Kanały wodne we WrocławiuW
Kanały wodne we Wrocławiu

Kanały wodne we Wrocławiu, wraz z rzekami przepływającymi przez miasto, stanowią jeden z większych w Polsce węzłów wodnych. Ich powstanie związane jest z szeregiem inwestycji hydrotechnicznych prowadzonych we Wrocławiu od najwcześniejszych lat istnienia osadnictwa na terenie obecnego miasta. Największe kanały wodne związane są z przebudową systemu wodnego największej z wrocławskich rzek - Odry, zarówno na potrzeby żeglugi jak i ochrony przeciwpowodziowej. Na obszarze miasta znajdują się również inne, mniejsze kanały, o charakterze zarówno przeciwpowodziowym jak i melioracyjnym i innym, związane z mniejszymi rzekami i ciekami wodnymi. Część z nich oprócz funkcji wyżej wymienionych, to kanały powstałe także dla potrzeb doprowadzenia wodny dla młynów wodnych i małych elektrowni wodnych lub zaopatrzenia albo odprowadzenia wód z innych zakładów i urządzeń.

Fosa Miejska we WrocławiuW
Fosa Miejska we Wrocławiu

Fosa Miejska we Wrocławiu – pozostałości skomplikowanego systemu umocnień Wrocławia, w znacznej mierze opartego o naturalne i sztuczne odcinki rzeki Odry i wpadającej do niej Oławy. Zachowane do dziś fragmenty fosy, biegnące wzdłuż ul. Podwale, stanowiły element zewnętrznego pierścienia umocnień okalającego miasto, od północnego wschodu i wschodu, na najdłuższym swym odcinku – od południa, oraz częściowo od zachodu. Obecnie pas zieleni wzdłuż fosy nazwany został Promenadą Staromiejską.

Kanał Jazu Macieja we WrocławiuW
Kanał Jazu Macieja we Wrocławiu

Kanał Jazu Macieja – kanał wodny we Wrocławiu, stanowiący jeden z elementów Śródmiejskiego Węzła Wodnego. Swój początek bierze na lewym brzegu Odry Południowej, która to odnoga rzeki tworzy w tym miejscu wypięty ku północy łuk, opływając wyspę Tamka. Koniec kanału uchodzi również do Odry Południowej. Kanał Jazu Macieja rozdziela wyspę Tamka od terenu Starego Miasta. Brzegi kanału to częściowo pionowe ściany; ściany oporowe betonowe, z okładziną kamienną; a częściowo skarpowe, umocnione. Kanał nie jest dostępny dla żeglugi.

Kanał Miejski we WrocławiuW
Kanał Miejski we Wrocławiu

Kanał Miejski, to kanał wodny we Wrocławskim Węźle Wodnym, wybudowany w ramach realizacji inwestycji hydrotechnicznej – budowy nowej drogi wodnej przez Wrocław. Jest on, wraz z odcinkiem Starej Odry, elementem drogi wodnej Wrocławski Szlak Miejski.

Kanał Młyna Maria we WrocławiuW
Kanał Młyna Maria we Wrocławiu

Kanał Młyna Maria – kanał wodny we Wrocławiu, stanowiący jeden z elementów Śródmiejskiego Węzła Wodnego. Swój początek bierze na lewym brzegu Odry Północnej, która to odnoga rzeki tworzy w tym miejscu wypięty ku północy łuk. Ta część kanału przebiega przez dwa kanały robocze dawnych młynów wchodzących w skład Piaskowego Stopnia Wodnego. Obudowę rynien stanowi mur z cegły posadowiony na ruszcie z pali dębowych. Koniec kanału uchodzi natomiast do Odry Południowej. Kanał Młyna Maria oddziela Wyspę Młyńską, a za Upustem powodziowym Klary, Wyspę Słodową od Wyspy Piasek. Brzegi kanału to pionowe ściany murowane. Kanał jest dostępny dla żeglugi tylko w jednym kierunku zachodnim, zgodnym z przepływem nurtu rzeki, tzn. w dół rzeki, od ujścia do tego kanału Upustu powodziowego Klary. Droga wodna w kierunku wschodnim, w górę rzeki, prowadzi przez Odrę Południową i Śluzę Piaskową.

Kanał OdpływowyW
Kanał Odpływowy

Kanał Odpływowy – kanał we Wrocławiu, stanowiący element zabezpieczenia przeciwpowodziowego miasta – kanał przeciwpowodziowy. Zlokalizowany jest we wschodniej części Wrocławia, pomiędzy osiedlami Strachocin i Swojczyce. Wybudowany został w celu umożliwienia przerzutu części wód wezbraniowych na rzece Odra, do rzeki Widawy i tym samym przeprowadzenia ich poza centrum miasta. Jego długość wynosi ok. 2,5 km. Stanowi on uzupełnienie węzła wodnego Bartoszowice–Opatowice, który umożliwia sterowanie przepływem wód przez Wrocławski Węzeł Wodny. Możliwości kanału w czasie powodzi w 1997 r. były zdecydowanie niewystarczające i wynosiły do 150 m³/s. Planowana jest modernizacja tego elementu ochrony przeciwpowodziowej Wrocławia, poprzez inwestycję polegającą na jego przebudowie, tak aby istniała możliwość przerzucenia 320 m³/s wody wezbraniowej z Odry do Widawy, co stanowić ma około 10% ilości wód powodziowych, którą ma mieć możliwość przeprowadzić cały Wrocławski Węzeł Wodny. Odpowiedzialny za modernizację obwałowań na terenie Wrocławia i za budowę przerzutu do rzeki Widawy będzie Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu oraz Pełnomocnik Rządu ds. Programu dla Odry 2006.

