Automat do gryW
Automat do gry

Automat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie gry następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu. Zwykle automaty do gier wyposażone były w gałkę sterującą (dżojstik) i kilka klawiszy; stosowane były również nawet 4 takie zestawy, aby mogło grać jednocześnie do 4 osób na jednym automacie. Wykorzystywano także inne rozwiązania, jak pokrętło w Pongu, pistolety świetlne w strzelankach, kierownice w grach wyścigowych, maty do tańczenia czy dwie gałki w niektórych strzelankach, będących prekursorami twin stick shooterów, lub grach walki jak International Karate.

10-Yard FightW
10-Yard Fight

10-Yard Fight – komputerowa gra sportowa wyprodukowana w 1983 roku przez japońskie studio Irem. 10-Yard Fight jest symulacją futbolu amerykańskiego. Gracz kieruje w niej jednocześnie tylko jednym futbolistą, starając się doprowadzić do zwycięstwa swojej drużyny. Dostępnych jest pięć poziomów trudności

1942 (gra komputerowa)W
1942 (gra komputerowa)

1942 – japońska konsolowa gra zręcznościowa (strzelanka), wyprodukowana przez Capcom. Gra została wydana przez Capcom, Elite, Zafiro i MCM w latach 1984-1987, 2000-2001, 2003, 2010-2011, została też wydawana w przeróżnych kolekcjach, jak Capcom Arcade Cabinet na Playstation 3. Kontynuacją była gra pt. 1943: The Battle of Midway.

AsteroidsW
Asteroids

Asteroids – gra komputerowa stworzona przez firmę Atari, wydana została w roku 1979 na automaty do gry oraz konsolę Atari 2600. W roku 1981 została wydana na komputer Atari 800. Firma Atari wydała jeszcze oficjalne wersje na konsole Atari 5200 i Atari 7800 oraz na komputery Acorn BBC Micro i Atari ST. Gra została zainspirowana wydaną w 1961 roku grą Spacewar!.

Computer SpaceW
Computer Space

Computer Space – komputerowa gra zręcznościowa na automaty, wyprodukowana przez Nutting Associates w 1971 roku. Jej autorami byli Nolan Bushnell i Ted Dabney.

ContraW
Contra

Contra – gra akcji wydana przez Konami w 1987 roku na automaty do gier, a następnie 9 lutego 1988 na konsolę Nintendo Entertainment System. W grze gracz wciela się w komandosa walczącego z terrorystami i kosmitami. Gra zdobyła dużą popularność na automatach, więc doczekała się wielu portów. Najpopularniejszy był wydany rok po oryginale port na NESa, który stał się jedną z najlepiej sprzedających się gier na tę konsolę. Serwis IGN umieścił grę na liście „Toughest Games to Beat” grupującą gry o najwyższym stopniu trudności.

Dig DugW
Dig Dug

Dig Dug – zręcznościowa gra komputerowa wydana w 1982 roku na automaty do gry przez firmę Namco w Japonii i przez Atari na Zachodzie.

Donkey Kong (gra komputerowa)W
Donkey Kong (gra komputerowa)

Donkey Kong – komputerowa gra platformowa wydana po raz pierwszy w 1981 roku, pierwotnie przeznaczona na automaty do gier. Celem gry jest uratowanie Lady, ukochanej głównego bohatera, do której dotrzeć można skacząc po platformach. Donkey Kong, duży brązowy goryl, stara się to zadanie utrudnić rzucając beczki, które gracz musi przeskakiwać.

Donkey Kong Jr. (gra komputerowa)W
Donkey Kong Jr. (gra komputerowa)

Donkey Kong Jr. – pierwsza gra z udziałem Donkey Konga Juniora, syna Donkey Konga oraz w której Mario jest głównym czarnym charakterem. Gra została wydana na NES-a oraz na automaty. Donkey Kong Jr. pojawił się także na NES Classic Edition.

GalagaW
Galaga

Galaga – japońska konsolowa gra zręcznościowa (strzelanka), wyprodukowana przez Namco. Gra została wydana przez Namco, Atari, Bootleg, Bally Midway, H. Wening i Namco Bandai Games w latach 1981-1984, 1987, 1990, 2004, 2006. Galaga pojawiła się także na NES Classic Edition.

