Historia kolei w Austro-WęgrzechW
Historia kolei w Austro-Węgrzech

Sieć kolejowa Monarchii Naddunajskiej była jedną z największych i najgęstszych w Europie, choć technicznie ustępowała niektórym krajom. System kolejowy zaczął się rozwijać, podobnie jak na całym kontynencie, w latach 20. XIX wieku. Początkowo były to koleje konne, następnie parowe, a na przełomie XIX i XX wieku weszły do użycia maszyny napędzane elektrycznie.

Austriackie Koleje Państwowe (na terenie Galicji)W
Austriackie Koleje Państwowe (na terenie Galicji)

Austriackie Koleje Państwowe – wybudowane, w latach 1850-1857 i 1875-1906, w granicach Cesarstwa Austriackiego koleje państwowe o łącznej długości 2 884,6 km.

Kolej podmiejska Bratysława – WiedeńW
Kolej podmiejska Bratysława – Wiedeń

Kolej podmiejska Bratysława-Wiedeń – elektryczna kolej dojazdowa, uruchomiona w 1914, pomiędzy stolicą Cesarstwa Austrii, a ówczesnym węgierskim miastem Pozsony. Łączyła w sobie elementy tramwaju i kolei.

Bratislava hlavná stanicaW
Bratislava hlavná stanica

Bratislava hlavná stanica – główny dworzec kolejowy w Bratysławie i największy na Słowacji. Ma połączenia m.in. do Wiednia, Budapesztu, Pragi i Berlina.

Brno hlavní nádražíW
Brno hlavní nádraží

Brno hlavní nádraží – główny i największy dworzec kolejowy w Brnie, jeden z największych w Czechach, a zarazem jeden z najstarszych w Europie. Stacja została otwarta w 1839, w bezpośredniej bliskości historycznego centrum miasta. Intensywny wzrost ruchu kolejowego - tak pasażerskiego, jak i towarowego - już w l. 20. XX wieku spowodował wysunięcie koncepcji przesunięcia dworca w inne miejsce.

Linia kolejowa 80 Budapest – Hatvan - Miskolc - SátoraljaújhelyW
Linia kolejowa 80 Budapest – Hatvan - Miskolc - Sátoraljaújhely

Linia kolejowa Budapest – Hatvan – Miskolc – Sátoraljaújhely – główna linia kolejowa na Węgrzech. Linia do stacji Mezőzombor jest dwutorowa i zelektryfikowana, sieć trakcyjna jest zasilana napięciem zmiennym 25 kV 50 Hz. Jest to linia jedna z najdłuzszych na ziemi węgierskiej.

Budapest KeletiW
Budapest Keleti

Budapest Keleti (Budapeszt Wschodni) – niegdyś nazywany Dworcem Centralnym, jest największą stacją kolejową w Budapeszcie. Znajduje się w VIII dzielnicy Józsefváros, na Baross tér. Budynek dworca został zbudowany pomiędzy 1881 a 1884 i stanowił jedną z najnowocześniejszych stacji kolejowych w Europie. Część frontową budynku dworca zaprojektował Gyula Rotchlitz, konstrukcję hali dworcowej János Feketeházy. Pomniki wykonał Gyula Bezerédy, a freski z kolei Károly Lotz i Mór Than. Natomiast ruchowi pieszemu na obniżonym przejściu podziemnym, jak i łączącym dwie sąsiednie ulice przejściu naziemnym przyglądają się z wnęk głównej fasady przedniej pomniki Jamesa Watta i George’a Stephensona. Znajdujące się pod dworcowym zegarem słupy były swego czasu zwieńczone czterema rzeźbami, które zniknęły w latach 30. XX w. Na podstawie starych fotografii udało się jednak zrekonstruować je na nowo i od 2003 są ponownie ozdobą części frontowej dworca. Rekonstrukcji dokonał artysta rzeźbiarz Frigyes Janzer i Ferenc Gyurcsek.

Linia kolejowa 120a Budapest–SzolnokW
Linia kolejowa 120a Budapest–Szolnok

Linia kolejowa Budapest – Szolnok – linia dwutorowa z siecią trakcyjną zasilaną prądem zmiennym 25 kV 50 Hz.

GurktalbahnW
Gurktalbahn

Gurktalbahn - wąskotorowa lokalna linia kolejowa, znajdująca się na terenie Karyntii (Austria) w Alpach Gurktalskich, w dolinie rzeki Gurk.

