Otwarte oprogramowanieW
Otwarte oprogramowanie

Otwarte oprogramowanie – rodzaj oprogramowania komputerowego, w którym kod źródłowy jest wydawany na podstawie licencji, na mocy której właściciel praw autorskich przyznaje użytkownikom prawa do badania, zmiany i rozpowszechniania oprogramowania w ramach licencji wolnego oprogramowania. Oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym jest zazwyczaj rozwijane przez szeroką społeczność programistów. Odłam ruchu wolnego oprogramowania, który proponuje nazwę open source software jako alternatywną dla free software.

AnsibleW
Ansible

Ansible – otwarte oprogramowanie służące do wdrażania, konfiguracji i zarządzania. Działa na systemach operacyjnych z rodziny Unix, ale może być wykorzystywane zarówno na systemach z rodziny Unix jak i Microsoft Windows.

Apache KafkaW
Apache Kafka

Apache Kafka – broker wiadomości dostępny jako otwarte oprogramowanie. Projekt jest napisany w Scali, a rozwija go Apache Software Foundation. Cel przedsięwzięcia to umożliwienie obsługi danych czasu rzeczywistego pochodzących z wielu węzłów. Ujednolicona obsługa strumieni wejściowych ma zapewniać dużą przepustowość i redukcję opóźnień. Projekt powstał pod silnym wpływem dzienników transakcji.

ApertiumW
Apertium

Apertium – automatyczny translator służący do powierzchownego tłumaczenia, który używa przetworników skończonych do wszystkich leksykalnych przekształceń oraz ukrytego modelu Markowa do rozpoznawania części mowy.

ConnectBotW
ConnectBot

ConnectBot – bezpłatny klient usług SSH i Telnet, działający pod systemem operacyjnym Android.

Definicja wolnych dóbr kulturyW
Definicja wolnych dóbr kultury

Definicja wolnych dóbr kultury − dokument określający warunki, jakie muszą być spełnione, aby uznać, że dany zasób należy do zbioru otwartej treści. Definicja ta została sformułowana przez Erika Möllera w 2007 roku i opublikowana na stronie freedomfinder.org.

Elgg (oprogramowanie)W
Elgg (oprogramowanie)

Elgg – framework przeznaczony do tworzenia portali społecznościowych w języku PHP. Rozwijany jest przez Fundację Elgg oraz społeczność programistów oraz użytkowników, oferujących także wsparcie techniczne. Framework rozpowszechniany jest na licencjach GPLv2 oraz X11.

EtherpadW
Etherpad

Etherpad – narzędzie umożliwiające edycję dokumentu tekstowego przez wiele osób w tym samym czasie. Towarzyszący obok czat umożliwia komentowanie i rozmowy. Etherpad początkowo tworzony był m.in. przez Google, wydany następnie jako otwarte oprogramowanie.

FreenetW
Freenet

Freenet – zdecentralizowana anonimowa sieć dystrybucji informacji, tworzona w taki sposób, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo i prywatność użytkowników. Wykorzystuje łącza i dyski jej użytkowników, analogicznie do sieci Torrent. Jej implementacja jest napisana w oparciu o zasadę Open Source. Projekt jest rozwijany od 2000 roku.

FreeOTFEW
FreeOTFE

FreeOTFE jest oprogramowaniem Open Source dla systemów Microsoft Windows 2000/XP/2003/Vista/Windows 7, Pocket PC/Windows Mobile, pozwala ona na budowanie wirtualnych dysków, na których wszystkie zapisywane pliki są szyfrowane

G'MICW
G'MIC

G'MIC – bezpłatny i otwartoźródłowy framework pozwalający na obróbkę zdjęć. Może zostać wykorzystywany między innymi do konwersji, przetwarzania, filtrowania i tworzenia fotomontaży.

Google FuchsiaW
Google Fuchsia

Fuchsia – oparty na możliwościach (Capability-based) system operacyjny obecnie rozwijany przez Google. Po raz pierwszy stał się znany publiczności, gdy projekt pojawił się na GitHubie w sierpniu 2016 r. bez oficjalnego ogłoszenia. W przeciwieństwie do wcześniejszych systemów operacyjnych opracowanych przez Google, takich jak Chrome OS i Android, opartych na jądrze Linux, Fuchsia jest oparta na nowym mikrojądrze o nazwie „Zircon”.

