, a także poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.

Rail BalticaW
Rail Baltica

Rail Baltica – linia kolejowa będąca elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łącząca torem normalnym Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Planowana Rail Baltica w Polsce to 374 km trasy kolejowej. Pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 160 km/h. Stanowi jeden z priorytetowych projektów Trans-European Transport Networks.

Rp 1W
Rp 1

Rp 1 „Baczność” – sygnał ostrzeżenia w ruchu kolejowym w Polsce w postaci jednego długiego tonu gwizdawką lub syreną lokomotywy.

Rzecznik Praw Pasażera KoleiW
Rzecznik Praw Pasażera Kolei

Rzecznik Praw Pasażera Kolei jest instytucją pomagająca konsumentom rozwiązywać spory z przedsiębiorstwami kolejowymi na drodze postępowania polubownego.

Stowarzyszenie Kolejarzy Katolickich w KozachW
Stowarzyszenie Kolejarzy Katolickich w Kozach

Stowarzyszenie Kolejarzy Katolickich (SKK) jest organizacją zrzeszającą czynnych i emerytowanych pracowników kolejowych mieszkających na terenie miejscowości Kozy. Działa przy parafii p.w. Świętych Apostołów Szymona i Judy Tadeusza w Kozach. Swoją działalność rozpoczęło 25 listopada 1993 roku.

Straż Ochrony KoleiW
Straż Ochrony Kolei

Straż Ochrony Kolei (SOK) – umundurowana i uzbrojona formacja działająca na podstawie Ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym.

Tor doświadczalny Instytutu KolejnictwaW
Tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa

Tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa – tor kolejowy, znajdujący się w okolicy miasta Żmigród, w województwie dolnośląskim. Tor ma charakter badawczy i doświadczalny, służy przede wszystkim testom trwałości i niezawodności pojazdów, systemów, nawierzchni i urządzeń kolejowych. Obiekt jest zarządzany przez Instytut Kolejnictwa i jego jednostkę – Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego. Część toru doświadczalnego zajmują laboratoria Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

Urząd Transportu KolejowegoW
Urząd Transportu Kolejowego

Urząd Transportu Kolejowego – urząd obsługujący Prezesa UTK – organ centralnej administracji rządowej. UTK jest regulatorem rynku kolejowego. Powstał na drodze przekształcenia Głównego Inspektoratu Kolejnictwa.