
Wirtualizacja – proces symulowania przez oprogramowanie istnienia zasobów logicznych, które wykorzystują ustalone podczas konfiguracji zasoby fizyczne. np. wirtualna maszyna stosuje wirtualizację w celu emulowania pracy maszyny z danym systemem operacyjnym pozwalając przez to badać zachowanie tej maszyny i jej oprogramowania bez wpływania na realny system operacyjny, na którym pracujemy.

Dalvik – maszyna wirtualna oraz środowisko uruchomieniowe systemu operacyjnego Android. Dalvik był domyślną maszyną wirtualną systemów Android od wersji 1.0 Apple Pie (2008) do wersji 4.4 KitKat (2013). Od wersji 5.0 Lollipop (2014) został zastąpiony przez ART.

GNS3 – darmowy, graficzny emulator sieci, pozwalający kompleksowo tworzyć i testować sieci złożone z wirtualnego sprzętu Cisco, Juniper i wirtualnych maszyn.

Hyper-V – oprogramowanie stosowane do wirtualizacji fizycznych maszyn, komputerów. Dzięki niemu można uruchamiać różne systemy operacyjne bez konieczności fizycznej ingerencji w już zainstalowany system operacyjny, na jednej fizycznej maszynie bez konieczności dzielenia dysku na partycje. Wirtualny komputer ma własny, wirtualny sprzęt komputerowy i BIOS. Nazywa się go maszyną wirtualną.

Kernel-based Virtual Machine, czyli maszyna wirtualna bazująca na jądrze to środowisko wirtualizacyjne dla systemów linuksowych.

Marionnet - wirtualne laboratorium sieci; umożliwia użytkownikom konfigurowanie i uruchamianie złożonych sieci komputerowych bez potrzeby fizycznego podłączania okablowania.

Maszyna wirtualna – ogólna nazwa środowiska uruchomieniowego programów.

OpenVZ – otwarta platforma wirtualizacji systemu operacyjnego dla Linuksa. Pozwala niezależnie od siebie uruchomić kilka systemów wirtualnych (VPS), używających wspólnego jądra z hipernadzorcą. Mogą to być na przykład różne dystrybucje, środowiska testowe czy serwery dzierżawione. Każde z tych środowisk wirtualnych może być zarządzane zupełnie osobno, tak jakby było fizycznym serwerem. Ograniczeniem jest brak możliwości zmiany jądra, gdyż jest ono wspólne. Systemy wirtualne posiadają osobne, wzajemnie niezależne pamięć operacyjną, systemy plików, użytkowników i grupy, urządzenia i zarządzanie siecią, drzewa procesów i komunikację międzyprocesową. Zarządzanie środowiskami wirtualnymi pozwala na zmiany w locie ilości dostępnej pamięci czy zasad przydziału czasu procesora. Umożliwia również hibernację całego środowiska wirtualnego do pliku dyskowego i odtworzenie go na innym serwerze OpenVZ, co pozwala na migrację na żywo między fizycznymi maszynami, postrzeganą od strony klienta jak krótkotrwały przestój, gdyż zachowywany jest nawet stan otwartych połączeń sieciowych.

Pamięć wirtualna – mechanizm zarządzania pamięcią komputera zapewniający procesowi wrażenie pracy w jednym, dużym, ciągłym obszarze pamięci operacyjnej podczas, gdy fizycznie może być ona pofragmentowana, nieciągła i częściowo przechowywana na urządzeniach pamięci masowej. Systemy korzystające z tej techniki ułatwiają tworzenie rozbudowanych aplikacji oraz poprawiają wykorzystanie fizycznej pamięci RAM w systemach wielozadaniowych. Często popełnianym błędem jest utożsamianie pamięci wirtualnej z wykorzystaniem pamięci masowej do rozszerzenia dostępnej pamięci operacyjnej. Rozszerzenie pamięci na dyski twarde w rzeczywistości jest tylko naturalną konsekwencją zastosowania techniki pamięci wirtualnej, lecz może być osiągnięte także na inne sposoby, np. nakładki lub całkowite przenoszenie pamięci procesów na dysk, gdy znajdują się w stanie uśpienia. Pamięć wirtualna działa na zasadzie przedefiniowania adresów pamięci (fizycznych) na adresy używane przez procesy (logiczne) tak, aby "oszukać" procesy i dać im wrażenie pracy w ciągłej przestrzeni adresowej. Pamięć wirtualna oznacza znacznie większą ilość pamięci RAM dla procesu niż fizycznie dostępna w systemie.

ScummVM jest interpretatorem umożliwiającym uruchomienie na współczesnych systemach gier typu wskaż i kliknij. Początkowo zaprojektowany, aby obsługiwać gry firmy LucasArts korzystające z silnika SCUMM, teraz obsługuje także produkty innych przedsiębiorstw, takich jak Sierra Entertainment, Revolution Software i Adventure Soft. ScummVM jest wolnym oprogramowaniem, wydanym na licencji GPL.

VirtualBox – program komputerowy służący jako hipernadzorca typu drugiego.

VMware ThinApp, dawniej Thinstall – pakiet oprogramowania VMware do wirtualizacji aplikacji oraz tworzenia aplikacji przenośnych, który może tworzyć specjalny kontener ze spakowaną konwencjonalną aplikacją. Pozwala to na stworzenie aplikacji przenośnej z jej wersji instalacyjnej. Producent oprogramowania VMware podaje wskaźnik skuteczności procesu wirtualizacji aplikacji na około 90–95%.

Xen – monitor maszyn wirtualnych wydany na licencji open source, opracowany na Uniwersytecie Cambridge, obecnie rozwijany przez firmę XenSource.