GalaxianW
Galaxian

Galaxian – japońska konsolowa gra zręcznościowa (strzelanka), wyprodukowana przez Namco. Gra została wydana przez Namco, Atari, Bootleg, Midway Games, Bally Midway, Epoch, Bug-Byte i Bandai Namco Games w latach 1977, 1979, 1981-1984, 1990, 2004, 2009.

Mario Bros.W
Mario Bros.

Mario Bros. – komputerowa gra platformowa stworzona przez Nintendo i wydana w 1983 jako gra arcade. W grze mogą uczestniczyć 1 lub 2 osoby. Gracz pierwszy steruje Mario, natomiast drugi Luigim. Gra ma porty na konsole przenośne i stacjonarne, została również wydana z grami Super Mario Bros. 3, Mario & Luigi: Superstar Saga oraz serią Super Mario Advance. Mario Bros. pojawił się także na NES Classic Edition.

Metal SlugW
Metal Slug

Metal Slug – gra wideo z gatunku strzelanin "run and gun" opracowana i opublikowana na konsolę Neo Geo przez Nazca Corporartion i SNK w 1996 roku. Znana jest z wielu portów na takie platformy jak Xbox 360, PlayStation 2, PSN czy PC. Główni bohaterowie to Marco Rossi i Tarma Roving, walczący przeciwko Generałowi Mordenowi i jego rebelianckiej armii.

Moon PatrolW
Moon Patrol

Moon Patrol – komputerowa gra zręcznościowa stworzona przez firmę Irem i wydana w 1982 roku. Gracz kieruje czołgiem księżycowym wyposażonym w dwa działka i generator pola antygrawitacji pozwalający przeskakiwać przeszkody, a jego celem jest patrolowanie księżyca i niszczenie napotkanych po drodze przeciwników. Gra ukazała się na wielu platformach sprzętowych: automaty arcade, Atari, Commodore, PC.

Ms. Pac-ManW
Ms. Pac-Man

Ms. Pac-Man – gra komputerowa i wideo wyprodukowana przez Midway jako nieautoryzowany sequel do gry Pac-Man. Po raz pierwszy została wydana w 1981 roku. Główną postacią w grze jest żeńska wersja bohatera gry Pac-Man. Zasady gry są identyczne jak w poprzedniej wersji gry.

Pac-ManW
Pac-Man

Pac-Man – komputerowa gra zręcznościowa stworzona przez przedsiębiorstwo Namco, wydana po raz pierwszy w 1980 roku.

Pandora (konsola)W
Pandora (konsola)

Pandora – przenośna konsola gier wideo, stworzona z myślą o rynku oprogramowania o otwartym kodzie źródłowym.

Para Para ParadiseW
Para Para Paradise

Para Para Paradise jest grą muzyczną polegającą na wykonywaniu rękoma określonych ruchów w rytm odtwarzanych piosenek, zgodnie z układami tanecznymi stylu Para Para lub w stylu dowolnym.

Pole Position (gra komputerowa)W
Pole Position (gra komputerowa)

Pole Position – jedna z najbardziej popularnych gier wyścigowych Formuły 1 lat '80., japońska gra wideo autorstwa Namco została wydana w 1982 roku, szybko zyskując popularność dzięki swoim nowatorskim rozwiązaniom kolorowej grafiki CGA i szybko odnosząc sukces, wydana została wydana na platformy takie jak Commodore 64, Atari, Amiga oraz następnie komputery klasy PC.

PongW
Pong

Pong – gra komputerowa będąca symulacją tenisa stołowego przy użyciu grafiki dwuwymiarowej. Celem rozgrywki jest pokonanie przeciwnika poprzez uzyskanie wyższego wyniku punktowego. Gra wydana została w 1972 roku przez Atari i jest jedną z najstarszych przeznaczonych na automaty. Choć przed Pongiem pojawiło się kilka podobnych, to właśnie on pierwszy odniósł sukces komercyjny. Pong stworzony został przez Allana Alcorna w ramach ćwiczenia szkoleniowego wyznaczonego mu przez współtwórcę Atari, Nolana Bushnella. Ten zaczerpnął pomysł z elektronicznej gry w tenisa stołowego, będącej częścią konsoli Magnavox Odyssey, co było później przyczyną pozwu sądowego skierowanego przeciw firmie Atari. Bushnell, zaskoczony dobrymi efektami, zdecydował się na seryjną produkcję gry.