Kanał Powodziowy we WrocławiuW
Kanał Powodziowy we Wrocławiu

Kanał Powodziowy we Wrocławiu – kanał wodny przeciwpowodziowy, wybudowany we Wrocławiu w celu przeprowadzania wód powodziowych na rzece Odra, na północ od centrum miasta. Kanał został wybudowany, wraz z Kanałem Żeglugowym, w latach 1913–1917.

Kanał RóżankaW
Kanał Różanka

Kanał Różanka – kanał żeglugowy we Wrocławiu, wybudowany jako część drogi wodnej omijającej centrum miasta. Rozwój żeglugi na Odrze oraz zbyt mała przepustowość drogi wodnej przebiegającej przez centrum miasta oraz drogi wodnej przebiegającej Starą Odrą i Kanałem Miejskim, a także potrzeba ochrony miasta przed powodzią, spowodowało realizację projektu nowej drogi wodnej oraz kanału ulgi. W ramach tej inwestycji wybudowano Kanał Powodziowy i Kanał Żeglugowy oraz Kanał Różanka. Początek drogi wodnej znajduje się w 244,2 km biegu rzeki Odry, biegnie Kanałem Żeglugowym, dalej Starą Odrą i na koniec Kanałem Różanka, całość 10,7 km długości szlaku żeglugowego. Kanał został wybudowany, w latach 1912-1917 (1913-1917). Istotną część tego odcinka drogi wodnej stanowi Śluza Różanka. Na północ od Kanału Różanka znajduje się osiedle Różanka. Na południe od kanału znajduje się koryto Starej Odry, następnie Kanał Miejski, a za nimi osiedle Kleczków. Poszczególne koryta rozdzielone są dużymi groblami. U zbiegu tych trzech koryt znajduje się Przeładownia Elektrociepłowni Wrocław. Nad Kanałem Różanka przerzucone są dwie przeprawy mostowe, drogowe: w początkowym biegu kanału Mosty Trzebnickie, i dalej przed Śluzą Różanka Mosty Osobowickie.

Kanał wodny "Upust Klary" we WrocławiuW
Kanał wodny "Upust Klary" we Wrocławiu

Upust Klary – kanał wodny we Wrocławiu, stanowiący jeden z elementów Śródmiejskiego Węzła Wodnego. Swój początek i koniec bierze na lewym brzegu Odry Północnej w Śródmiejskim Węźle Wodnym, która to odnoga rzeki tworzy w tym miejscu wypięty ku północy łuk. Kanał Upust Klary stanowi cięciwę tego łuku, skracając drogę wodną w tym miejscu. Nad kanałem przerzucony jest Most Klary. Upust Klary rozdziela Wyspę Bielarską od Wyspy Słodowej. Brzegi kanału są skarpowe, z wyjątkiem murowanych ścian rynien roboczych młynów Klary, wchodzących w skład Piaskowego Stopnia Wodnego. Kanał na odcinku rynny roboczej młynów jest zamknięty dla żeglugi. Droga wodna w kierunku wschodnim, w górę rzeki, przeprowadzona jest przez Upust powodziowy Klary, a w kierunku zachodnim, w dół rzeki, pod Mostem Piaskowym.

Kanał Żeglugowy we WrocławiuW
Kanał Żeglugowy we Wrocławiu

Kanał Żeglugowy we Wrocławiu – kanał wodny, wybudowany w celu ułatwienia żeglugi i dostosowania węzła wodnego we Wrocławiu do rosnących potrzeb transportowych na rzece Odra. Przeprowadzony został na północ od centrum miasta. Kanał został wybudowany, wraz z Kanałem Powodziowym, w latach 1912-1917 (1913-1917). Projektantem kanału był Christian Nakonz.

Przekop SzczytnickiW
Przekop Szczytnicki

Przekop Szczytnicki – kanał wodny (przekop) we Wrocławskim Węźle Wodnym, wybudowany w ramach realizacji inwestycji hydrotechnicznej – budowy nowej drogi wodnej przez Wrocław. Jest on, wraz z odcinkiem Starej Odry i Kanałem Miejskim, elementem drogi wodnej Wrocławski Szlak Miejski. Równolegle do kanału, przebiega Wybrzeże Stanisława Wyspiańskiego. Początek kanału znajduje się w 250 km biegu rzeki Odry.

Stara Odra we WrocławiuW
Stara Odra we Wrocławiu

Stara Odra, to jedna z odnóg rzeki Odra we Wrocławiu, ukształtowana w wyniku prowadzanych we wrocławskim węźle wodnym inwestycji hydrotechnicznych. Stara Odra jest elementem drogi wodnej Wrocławski Szlak Miejski. Początek tej odnogi zlokalizowany jest w 250,1 km biegu rzeki.

Upust powodziowy KlaryW
Upust powodziowy Klary

Upust powodziowy Klary – kanał wodny we Wrocławiu, stanowiący jeden z elementów Śródmiejskiego Węzła Wodnego – Piaskowego Stopnia Wodnego.