Google Highly Open Participation ContestW
Google Highly Open Participation Contest

Google Highly Open Participation Contest – konkurs uruchomiony przez Google w latach 2007-2008 skierowany do uczniów gimnazjów i szkół średnich. Jest zaprojektowany, by zachęcić uczestników do rozwijania projektów otwartego oprogramowania.

Haiku (system operacyjny)W
Haiku (system operacyjny)

Haiku – wolny i otwarty system operacyjny kompatybilny z systemem BeOS. Jego rozwój rozpoczął się w 2001 roku. W 2008 był w stanie skompilować własny kod źródłowy. Pierwsza wersja alpha została wydana we wrześniu 2009, druga w maju 2010, a trzecia, najnowsza w czerwcu 2011 roku.

Carsten HaitzlerW
Carsten Haitzler

Carsten Haitzler – inżynier oprogramowania, w społeczności open source znany jako Raster lub Rasterman.

ImageMagickW
ImageMagick

ImageMagick – darmowy pakiet do obróbki grafiki, z dostępnym kodem źródłowym. Programy wchodzące w skład pakietu pozwalają wyświetlić, tworzyć, modyfikować i zapisywać pliki graficzne w wielu formatach.

IPythonW
IPython

IPython – interaktywna powłoka dla języka Python, o dodatkowych elementach składni i poszerzonych możliwościach. Obecnie oferuje introspekcję, media interaktywne, składnię powłoki oraz uzupełnianie wiersza poleceń.

JollaW
Jolla

Jolla Ltd. – fińskie przedsiębiorstwo projektujące, produkujące i dystrybuujące smartfony z systemem operacyjnym Linux MeeGo Sailfish OS, który jest oparty na i jest bezpośrednią kontynuacją Linuxa MeeGo znanego z telefonu Nokia N9. Urządzenia z Sailfish OS należą do ekosystemu MeeGo. Ze względu na prawa Nokii i Intela do własności nazwy 'MeeGo' firma Jolla użyła innej nazwy.

LAMEW
LAME

LAME − kodek kompresji stratnej dźwięku formatu MP3 opublikowany na zasadach wolnej licencji. Nazwa LAME to akronim rekurencyjny od ang. LAME Ain't an Mp3 Encoder.

MatroskaW
Matroska

Matroska – kontener multimedialny, czyli format przechowywania obrazu lub dźwięku w jednym pliku. Pliki Matroska mogą zawierać m.in. napisy, menu itp. Projekt powstał w roku 2003. W roku 2010 firma Google zaprezentowała format WebM, którego kontener bazuje na Matrosce.

Mesa 3DW
Mesa 3D

Mesa 3D – biblioteka funkcji graficznych udostępniana wraz z kodem źródłowym, stworzona przez Briana Paula w sierpniu 1993, będąca implementacją OpenGL do renderowania trójwymiarowej grafiki na różnych platformach. Mimo że Mesa nie jest oficjalną implementacją OpenGL to struktura, składnia i semantyka tego API jest taka sama jak w OpenGL. Biblioteka ta jest alternatywą dla zamkniętych sterowników udostępnianych przez AMD i nVidia.

Mozilla Application SuiteW
Mozilla Application Suite

Mozilla Application Suite – pakiet programów składający się m.in. z przeglądarki internetowej, klienta poczty, czytnika grup dyskusyjnych, klienta IRC oraz edytora stron HTML.

NASMW
NASM

NASM, Netwide Assembler to wolnodostępny asembler dla języka Asembler x86.

Node.jsW
Node.js

Node.js – wieloplatformowe środowisko uruchomieniowe o otwartym kodzie do tworzenia aplikacji typu server-side napisanych w języku JavaScript. Przyczynił się do stworzenia paradygmatu „JavaScript everywhere” umożliwiając programistom tworzenie aplikacji w obrębie jednego języka programowania zamiast polegania na odrębnych po stronie serwerowej.

Open Source InitiativeW
Open Source Initiative

Open Source Initiative – amerykańska organizacja pożytku publicznego, założona w lutym 1998 roku przez Erica Raymonda oraz Bruce'a Perensa w celu promocji Otwartego Oprogramowania.

