Karta graficznaW
Karta graficzna

Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.

Digital Visual InterfaceW
Digital Visual Interface

Digital Visual Interface (DVI) – standard złącza pomiędzy kartą graficzną a monitorem komputera. Pojawił się w komputerach w 1999 roku.

Enhanced Graphics AdapterW
Enhanced Graphics Adapter

EGA – jeden ze standardów kart graficznych komputerów typu IBM-PC. Został opracowany w 1984 roku przez firmę IBM dla komputerów klasy IBM PC/AT. W porządku chronologicznym usytuowany między CGA a VGA.

Extended Graphics ArrayW
Extended Graphics Array

XGA – standard rozdzielczości ekranu 1024×768 pikseli opracowany w 1990 roku przez firmę IBM.

Hercules Graphics CardW
Hercules Graphics Card

Hercules Graphics Card - karta graficzna opracowana w 1982 roku przez firmę Hercules Computer Technology, Inc. Potrafiła ona wyświetlać tryb tekstowy zgodny z MDA i nowy tryb graficzny czarno-biały 720x348 pikseli. Hercules odniósł spory sukces z powodu swojej kompatybilności z MDA oraz wysokiej, jak na tamte czasy, rozdzielczości. Inną cechą którą pomogła HGC zdobyć popularność była obecność portu drukarki tak jak w kartach MDA.

Intel GMAW
Intel GMA

Intel Graphics Media Accelerator bądź GMA – nierozwijana już linia procesorów kart graficznych (GPU) firmy Intel, wbudowanych w różne układy płyt głównych. Zintegrowana grafika umożliwia stworzenie komputera bez osobnej karty graficznej, co przyczynia się do znacznego obniżenia kosztów oraz zużycia prądu. Rozwiązania tego typu są często wykorzystywane w laptopach, a także małych i średnich komputerach domowych. Są one jednak zależne od pamięci komputera, której używają do przechowywania danych, co znów obniża wydajność, ponieważ zarówno procesor, jak i karta graficzna muszą mieć dostęp do pamięci poprzez tę samą szynę.

Intel HD GraphicsW
Intel HD Graphics

Intel HD Graphics – rozwijana linia procesorów kart graficznych (GPU) firmy Intel, wbudowanych w procesor. Następca linii układów Intel GMA. Zintegrowana grafika umożliwia stworzenie komputera bez osobnej karty graficznej, co przyczynia się do znacznego obniżenia kosztów oraz zużycia prądu. Rozwiązania tego typu są często wykorzystywane w laptopach i komputerach stacjonarnych przeznaczonych do zastosowań biurowych, a także w centrach multimedialnych zwanych HTPC. Są one jednak zależne od pamięci komputera, której używają do przechowywania danych, co znów obniża wydajność, ponieważ zarówno procesor, jak i karta graficzna muszą mieć dostęp do pamięci poprzez tę samą szynę.

Karty graficzne i FOSSW
Karty graficzne i FOSS

Wolne i Otwarte oprogramowanie (FOSS) może być wykorzystywane z różnym sprzętem graficznym, najczęściej poprzez projekt X.Org. Są zróżnicowane formy wsparcia, zaczynając od całkowicie działających sterowników, a kończąc na nieobsługiwanym urządzeniu. Niektórzy producenci nie dostarczają otwartych sterowników, bądź dokumentacji technicznej koniecznej dla niezależnych programistów w celu napisania akcelerowanych sterowników urządzeń 3D; wsparcie dla produktów od tych przedsiębiorstw może być ograniczone; mogą dostarczyć tylko binarne sterowniki lub brak dokumentacji może zmusić programistów otwartych sterowników do dekompilacji i badania ich produktów. W przypadku binarnych sterowników są pewne zastrzeżenia jeśli chodzi o filozofię wolnego oprogramowania, jakość oraz wątpliwe bezpieczeństwo.

LFH60W
LFH60

LFH60 - 60 pinowe złącze z sygnałem przeznaczony dla analogowych i cyfrowych odbiorników.

Monochrome Display AdapterW
Monochrome Display Adapter

Monochrome Display Adapter (MDA) – monochromatyczna karta graficzna. Często też nazywana Monochrome Display and Printer Adapter, MDPA.

NouveauW
Nouveau

nouveau – projekt X.Org oraz Freedesktop.org, którego celem jest stworzenie wolnych sterowników do kart graficznych firmy Nvidia poprzez wsteczną inżynierię obecnych, własnościowych sterowników Nvidii dla Linuksa.

Nvidia TeslaW
Nvidia Tesla

Tesla – grupa układów firmy NVIDIA przeznaczonych do wspomagania obliczeń naukowo-inżynierskich za pomocą technologii CUDA. Układy te zaprojektowano jako typowe karty rozszerzeń komputerów PC, które mogą być instalowane w każdym komputerze posiadającym wolne gniazdo PCI Express. Układy Tesla są pierwszymi masowo produkowanymi układami przeznaczonymi do pracy w technologii GPGPU.

Open Graphics ProjectW
Open Graphics Project

Open Graphics Project (OGP) – projekt dążący do wypracowania standardu kart graficznych o otwartej architekturze, wraz z otwartym oprogramowaniem zdolnym do ich obsługi, których niszą miałyby być systemy o otwartym kodzie źródłowym. Projekt stanowi realizację idei Open Hardware.

Procesor graficznyW
Procesor graficzny

Procesor graficzny, GPU – jednostka obliczeniowa znajdująca się w kartach graficznych.

Professional Graphics ControllerW
Professional Graphics Controller

Professional Graphics Controller z ang. profesjonalny kontroler graficzny.