Linia kolejowa 82 Hatvan–SzolnokW
Linia kolejowa 82 Hatvan–Szolnok

Linia kolejowa Hatvan–Szolnok – jest to linia jednotorowa z siecią trakcyjną zasilaną prądem zmiennym 25 kV 50 Hz.

Kolej PółnocnaW
Kolej Północna

Kolej Północna – kolej wybudowana w granicach Cesarstwa Austrii, łącząca Wiedeń z Krakowem.

Kraków GłównyW
Kraków Główny

Kraków Główny – stacja kolejowa w Krakowie, będąca jedną z najważniejszych w południowej Polsce, obsługująca połączenia lokalne i dalekobieżne w ruchu krajowym i międzynarodowym. Według kategoryzacji PKP ma najwyższą kategorię Premium.

Linia kolejowa 1 Budapest–Hegyeshalom–RajkaW
Linia kolejowa 1 Budapest–Hegyeshalom–Rajka

Linia kolejowa Budapest – Hegyeshalom – Rajka – główna linia kolejowa na Węgrzech. Jest to linia dwutorowa, w całości zelektryfikowana, sieć jest zasilana napięciem zmiennym 25 kV 50 Hz.

Linia kolejowa 80a Budapest–HatvanW
Linia kolejowa 80a Budapest–Hatvan

Linia kolejowa Budapest–Hatvan – jest to linia kolejowa dwutorowa z siecią trakcyjną zasilaną prądem zmiennym o napięciu 25 kV 50 Hz.

Linia kolejowa nr 107W
Linia kolejowa nr 107

Linia kolejowa nr 107 – jednotorowa, niezelektryfikowana, pierwszorzędna linia kolejowa łącząca stację Nowy Zagórz ze stacją Łupków i przejściem granicznym ze Słowacją w tej miejscowości.

Lwów (stacja kolejowa)W
Lwów (stacja kolejowa)

Lwów – stacja kolejowa we Lwowie przy placu Dworcowym 1. Eklektyczny dworzec został wzniesiony w latach 1899–1904 według projektu Władysława Sadłowskiego.

Łupków (stacja kolejowa)W
Łupków (stacja kolejowa)

Łupków – stacja kolejowa w Starym Łupkowie, w Polsce.

Montafonerbahn AGW
Montafonerbahn AG

Montafonerbahn AG (MBS) – prywatna firma transportowa w Austrii. Jest przede wszystkim właścicielem i operatorem kolei o tej samej nazwie łączącej Bludenz i Schruns w Vorarlbergu. Montafonerbahn AG (MBS) została założona w 1904 w Schruns. Głównym udziałowcem jest obecnie stowarzyszenie samorządowe Stand Montafon. Linia ma 12,8 km długości i biegnie górską doliną rzeki Ill.

Muzeum Kolei w ZubrnicachW
Muzeum Kolei w Zubrnicach

Muzeum kolei w Zubrnicach – muzeum kolejnictwa zlokalizowane w czeskich Zubrnicach, na dworcu kolei lokalnej Velké Březno – Verneřice – Úštěk.

Podróż Franciszka Józefa I po Galicji i Bukowinie (1880)W
Podróż Franciszka Józefa I po Galicji i Bukowinie (1880)

Podróż Franciszka Józefa I po Galicji i Bukowinie (1880).

Praha hlavní nádražíW
Praha hlavní nádraží

Praha hlavní nádraží – główny osobowy dworzec kolejowy w Pradze i w całych Czechach.

Tunel BeskidzkiW
Tunel Beskidzki

Tunel Beskidzki – tunel kolejowy przechodzący pod głównym grzbietem Karpat Wschodnich na Ukrainie o długości 1750 m.

Tunel kolejowy w ŁupkowieW
Tunel kolejowy w Łupkowie

Tunel kolejowy Łupków w Starym Łupkowie – obiekt inżynieryjny na pograniczu Bieszczadów i Beskidu Niskiego, łączący polską i słowacką sieć kolejową. Tunel oddany został do użytku 30 maja 1874 roku.

Wien SüdbahnhofW
Wien Südbahnhof

Wien Südbahnhof - dawny największy dworzec kolejowy w Wiedniu, położony w południowo-wschodniej części miasta. Kończyły na nim swój bieg pociągi m.in. z Polski, Słowacji i Węgier. W 2009 został zamknięty.