OpenclipartW
Openclipart

Openclipart nazywana w skrócie OCAL – międzynarodowy projekt mający na celu rozpowszechnianie grafik w wektorowym formacie SVG i udostępniania ich do domeny publicznej, w tym celu cała zawartość udostępniana na stronie została objęta licencją Creative Commons CC0. Nowa wersja strony pozwala na lepszą współpracę artystów którzy tworzą, udostępniają i remiksują pracę innych.

OpenColaW
OpenCola

OpenCola – napój gazowany smakiem przypominający Coca-Colę lub Pepsi będący pierwszym na świecie produktem konsumpcyjnym oferowanym od 2001 na licencji GPL.

OpenSSHW
OpenSSH

OpenSSH – zestaw programów komputerowych zapewniających szyfrowaną komunikację w sieci komputerowej dzięki protokołowi SSH. Został stworzony jako otwarta alternatywa dla oprogramowania Secure Shell stworzonego przez Tatu Ylönen w chwili, gdy stało się ono komercyjne. OpenSSH opiera się o kod ostatniej wolnej wersji tego programu i od tego czasu rozwija się niezależnie. Projektowi przewodniczy Theo de Raadt, a program udostępniany jest na licencji BSD. Może pracować w wielu systemach uniksopodobnych, m.in. AIX, BSD, HP-UX, IRIX, Linux, macOS i Solaris. Istnieje także wersja przeznaczona do uruchamiania w środowisku Cygwin.

OpenVZW
OpenVZ

OpenVZ – otwarta platforma wirtualizacji systemu operacyjnego dla Linuksa. Pozwala niezależnie od siebie uruchomić kilka systemów wirtualnych (VPS), używających wspólnego jądra z hipernadzorcą. Mogą to być na przykład różne dystrybucje, środowiska testowe czy serwery dzierżawione. Każde z tych środowisk wirtualnych może być zarządzane zupełnie osobno, tak jakby było fizycznym serwerem. Ograniczeniem jest brak możliwości zmiany jądra, gdyż jest ono wspólne. Systemy wirtualne posiadają osobne, wzajemnie niezależne pamięć operacyjną, systemy plików, użytkowników i grupy, urządzenia i zarządzanie siecią, drzewa procesów i komunikację międzyprocesową. Zarządzanie środowiskami wirtualnymi pozwala na zmiany w locie ilości dostępnej pamięci czy zasad przydziału czasu procesora. Umożliwia również hibernację całego środowiska wirtualnego do pliku dyskowego i odtworzenie go na innym serwerze OpenVZ, co pozwala na migrację na żywo między fizycznymi maszynami, postrzeganą od strony klienta jak krótkotrwały przestój, gdyż zachowywany jest nawet stan otwartych połączeń sieciowych.

OScarW
OScar

OScar – pierwsza próba stworzenia projektu kompletnego samochodu opartego na zasadach open source.

PeerGuardianW
PeerGuardian

PeerGuardian i PeerGuardian 2 to otwarte programy rozwijane przez Phoenix Labs. Umożliwiały blokowanie przychodzących i wychodzących połączeń w oparciu o listę blokowanych adresów IP. Ich zadaniem była ochrona prywatności użytkowników przed organizacjami takimi jak RIAA, czy też MPAA podczas używania sieci P2P takich jak FastTrack i BitTorrent. Aplikacja umożliwiała również blokowanie reklam i programów szpiegujących w zależności od preferencji użytkownika.

PerlW
Perl

Perl – interpretowany, dynamiczny język programowania wysokiego poziomu autorstwa Larry’ego Walla początkowo przeznaczony głównie do pracy z danymi tekstowymi, obecnie używany do wielu innych zastosowań. Wzorowany na takich językach jak C, skryptowe: sed, awk i sh i inne.

PHPW
PHP

PHP – interpretowany, skryptowy język programowania zaprojektowany do generowania stron internetowych i budowania aplikacji webowych w czasie rzeczywistym.

PuTTYW
PuTTY

PuTTY – bezpłatny program będący klientem usług TELNET, SSH i rlogin, działający pod systemami operacyjnymi Microsoft Windows oraz Unix/Linux, przeniesiony także m.in. na systemy Windows CE i Symbian. Aplikacja została stworzona przez Simona Tathama i rozpowszechniana jest na licencji MIT.

PyPyW
PyPy

PyPy – implementacja języka Python napisana w języku RPython — statycznym podzbiorze Pythona, który można skompilować do kodu bajtowego Javy, CLR czy C. Umożliwia też tworzenie kompilatorów JIT poprzez napisanie interpretera.

