Any keyW
Any key

Any key – termin pochodzący od wyświetlanej przez niektóre programy komputerowe prośby o wciśnięcie dowolnie wybranego klawisza na klawiaturze. Komunikat Press any key to continue był często spotykany w starszych systemach operacyjnych, kiedy jeszcze mysz nie była powszechnie używana, a oczekiwano potwierdzenia pewnej akcji ze strony użytkownika. Dla początkujących użytkowników komputerów, taka prośba mogła być myląca, ponieważ mogła być również zrozumiana jako polecenie naciśnięcia przycisku o nazwie any, który nie istniał i nie istnieje na klawiaturach komputerów osobistych.

Budgie (środowisko graficzne)W
Budgie (środowisko graficzne)

Budgie – środowisko graficzne oparte na bibliotece GTK+ 3 oraz innych technologiach używanych w środowisku GNOME.

CinnamonW
Cinnamon

Cinnamon – środowisko graficzne oparte na bibliotece GTK+ 3. Pierwsza wersja pojawiła się w 2011 roku. Cinnamon z początku był forkiem GNOME Shell, czyli powłoką graficzną dla środowiska GNOME. Wraz z wersją wersją 2.0 stał się oddzielnym środowiskiem graficznym.. Cinnamon jest rozwijany na potrzeby dystrybucji Linux Mint, jednak może być używany także w innych dystrybucjach.

FaviconW
Favicon

Favicon – ikona, która pojawia się przed adresem w polu adresowym przeglądarki internetowej lub na karcie z otwartą stroną www. Ikona ta ma postać obrazka, według pierwotnych propozycji bitmapy ICO lub PNG w wymiarach 16×16 lub 32×32 pikseli, w późniejszym czasie przy braku zgodnej standaryzacji autorzy części przeglądarek samorzutnie wprowadzili obsługę innych wymiarów i formatów.

Gesty myszyW
Gesty myszy

Gesty myszy – kombinacja ruchów i kliknięć myszy komputerowej, które oprogramowanie rozpoznaje jako konkretne polecenie. Ułatwia to dostęp do najczęściej używanych funkcji programu lub może być ułatwieniem dla osób mających problemy z obsługą klawiatury. Obsługa gestów zaimplementowana jest w niektórych grach i przeglądarkach internetowych. Dla przeglądarki Mozilla Firefox istnieją dedykowane rozszerzenia umożliwiające korzystanie z gestów.

Graficzny interfejs użytkownikaW
Graficzny interfejs użytkownika

Graficzny interfejs użytkownika, interfejs graficzny, środowisko graficzne, GUI – określenie sposobu prezentacji informacji przez komputer oraz interakcji z użytkownikiem, polegającego na rysowaniu i obsługiwaniu widżetów.

InfobotW
Infobot

Infobot – internetowy bot informacyjny dostępny w Asystencie Google, na komunikatorach Facebook Messenger i Telegram oraz poprzez wiadomości prywatne na Twitterze. Udostępnia funkcje takie jak prognoza pogody, tłumaczenie słów, wyniki losowań lotto, kalkulator walutowy, daty imienin i ciekawostki. Posiada również funkcję rozmowy charakterystyczną dla chatbotów.

Interfejs tekstowyW
Interfejs tekstowy

Interfejs tekstowy – interfejs użytkownika, w którym prezentowane informacje mają formę tekstu lub innych znaków wyświetlanych w trybie tekstowym, używający semigrafiki do budowania okien, tabel i cieni. Użytkownik programu komputerowego z interfejsem tekstowym może wprowadzać polecenia z użyciem różnych urządzeń wejściowych, takich jak klawiatura, myszka czy pióro świetlne, podobnie jak ma to miejsce w przypadku graficznego interfejsu użytkownika (GUI). Odróżnia to interfejs tekstowy od wiersza poleceń (CLI), z którym często jest mylony, gdzie komendy są wprowadzane sekwencyjnie, zamiast być reakcją na występujące zdarzenia. Interfejs tekstowy mogą posiadać także aplikacje uruchamiane w trybie graficznym, zwykle w oknie, które emuluje tryb tekstowy.

Menu StartW
Menu Start

Menu Start – element interfejsu środowiska graficznego Microsoft Windows oraz niektórych systemów Linux i Mac OS.

Npm (manager pakietów)W
Npm (manager pakietów)

npm – domyślny manager pakietów dla środowiska Node.js, może być także używany do zarządzania warstwą front-end aplikacji WWW.

On-screen displayW
On-screen display

On-screen display, OSD – technologia ustawiania parametrów urządzenia przez wyświetlenie na jego wyświetlaczu menu, w którym można dokonać wyboru funkcji urządzenia i ustawić jego parametry.

