
Kolumna morowa – wolno stojąca konstrukcja architektoniczna, w kształcie słupa, obelisku bądź piramidy, wsparta na cokole, zdobiona licznymi figurami świętych lub alegorycznymi. Często jest to kolumna Trójcy Przenajświętszej lub kolumna maryjna.
Kolumna wotywna Najświętszej Maryi Panny w Kłodzku – późnobarokowa kolumna maryjna wykonana w Kłodzku w 1680 przez miejscowego rzeźbiarza Jana Adama Bayerhoffa i ślusarza Jana Scholza.

Kolumna maryjna, kolumna mariacka – kolumna, na której znajduje się figura Matki Boskiej, najczęściej barokowa, wzniesiona w okresie późnej kontrreformacji. Charakterystyczna dla krajów Monarchii Habsburgów i Bawarii. Bardzo często fundowana jako wotum za ustąpienie zarazy.
Kolumna morowa w Nitrze – barokowa kolumna Maryjna znajdująca się na placu Jana Pawła II w Nitrze postawiona dla upamiętnienia zakończenia epidemii dżumy w 1749.

Kolumna morowa w Wiedniu – barokowa kolumna Trójcy Świętej znajdująca się na Placu Graben w Wiedniu.

Kolumna Niepokalanej Maryi Panny – słup morowy położony w ulicy Šultysově w Kutnej Horze. Jest chroniony jako zabytek kultury Republiki Czeskiej.

Kolumna św. Józefa w Trnawie – barokowy zespół architektoniczno-rzeźbiarski, usytuowany w centralnej części Placu św. Mikołaja w Trnawie w południowo-zachodniej Słowacji. Z racji tego, że obiekt został ufundowany jako wyraz wdzięczności za zanik epidemii, która dotknęła miasto, popularnie nazywany jest „kolumną morową św. Józefa”.

Kolumna Św. Trójcy – barokowa Kolumna Trójcy Przenajświętszej w górnej części Rynku Małostrańskiego w Pradze.

Kolumna Trójcy Przenajświętszej – wolnostojąca konstrukcja architektoniczna w kształcie słupa, obelisku bądź piramidy, wsparta na cokole, zdobiona licznymi figurami alegorycznymi. Jest to rodzaj Kolumny morowej.

Kolumna Trójcy Przenajświętszej w Trnawie – barokowa, kamienna kolumna zwieńczona przedstawieniem św. Trójcy w Trnawie na Słowacji. Najstarsza i najpiękniejsza kompozycja rzeźbiarska w mieście.

Kolumna Trójcy Świętej – kolumna w Ołomuńcu. Została wzniesiona w latach 1716–1754. Wszyscy artyści i rzemieślnicy pracujący przy budowie Kolumny byli obywatelami Ołomuńca, dlatego praca przy budowie była także wyrazem lokalnego patriotyzmu.