Raspberry Pi OSW
Raspberry Pi OS

Raspberry Pi OS – dystrybucja Linuksa oparta na Debianie, przystosowana do pracy z minikomputerami Raspberry Pi. Został stworzony przez Mike'a Thompsona i Petera Greena, rozwijany jest przez małą grupę deweloperów. Został uznany przez Fundację Raspberry Pi za podstawowy system dla Raspberry Pi.

ReactOSW
ReactOS

ReactOS – darmowy system operacyjny typu open source dla komputerów osobistych amd64/i686 funkcjonalnie kompatybilny z Windows NT, Windows 2000 i Windows 2003. W założeniach systemu jest możliwość korzystania z aplikacji i sterowników Windows, aplikacji OS/2, Java i POSIX. Projekt jest we wczesnej fazie rozwoju. ReactOS został napisany w C, a niektóre elementy, jak ReactOS Explorer w C++. Twórcy ReactOS uważają jednak, że nie jest on klonem Windows.

Ton RoosendaalW
Ton Roosendaal

Ton Roosendaal jest głównym programistą programu do grafiki 3D – Blender oraz przewodniczącym Blender Foundation. W 2007 roku założył Blender Institute w Amsterdamie, gdzie koordynuje prace nad rozwojem Blendera, publikuje podręczniki, szkolenia DVD, organizuje animacje 3D i projekty gier.

Ruby on RailsW
Ruby on Rails

Ruby on Rails – framework open source do szybkiego tworzenia aplikacji webowych stworzony głównie przez duńskiego programistę Davida Heinemeiera Hanssona w ramach pracy nad oprogramowaniem Basecamp. RoR został napisany w języku Ruby z użyciem architektury MVC.

ScilabW
Scilab

Scilab – darmowy pakiet naukowy stworzony w 1990 przez francuskie INRIA oraz ENPC. Od roku 1994 rozprowadzany na licencji open source. Od maja 2003 roku rozwijany przez utworzone specjalnie Scilab Consortium.

Spyder (oprogramowanie)W
Spyder (oprogramowanie)

Spyder – wieloplatformowe zintegrowane środowisko programistyczne, udostępnione na zasadach otwartego oprogramowania przeznaczone do programowania naukowego w języku Python. Środowisko Spydera również zostało napisane w języku Python. Spyder integruje w sobie wiele istotnych pakietów z naukowego zbioru pakietów Pythona, w tym: NumPy, SciPy, matplotlib, pandas, IPython, SymPy oraz Cython, które również są dostępne na zasadach otwartego oprogramowania. Spyder jest wydawany na otwartej licencji MIT.

SymfonyW
Symfony

Symfony – framework dla aplikacji internetowych napisany w języku PHP bazujący na wzorcu projektowym MVC. Wydany na licencji X11, zaliczany jest do wolnego oprogramowania.

Tcl (język programowania)W
Tcl (język programowania)

Tcl – język skryptowy o składni częściowo podobnej do języków skryptowych powłok, oraz częściowo do Lispu. Jest znany z pakietu Tk, który pozwala na pisanie przenośnych graficznych interfejsów użytkownika (GUI) dla wielu systemów operacyjnych oraz pakietu Expect, który pozwala na automatyzację zadań.

TeXW
TeX

TeX – komputerowy system profesjonalnego składu drukarskiego, obejmujący zarówno specjalny język, jak i kompilator przygotowujący pliki w formacie DVI, oraz programy przekształcające pliki DVI na format wymaganych przez urządzenia graficzne. TeX do składu nie używa plików z fontami, jak dzieje się to w większości programów do składu tekstu, lecz plików z metrykami fontów, czyli informacjami o wymiarach znaków, odstępach między nimi oraz innymi zależnościami, ale bez opisu kształtów znaków. Metryki fontów zapisane są w plikach TFM. Dopiero program drukujący dodaje do informacji z pliku DVI opisy fontów i przygotowuje dane w formacie urządzenia drukującego.

Virtual Network ComputingW
Virtual Network Computing

VNC – system przekazywania obrazu z wirtualnego, bądź fizycznego środowiska graficznego.

X.OrgW
X.Org

X.Org – nazwa organizacji oraz implementacji podsystemu grafiki X Window System tworzonej w ramach tej organizacji.