Organiczny interfejs użytkownikaW
Organiczny interfejs użytkownika

Organiczny interfejs użytkownika – interfejs użytkownika, który nie jest płaski. OUI reprezentuje trzecią falę paradygmatów interakcji z ekranem, odnoszącą się do wielokształtnych i giętkich wyświetlaczy. W interfejsie z grupy OUI powierzchnia ekranu zawsze jest miejscem zachodzenia interakcji. Może on aktywnie lub pasywnie zmieniać kształt pod wpływem analogowych danych wejściowych. Są one wprowadzane przy pomocy bezpośrednich fizycznych gestów w przeciwieństwie do tradycyjnych sposobów, takich jak użycie wskaźnika kierowanego przy użyciu myszy. Słowo „organiczny” w nazwie OUI pochodzi z pojęcia „architektura organiczna” i oznacza wykorzystanie naturalnej formy do projektowania lepiej przystosowanego do ekologii człowieka. Nawiązuje ono również do elektroniki organicznej. Termin OUI został przyjęty w 2008 roku, ale już wcześniej istniały koncepcje i prototypy urządzeń o tego typu interfejsie.

Przeciągnij i upuśćW
Przeciągnij i upuść

Przeciągnij i upuść – jedno z udogodnień oferowanych przez menedżery okien graficznych interfejsów użytkownika. Polega ono na umożliwieniu użytkownikowi wykonywania określonych operacji na dwóch różnych obiektach za pomocą pojedynczego ruchu myszą komputerową.

PulpitW
Pulpit

Pulpit – podstawowy obszar roboczy w systemach operacyjnych, których powłoka graficzna oparta jest o tzw. okna. Najpopularniejsze systemy tego rodzaju:Amiga Workbench, pulpit: XFCEMicrosoft Windows, Linux, Mac OS, freeBSD

Single Document InterfaceW
Single Document Interface

Single Document Interface – sposób organizowania graficznego interfejsu użytkownika aplikacji polegający na rozbiciu tego interfejsu na kilka okien, traktowanych przez menedżer okien systemu operacyjnego niezależnie.

Skrót klawiaturowyW
Skrót klawiaturowy

Skrót klawiaturowy, skrót klawiszowy – połączenia dwóch lub więcej klawiszy, najczęściej Ctrl, Alt, ⇧ Shift i klawisza numerycznego lub znaku literowego, umożliwiające wykonanie jakiejś opcji używanego programu. Użycie skrótów klawiaturowych znacznie przyspiesza lub ułatwia wykonywanie wielu czynności, co jest szczególnie przydatne w grach komputerowych.

Sophia (robot)W
Sophia (robot)

Sophia – humanoidalny robot, wyprodukowany przez firmę Hanson Robotics z Hongkongu. Obdarzona jest sztuczną inteligencją, aby uczyć się, dostosowywać do ludzkich zachowań i pracować z ludźmi. Udzieliła wielu wywiadów na całym świecie. W październiku 2017 została obywatelem Arabii Saudyjskiej, stając się pierwszym robotem, który otrzymał obywatelstwo jakiegokolwiek kraju.

Tapeta (komputer)W
Tapeta (komputer)

Tapeta – przyjęte określenie grafiki, która stanowi tło pulpitu systemu operacyjnego. Określenie to może się także odnosić do grafiki zdobiącej wyświetlacz urządzenia mobilnego.

The Mother of All DemosW
The Mother of All Demos

The Mother of All Demos – nazwa nadana demonstracji komputerowej Douglasa Engelbarta z 9 grudnia 1968, która miała miejsce na Fall Joint Computer Conference w San Francisco, w Stanach Zjednoczonych. W ramach demonstracji, w czasie rzeczywistym zaprezentowane zostało działanie kompletnego, złożonego ze sprzętu i oprogramowania systemu komputerowego o nazwie oN-Line System. Podczas 90-minutowej prezentacji, przedstawiono niemal wszystkie podstawowe sposoby interakcji z nowoczesnym komputerem osobistym: okna, hipertekst, grafiki, wydajną nawigację i wprowadzanie komend, wideokonferencję, mysz komputerową, procesor tekstu, linkowanie dynamiczne, mechanizm kontroli wersji oraz mechanizm współdzielenia ekranu w edytorze tekstu. Był to pierwszy raz, kiedy wszystkie te elementy zademonstrowano publicznie, działające w ramach jednego systemu. Demonstracja Engelbarta dla wielu stała się źródłem inspiracji, przyczyniając się do powstania podobnych projektów w Xerox PARC we wczesnych latach 1970. Zastosowane technologie wpłynęły natomiast na rozwój wyposażonych w graficzny interfejs użytkownika systemów operacyjnych Apple Macintosh i Microsoft Windows w latach 1980. i 1990.

Trinity Desktop EnvironmentW
Trinity Desktop Environment

Trinity Desktop Environment – środowisko graficzne powiązane z KDE 3, powstało jako fork KDE 3.5 po tym jak w Kubuntu zdecydowano się przejść na Plasmę.

Windows Presentation FoundationW
Windows Presentation Foundation

Windows Presentation Foundation – nazwa silnika graficznego i API bazującego na .NET 3, wchodzącego w skład WinFX. WPF integruje interfejs użytkownika, grafikę 2D i 3D, multimedia, dokumenty oraz generowanie/rozpoznawanie mowy.