Quad Extended Graphics ArrayW
Quad Extended Graphics Array

QXGA – jeden ze standardów rozdzielczości ekranu. Rozdzielczość ekranu w tym standardzie wynosi 2048x1536 piksele. Standard ten jest ulepszoną wersją standardu UXGA. Nie zaprezentowano dotychczas standardów o wyższej rozdzielczości dla ekranów o proporcjach 4:3. Istnieją standardy o wyższej rozdzielczości dla innych proporcji wymiarów ekranu np. WQXGA.

Quad Super Extended Graphics ArrayW
Quad Super Extended Graphics Array

QSXGA – jeden ze standardów rozdzielczości ekranu. Rozdzielczość ekranu w tym standardzie wynosi 2560x2048 piksele. Jest to najwyższa rozdzielczość z proporcji 5:4.

Radeon R700W
Radeon R700

Radeon R700 – nazwa kodowa procesorów graficznych firmy ATI Technologies stosowanych w kartach graficznych z serii HD 4000. Premierowym układem, zaprezentowanym w czerwcu 2008 roku, był procesor RV770. Procesory R700 jako pierwsze były przystosowane do współpracy z pamięcią GDDR5. Zapewniają wsparcie dla technologii DirectX w wersji 10.1 oraz OpenGL w wersji 3.0. Wszystkie karty graficzne HD 4000 mają możliwość działania w trybie CrossFire.

RIVA 128W
RIVA 128

RIVA 128 (NV3) – akcelerator grafiki 2D/3D pierwszej generacji, którego produkcja została rozpoczęta przez koncern Nvidia w 1997 roku.

RIVA TNT2W
RIVA TNT2

Nvidia Riva TNT2 – model karty graficznej, wprowadzonej na rynek w 1999 roku przez firmę Nvidia.

Super Video Graphics ArrayW
Super Video Graphics Array

Super Video Graphics Array – po pojawieniu się kart graficznych VGA producenci tworzyli klony, które były zgodne z VGA. Z czasem zaczęli dodawać nowe tryby tekstowe i graficzne charakteryzujące się większą rozdzielczością i większą liczbą dostępnych kolorów. Niektóre karty udostępniają także akcelerację grafiki. Nazwa SVGA odnosi się do grupy tego rodzaju ulepszonych kart VGA i zwyczajowo dotyczy rozdzielczości 800x600.

SXGAW
SXGA

SXGA - standard rozdzielczości ekranu. Rozdzielczość SXGA ma 1280×1024 piksele. Standard ten jest ulepszoną wersją rozdzielczości ekranu XGA. Następcami tego standardu są UXGA oraz SXGA+.

SXGA+W
SXGA+

SXGA+ – standard rozdzielczości ekranu.

UXGAW
UXGA

UXGA – standard rozdzielczości ekranu.

Video Graphics ArrayW
Video Graphics Array

VGA – standard kart graficznych IBM-PC ustanowiony w 1987 roku. Karty VGA były po raz pierwszy montowane w komputerach serii IBM PS/2.

Voodoo 2W
Voodoo 2

Voodoo 2 – akcelerator grafiki 3D do komputerów PC produkowany przez firmę 3Dfx Interactive. Kartę podłączano złączem PCI do płyty głównej oraz specjalnym przewodem do właściwej karty graficznej. Możliwe było szeregowe połączenie dwóch kart Voodoo 2 ze sobą co dodatkowo zwiększało wydajność. Karta ta przyśpieszała obliczenia związane z grafiką 3D. Także w tym modelu akceleratora do działania była też wymagana karta graficzna 2D lub 3D.

Voodoo BansheeW
Voodoo Banshee

Voodoo Banshee – karta graficzna firmy 3dfx wydana pod koniec 1998 roku. Karta jest produktem niskobudżetowym, przez co została wyposażona tylko w jeden chip. Jako układ wspomagania grafiki 3D użyto nieco okrojone jądro Voodoo 2. Karta obsługuje rozdzielczość do 1920×1200 pikseli.

Voodoo GraphicsW
Voodoo Graphics

Voodoo Graphics – akcelerator 3D firmy 3Dfx Interactive. Produkowany był w wymiarze 0,5 μm i zbudowany z ok. 1 miliona tranzystorów.

Voodoo RushW
Voodoo Rush

Voodoo Rush - karta graficzna firmy 3Dfx łącząca w sobie akcelerator 2D oraz akcelerator 3D Voodoo Graphics. Karta była odpowiedzią na stworzoną przez nVidie kartę Riva 128, która już posiadała w sobie funkcje akceleracji 2D i 3D.

VRAMW
VRAM

VRAM – jest to dwu-portowa odmiana pamięci DRAM, kiedyś używana do przechowywania danych ramki obrazu w niektórych kartach graficznych.

WSXGA+W
WSXGA+

WSXGA+ – standard panoramicznych rozdzielczości ekranu.

WUXGAW
WUXGA

WUXGA – standard rozdzielczości ekranu wynoszący 1920×1200 pikseli przy proporcji ekranu 16:10.

XFXW
XFX

XFX – oddział firmy PINE Technology. PINE utworzyła XFX, aby zwrócić uwagę na rynek kart graficznych high-end, produkując najszybsze karty graficzne na świecie. XFX wykorzystuje zasoby PINE do tworzenia komponentów wyposażanych w akceleratory graficzne opartych na układach firmy NVIDIA i ATI. XFX jest obecnie światowym liderem w globalnej ilości sprzedaży kart graficznych NVIDIA / ATI. Podobnie do firm BFG i EVGA, XFX oferuje karty graficzne z układami fabrycznie podkręconymi.