Pump It UpW
Pump It Up

Pump It Up – seria gier muzycznych stworzona przez koreańską firmę Andamiro. Polega na stawianiu stóp na wyznaczonych panelach kwadratowej maty lub platformy, w rytm odtwarzanego utworu i w kolejności wyświetlonej na ekranie. Na platformie dla jednego gracza znajduje się pięć paneli: cztery strzałki zamieszczone na ukos oraz guzik spoczynku na środku maty. W niektórych trybach istnieje możliwość grania na dwóch platformach przez jednego gracza.

Space InvadersW
Space Invaders

Space Invaders – gra na automatach zaprojektowana przez Tomohirę Nishikadę, wydana w 1978. Pierwotnie była wytwarzana i sprzedawana przez firmę Taito w Japonii, lecz później licencję na jej produkcję sprzedano studiu Midway Games, będącemu oddziałem przedsiębiorstwa Bally Technologies. Space Invaders jest jedną z najwcześniejszych gier typu shoot 'em up. Wykorzystuje ona grafikę dwuwymiarową. Gra polega na niszczeniu kolejnych fal kosmitów przy użyciu działka i na zbieraniu jak największej liczby punktów. Przy jej projektowaniu Nishikado inspirację czerpał z popularnych mediów: gry Breakout, powieści Wojna światów oraz filmu Gwiezdne wojny. Musiał również opracować odpowiedni sprzęt komputerowy oraz narzędzia deweloperskie.

Street FighterW
Street Fighter

Street Fighter – bijatyka 2D, stworzona przez Capcom, wydana w roku 1987 na automaty, później skonwertowana na różne komputery osobiste, oraz na TurboGrafx-CD, przystawkę CD do TurboGrafx-16, na tej platformie wydana pod nazwą Fighting Street. Później gra pojawiała się w różnych zestawach gier Capcomu. To pierwsza gra z serii Street Fighter, a gra była jedną z pierwszych bijatyk 1 na 1 w historii. Głównymi bohaterami są Ryu i Ken, przyjaciele i rywale – w grze zabrakło ekranu wyboru, pierwszy gracz kieruje Ryu, drugi gracz – Kenem. Wybrany wojownik podróżuje przez 5 krajów – Anglię, Stany Zjednoczone, Japonię, Chiny i Tajlandię, by zmierzyć się z najlepszymi wojownikami.

Tekken 3W
Tekken 3

Tekken 3 – trzecia gra z serii Tekken wydana na Namco System 12 i PlayStation. Jest to ostatnia część wydana na PlayStation, a jednocześnie pierwsza na platformie Namco System 12. Tekken 3 został wydany w 1998 roku, a w 2005 roku znalazł się w grze Tekken 5 w trybie Arcade History. Pojawił się także na PlayStation Classic.

Tempest (gra komputerowa)W
Tempest (gra komputerowa)

Tempest – gra arcade firmy Atari, zaprojektowana i zaprogramowana przez Davida Theurera. Wydana w październiku 1981. Gra jest również znana jako pierwsza gra z możliwością wyboru poziomu trudności gry. Gra jest tunelową strzelanką, typem strzelanek, gdzie środowisko gry jest stałe, a gracz może się poruszać jedynie w wybranych kierunkach.

TetrisW
Tetris

Tetris – komputerowa gra logiczna stworzona przez Aleksieja Pażytnowa i jego współpracowników, Dimitrija Pawłowskiego i Wadima Geriasimowa. Pojawiła się na rynku po raz pierwszy 6 czerwca 1984 roku w Związku Radzieckim.

Ultimate Mortal Kombat 3W
Ultimate Mortal Kombat 3

Ultimate Mortal Kombat 3 – ulepszona edycja gry Mortal Kombat 3 wydana na automaty w 1996 roku przez Midway. Gra doczekała się konwersji na platformy Sega Mega Drive, Sega Saturn, Super NES, Nintendo DS, Game Boy Advance, Xbox 360 (XBLA) i PlayStation 2.